Üzleti tippek koronavírus

Ezek a vállalkozások kerülhetnek ki nyertesen a koronavírus okozta válságból

Az elmúlt egy év hullámvasút volt a vállalatok számára. A járvány három szakasza igen eltérően érintette a társaságokat mérettől és szektortól függően, mára azonban egyre többen látják annak kedvező hatásait is – derül ki a K&H nagyvállalati növekedési index kutatásából.

A koronavírus szinte minden cég életére hatással volt. Az index alapján a hazai, 2 milliárd forint feletti éves árbevétellel rendelkező nem-állami nagyvállalatok többségét (70-80 százalékát) mérsékelten érintette a vírushelyzet. A harmadik hullám végére azonban egyrészt fokozatosan csökkent a súlyos veszteséget említők aránya (18-ról 11 százalékra), míg legutóbb már a társaságok 14 százaléka kedvező hatásokról számolt be.

A nagyobb cégméret egyértelműen kedvezett a kihívásokkal teli időszak átvészelésében. Míg az átlagos arány 14 százalék, addig a 10 milliárd forint éves árbevétel feletti vállalatok több mint negyede véli úgy, hogy inkább kedvezően hatott rájuk az elmúlt időszak.

Az iparágak között jól láthatóan a kereskedelmi szektort sújtották legkevésbé a megváltozott körülmények, míg a szolgáltató szektorban – az őszi, második hullámot leszámítva – a társaságok negyede-harmada küzdött nehézségekkel.
„Jól vették az akadályokat a hazai vállalatok. Egy évvel az első hullám után 10-ből csupán 1 cég számára okozott súlyos veszteségeket a járvány gazdasági hatása” – összegezte az eredményeket Patrick Van Overloop, a K&H üzleti ügyfelek divíziójának vezetője.

A legtöbb vállalat számára – talán meglepő módon – nem a keresletcsökkenés vagy akár a beszerzési problémák jelentették a fő kihívást, hanem a megváltozott munkafolyamatok és munkarend. „Az elmúlt időszak az át- és újraszervezés éve volt. Minden második cég a járványhoz igazította munkafolyamatait, amiben a menedzsment és a dolgozók egyaránt kivették a részüket” – részletezte a divízióvezető. Nem elhanyagolható azonban a visszafogott belföldi kereslet hatása, ami a válaszadók 29 százaléka számára jelentett nehézséget.

Így digitalizáltak a nagyok

A covid-helyzet során felértékelődött a digitalizáció szerepe: a megkérdezettek kétharmada használta intenzívebben a technológiai megoldásokat.

Kapcsolódó
Elképesztő adatmennyiség: Magyarországon is növekszik az adatközpontok iránti igény
A digitalizáció egyre gyorsabb ütemű terjedése hatalmas méretű adatmennyiség-növekedéssel jár.

A digitális újítások a fővárosban és környékén voltak a legnépszerűbbek: Budapesten és Pest megyében a megkérdezettek 73 százaléka, míg Nyugat-Magyarországon 59, Kelet-Magyarországon pedig 57 százalék használta intenzívebben azokat.

A távmunkát elősegítő rendszerek és informatikai eszközök, illetve az online kommunikációs platformok aktívabb használata mellett a pénzügyi, az ügyfélszolgálati és az ügyviteli folyamatok digitalizációjával is éltek a cégek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik