Mivel a sofőrök gyűjtő szállítmányozásra és távolsági fuvarozásra irányuló megbízásokat egyaránt kapnak, a naponta megtett utak hossza egyénenként jelentős eltérést mutathat. A felmérés alapján átlagosan napi 50-150 kilométert futnak a hazai tehergépjárművek. Ez alapján a megvalósítható fuvarok száma a kiindulási és a célállomás közötti távolságtól függően szintén eltérő lehet, de kisebb távok esetén egy sofőr akár 3-4 alkalommal is fordulhat naponta. A belföldi teljesítések jellemzően egy napon belül megvalósulnak. A le- és a felrakodás legalább 1-2 órát vesz igénybe.
Gyakori útvonalak
Országszerte a szállítmányozás során leginkább preferált utak közé tartozik a főváros környékén az M0-s körgyűrű. A megadott határidőre teljesítendő fuvarok esetén az autópályák használata jellemző. A teherautók viszonylag gyakran közlekednek településeken belül, ennek oka, hogy sok esetben így csökkenthető a fuvar lebonyolításához szükséges idő, illetve a megtett kilométerek száma. Ezzel együtt a városok belső területeit – sok esetben a behajtási tilalmak és a teherforgalmi súlykorlátozások miatt – általában elkerülik.
Pihenőidő
A törvényben előírt kötelező pihenőidőt jellemzően az esti órákban veszik igénybe a gépkocsivezetők. A hazai szabályok értelmében ennek mértéke legalább 11 óra, amely heti három alkalommal 9 órára csökkenthető. Emellett négy és fél órányi vezetés után legalább 45 perces szünetet kell tartani, amely felosztható egy 15 perces és egy azt követő 30 perces pihenésre. A legnépszerűbb pihenőhelyek korábban az utak mellett található falatozók, kifőzdék voltak, de az autópálya-hálózat fejlődése nyomán ezeket a sofőrök ma már egyre ritkábban keresik fel.
Vezetési stílus
Az elemzésből kiderül, hogy a járművezetők nemzetközi fuvarok esetén 70-75 km/h, a belföldi szállítások során pedig ennél alacsonyabb, 60-70 km/h átlagsebességgel közlekednek. A belföldi utaknál az átlagos üzemanyag-fogyasztás ennek megfelelően legalább 1-2 literrel magasabb a külföldi utakhoz képest.
A járművek átlagfogyasztását a mérések alapján leginkább a fordulatszám nem megfelelő megválasztása, illetve a tempomat rendszeres használatának mellőzése növeli. A sofőrök egy részére jellemző ezek mellett az indokoltnál gyakoribb fékezés, de sokan a retardert sem használják megfelelően, vagy nem élnek a kigurulás és a motorfék kínálta lehetőségekkel.
A tehergépkocsik tervezettnél gyorsabb amortizációjának egyik oka lehet a nem megfelelő vezetési stílus. „Mindez nemcsak az üzemanyagköltségeket, de a járművek amortizációjából fakadó kiadásokat is növeli. A jövőben éppen ezért egyre fontosabb lesz a szállítmányozó cégek számára, hogy a flotta hatékony üzemeltetése mellett a járművezetők képességeit is folyamatosan fejlesszék. Ehhez pontos adatokon alapuló, folyamatos visszajelzésre van szükségük, ebben segíthetnek a korszerű telematikai megoldások” – mondta a felmérés kapcsán Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország Kft. ügyvezetője.