Üzleti tippek

Ott voltunk – Célba ért a „Kábel”, és arattak a „Nyulak”

Május 11-én az Uránia Nemzeti Filmszínházban átadták az RMB Hungary–Sanoma Budapest Award 2006 díjait. A felhozatalról és a cannes-i esélyekről azon melegében meginterjúvoltuk a nyerteseket és a döntnököket.

Útlevél Cannes-ba

A Film, illetve az Outdoor, Indoor & Ppress kategóriák jelöltjeinek kiválasztása két fordulóban történt. A március 3-ai nevezési határidő után a zsűri kiválasztotta az általa 10-10 legjobbnak ítélt filmet és printalkotást (Marketing & Media, 2006/7. szám), majd a március 9-ei ülésén az első-második-harmadik helyezettet. A verseny fődíjaként mindkét kategória első két helyezettjét az RMB Hungary Multimédia Kft. benevezi a 2006-os cannes-i reklámfesztiválra.

„Minél több kreatívverseny van Magyarországon, annál élénkebbé válik a reklámszakma is. Visszaemlékezve az első díjátadásra, jó néhány filmnél a kreatívügynökségek szakember zsűritagjai is rácsodálkoztak arra, hogy „jé, ez magyar?” Ma már szerencsére nincs ekkora különbség a külföldi és a hazai termések között. Nézve a nemzetközi shortlist jelöltjeit, derűlátóan úgy gondolom, hogy a magyaroknak bőségesen ott lenne a helyük, de valamiért még sincsenek az élmezőnyben. Lehet, hogy hiányzik egy igazi nagy dobás, amire végre felkapnák a fejüket a nemzetközi zsűri tagjai. Néha azonban rácsodálkozom egy-két győztes kapcsán, hogy a mieink ennél azért sokkal jobbak voltak.”
Dr. Fazekas Ildikó az Önszabályozó Reklámtestület főtitkára, a zsűri elnöke

„A tavalyi mezőny szerintem erősebb volt kreativitás szempontjából. Akkor volt min vitáznunk a zsűriben, idén kevésbé. A bírálásnál elsősorban az ötletet kerestük és néztük a márkarelevanciát. Cannes szempontjából talán a „Kábelnek” jobb esélyei vannak, hiszen látványosak az események, nem pedig verbálisan mesélik el a történetet. A djuice filmjéhez képest a kerékbilincselő pszichodrámája sok szöveggel jár, ami hangalámondással vagy feliratozva nem biztos, hogy átjön.”
Szászkő László – zsűritag, a hat vezető kreatívigazgatója

„Nem gondolom, hogy a külföldi szürkeállomány többet érne, mint a magyar. Ugyanakkor tény, hogy azok a kreatívok mégis rutinosabbak, profibbak, maximalistábbak, emiatt a reklámokban is van némi különbség. Mi, magyarok gyakran egy trendet próbálunk meglovagolni, ami a következő évben már nem aktuális. Cannes-ban borzasztó kevés esélye van bármelyik magyar vagy közép-európai alkotásnak. Ennek egyrészt politikai oka van: egy kis ország kisebb eséllyel indul, mint egy amerikai vagy nyugat-európai, másrészt valóban nem vagyunk még elég jók.
Spielmann Gábor – zsűritag, a Sylva Reklámügynökség kreatívigazgatója

„Az, hogy kihúzzuk a napot a konnektorból, az egyik szövegíró kollégánk ötlete volt. De nehéz itt egyéni kreativitásról beszélni, a végeredmény mindig csapatmunka. Folyamatosan öt–hat ember vett részt ennek az alkotásnak a kitalálásában, így az elismerés is mindenkit megillet. Természetesen mindig nagy ellenségünk a határidő, úgyhogy ezen a projekten a végletekig lehetne még finomítani, szépíteni. A rendelkezésre álló időn belül ugyanakkor szerintem elég jó eredményt produkáltunk, ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy elsők lettünk a jelöltek között!”
Dózsa Imre – Leo Burnett Budapest – account supervisor, I. helyezés djuice „Cable”

„Ennek az elismerésnek számomra rangja van. Megdöbbentően jó filmek szerepeltek a shortlisten, így elsők lettünk az egyenlők között. A djuice „Kábel”-je már forgatókönyvként is nagyon kedves volt számomra. Rendkívül jó kreatívötletnek találtam. Hogy ez a film Cannes-ban megállja-e a helyét, nagyon nehéz megmondani. Oda a világ összes reklámügynöksége benevezi az alkotásait, és fontos szerepe van a lobbinak is, amiben mi még messze vagyunk tűztől. Voltam ott, láttam, hogy a reklám iparága milyen magaslatokba fejlődött Amerikában és Nyugat-Európában egyaránt. Mi ezek után egyelőre legfeljebb csak kullogunk. Ráadásul jóval kisebb büdzséből gazdálkodhatunk, ami szintén meglátszik a végeredményen. A „Kábel” talán elérhet valamit, de nagyon nehéz kategóriában indul. A „mobiltelefónia” jelöltjei borzasztó sokan vannak, és egy valóban ötletgazdag jelöltcsoportról van szó.”
Herendi Gábor – filmrendező (SKYFILM)
A Leo Burnett Budapest ügynökség által benyújtott djuice „Cable”-film rendezője.

RMB Hungary–Sanoma Budapest Award 2006


Film kategória
I. Leo Burnett Budapest – djuice brand – „Cable”
II. hat – Suzuki Swift – „Portré”
III. Young & Rubicam – Borsodi Sör – „Vidámpark”

Outdoor, Indoor & Press kategória
I. Sylva – Nikon – „Nyulak”
II. D’Arcy Avenue – Nonprofit Alapítvány – „Flaszter floorsticker”
III. DDB Budapest – VW – „Kosárlabda”


„Bíztam benne, hogy bekerülünk az első háromba, ugyanis az elmúlt időszakban nagyon jó kritikákat kaptak a reklámfilmjeink. A hazai vásárlói igények és az elvárások még nagymértékben eltérnek az európai piacétól, így másként kell kommunikálni a terméket és annak tulajdonságait is. Még meg kell tanulnunk értékelni a humort, a kreativitást és azokat a szórakoztató elemeket ezekben a reklámfilmekben, amiket a kreatívok elsősorban azért alkalmaznak, hogy a tájékoztatás mellett egy kis szórakozást is nyújtsanak a közönségnek.”
Tihanyi Tamás – a Magyar Suzuki Rt. kommunikációs vezetője

„Mivel minden évben nyerünk valamit – talán szerénytelenül hangzik, de – bíztam benne, hogy idén sem távozunk üres kézzel. A további esélyeket nézve, egyetértek a zsűri elnökének azzal a gondolatával, hogy vannak olyan szintűek a magyarok munkái, amikkel be lehet kerülni a nemzetközi élmezőnybe. Én mindenesetre szurkolok magunknak!”
Nádor Péter – a Sylva Reklámügynökség art direktora

„Büszke vagyok a II. helyezésre, amit Outdoor, Indoor & Press kategóriában értünk el. A mi esetünkben, a „Flaszter floorsticker” alkotásnál a médiahasználat jelentette az igazi eredetiséget. Egy hajléktalan embert végigfektetni a járdán a gyanútlan emberek előtt, és flaszterré változtatva felhívni rá a figyelmet, elég provokatív és hatásos módszer. Cannes-i esélyeinket leginkább egy kerek labdához hasonlítanám: bárhonnan nézem, akármi lehet…”
Papp Tibor – D’Arcy Avenue – art direktor

„Nem az volt az elsődleges célja a „Flaszter floorsticker”-nek, hogy felháborítsuk az embereket. Kétségkívül kiragasztottuk ezt a hajléktalanflasztert egy neves, nívós szórakozóhely elé is, felhívva a figyelmet arra, hogy az ember kénytelen reagálni erre a problémára. Megfigyeltük a flaszterrel kapcsolatban a járókelők reakcióját: volt, aki rálépett, hiszen mégis csak egy matricáról van szó, volt, aki kikerülte, mivel egy embert ábrázol, és szép számmal voltak azok is, akik talán későn véve észre, az utolsó pillanatban átugrották azt. Felfigyeltek rá, és ez a lényeg!”
Kisantal Gyula – D’Arcy Avenue – kreatívigazgató

Ajánlott videó

Olvasói sztorik