A rohamtempóban bevezetett új útdíjrendszer kaotikus első napja után az első hétvégéje sem volt túl zökkenőmentes – írta a Népszabadság. A lap tudósítói több helyről is jelezték, akadozott az új megyei matricák értékesítése, de volt ahol a már ismert tíznapos, havi- és éves bérletek megváltásával is gond volt.
Így például vasárnap az M1-es, M7-es közös fővárosi szakaszánál a kivezető részen az első kútnál nem lehetett megyei matricát kapni, a következőnél meg lefagyott a rendszer vasárnap délelőtt, akárcsak a budaörsi benzinkúton. De nem tudtak matricát adni a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közeli ügyfélszolgálatán sem. De volt, ahol regisztrálni sem lehetett. A határátkelőknél is voltak gondok, például Röszkénél és Hegyeshalomnál is.
A jogkövető autósoknak tehát nem volt könnyű dolguk, ha meg akarták fizetni az útdíjat, ezért sokan eléggé dühösek is voltak.
Azonban ezzel együtt is hatalmas forgalmat bonyolítottak az első pár napban, több mint negyedmillió matricát adtak el, amiből 160 ezer darab volt az új megyei matrica – írta a lap.
Kormánypártiak is bírálják
Az Országgyűlés fideszes alelnöke, Gulyás Gergely például azt mondta a Hír TV-nek, hogy a rendszer igazságos, de hibás, mert bevezetését szerinte nem előzte meg kellő egyeztetés. A honvédelmi miniszter szerint viszont az M86-os út fizetőssé tétele igazságtalan és diszkriminatív. Hende Csaba a térség parlamenti képviselőjeként a Vas Népe Online hírportálnak azt nyilatkozta: lát esélyt rá, hogy esetleg mégse kelljen fizetni majd az említett szakaszon.
Becsey Zsolt közlekedési helyettes államtitkár a Hír Tv-nek pedig már azt mondta, felülvizsgálja az új útdíjrendszert a fejlesztési tárca január végén. Azt is hozzátette, elképzelhető, hogy kikerül a fizetős utak közül a ferihegyi repülőtérre vezető szakasz.
Az már hivatalos, hogy nem lesz fizetős az M30-as Miskolcot elkerülő szakasza – erről tájékoztatta a Miskolc Televízió híradóját a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. szóvivője.
Ők is helytelenítik az új sarcot
„Minősíthetetlen intézkedéssel kezdte a kormány az évet, és csak reménykedhetünk, hogy hasonló pofátlanságokkal nem készülnek a további napokra”– írja a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). A Népszabadság szerint kormányellenességgel nehezen vádolható szervezet a legnagyobb bajnak azt tartja, hogy olyan szakaszok lettek fizetősek, amelyek elkerülő útként indokoltan voltak ingyenesek, az pedig egészen furcsa, hogy az ország repülőterére vezető út fizetőssé vált.
A Levegő Munkacsoport egyértelműnek tartja, hogy az új rendszer növeli a városi dugókat és a légszennyezést, a keletkező egészségügyi, környezeti károk jóval nagyobbak lesznek a bevételeknél. A zöldszervezet a közúti fuvarozói szervezetekkel egyeztetve azt javasolja, hogy inkább a teherautók útdíját differenciálják a járművek károsanyag-kibocsátása alapján, és ezzel váltsák ki az általános sarcot.
Demonstráció készül
Közben a Facebookon márciusra blokádot hirdettek. A szervezők szerint a tiltakozás országos lesz és addig tart, amíg nem lesz megállapodás, vagy le nem mond a kormány. Hétfő reggel nyolc óráig 3200 ember jelezte, hogy biztosan ott lesz a megmozduláson.
Az akció főszervezője a Klubrádióban azt mondta, március elején lényegében megbénítanák az országot, a félpályás útzár az összes fontos főútvonalat érintené és nemcsak egy napig tarthat. Büki Zoltán jelezte, hogy az egykori taxisblokádnál is nagyobb megmozdulásra készülnek. Az Együtt-PM Nógrád megyei 2. számú választókerületének korábbi elnöke azzal magyarázta a márciusi időpontot, hogy a szervezéshez szükséges előkészületekhez idő kell.