Belföld

Autósblokád az útdíj ellen

útdíj (útdíj)
útdíj (útdíj)

A taxisblokádnál is nagyobb országos demonstrációra készülnek március elsejére.

A közösségi portálon meghirdetett blokád a szervezők szerint országos lesz és addig tart, amíg nem lesz megállapodás, vagy le nem mond a kormány. Hétfő reggel nyolc óráig 3200 ember jelezte, hogy biztosan ott lesz a megmozduláson. Az akció főszervezője a Klubrádióban azt mondta, március elején lényegében megbénítanák az országot, a félpályás útzár az összes fontos főútvonalat érintené és nemcsak egy napig tarthat. Büki Zoltán jelezte, hogy az egykori taxisblokádnál is nagyobb megmozdulásra készülnek. Az Együtt-PM Nógrád megyei 2. számú választókerületének korábbi elnöke azzal magyarázta a márciusi időpontot, hogy a szervezéshez szükséges előkészületekhez idő kell.

A több, eddig ingyenesen használható útszakasz fizetőssé tétele miatt kialakult feszültséget növeli, hogy továbbra sem működik olajozottan az új rendszer – emlékeztet a Magyar Nemzet. A lap idézi Gulyás Gergely Hír Tv-nek adott interjúját is, amelyben az Országgyűlés fideszes alelnöke igazságosnak, de hibásnak nevezte az útdíjrendszert. A politikus közölte, még mindig van húsz olyan útszakasz, ahol vita van, érdemes-e bevezetni a matricát.

„Hiába van egy döntésben elvi igazság, ha a végrehajtás vagy a kellő idő hiányában, vagy más okból nem jó, és ebben az esetben ez volt, az ilyen konfliktushoz vezet. És fölösleges dühöt okoz az állampolgároknak. Kár azt mondani, hogy itt minden jól történt, volt egy jó döntés, ami elvi alapon nemcsak védhető, hanem helyes. Sokkal méltányosabb, ha megyei alapon kell matricát venni, bizonyos utakat bevonni is lehet indokolt, de az a kapkodó végrehajtás, az, hogy elsején – én is voltam ilyen helyen – fél órát kell várni, hogy valaki matricát vegyen, az hiba” – mondta Gulyás a Hír Televízió műsorában.

Közben a Népszabadság arról ír, hogy a január 1-től bevezetett új útdíjfizetési rendszer módosulhat. A fizetőssé tett M3-as autópályát és Miskolcot összekötő M30-as út elkerülő szakasz utolsó részét hivatalosan főútként helyezték üzembe, így aki csak ezért a szakaszért vett megyei autópályabérletet, visszaadják a pénzt február végéig. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató január végéig a jogalkotóval együtt gyűjti az észrevételeket.

A gazdasági minisztérium közölte, hogy január végén felülvizsgálhatják a díjkötelessé tett szakaszokat. A Népszabadság szerint a felülvizsgálandó útszakaszok közé tartozhat a Liszt Ferenc repülőtérre vezető gyorsforgalmi út is, hiszen ott egy 200 méteres szakasz vált fizetőssé, és ezzel díjkötelessé tették a kijutást a repülőtérre.  

„Minősíthetetlen intézkedéssel kezdte a kormány az évet, és csak reménykedhetünk, hogy hasonló pofátlanságokkal nem készülnek a további napokra” – írja a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). A Népszabadság szerint kormányellenességgel nehezen vádolható szervezet a legnagyobb bajnak azt tartja, hogy olyan szakaszok lettek fizetősek, amelyek elkerülő útként indokoltan voltak ingyenesek, az pedig egészen furcsa, hogy az ország repülőterére vezető út fizetőssé vált.

A Levegő Munkacsoport egyértelműnek tartja, hogy az új rendszer növeli a városi dugókat és a légszennyezést, a keletkező egészségügyi, környezeti károk jóval nagyobbak lesznek a bevételeknél. A zöldszervezet a közúti fuvarozói szervezetekkel egyeztetve azt javasolja, hogy inkább a teherautók útdíját differenciálják a járművek károsanyag-kibocsátása alapján, és ezzel váltsák ki az általános sarcot.

 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik