Egyre több cég foglalkozik azzal, hogy Magyarországra költöztesse korábban máshol ellátott munkaköreinek egy részét.
Kihívások
A PwC minap közzétett jelentése szerint például az autóipar további fejlődésének egyik záloga annak innovációs képessége lesz. Ehhez a munkaerő szempontjából két kihívással kell szembenézni: egyrészt az idősödő munkavállalók száma folyamatosan nő, pótlásukra pedig fiatal, hozzáértő szakembereket kell találni. Másrészt ugyanezekért a fiatal, elsősorban mérnöki végzettségű szakemberekért zajlik a legkiélezettebb csata a vezető technológiai, tervező- és gyártócégek között, ami akár a helyi munkaerő-utánpótlás kiszáradásához is vezethet.
A szakképzett munkaerő pótlása, megszerzése és megtartása folyamatos kihívást jelent majd az autóipari cégek H-szakembereinek is. Éppen ezért foglalkoznak a cégek egyre többet a külföldi munkaerő odacsábításával vagy az adott feladat külföldre költöztetésével.
Felgyorsult a tempó
Az autóipar mellett számos más iparágban is látjuk, hogy felgyorsult a munkahelyek importja. A regionális központok fejlesztésekor nem pusztán egyes feladatok költöznek, hanem gyakran itthon korábban nem létező munkakörök jönnek létre.
A kihívást az jelenti, hogy az adott feladatot hosszú évek, vagy akár évtizedek óta végző angol, német vagy svéd szakembert hogyan lehet rövid idő alatt szakképzett, ambiciózus magyarországi munkaerővel kiváltani.
A siker kulcsa a gyorsaság: azok kerülnek előnybe a kiválasztásnál és maradnak meg tartósan az új pozíciókban, akik rendelkeznek a gyors tanulás képességével – állítja a Job Kft. ügyvezető igazgatója, Dobár Attila.
Nem korfüggő
Fontos látni szerinte, hogy a munkahelyek importja kortól függetlenül kínál lehetőségeket mindenki számára. Az évtizedek alatt kialakított munkaköröknek az átvétele ugyanis nem egyszer a megfelelő mennyiségű munkatapasztalatra épül. Így a fiatal munkavállalók nem feltétlenül élveznek előnyt.
Az álláslehetőségek nyitottságát a nemzetközi trendek is igazolják. Egy amerikai HR portálon nemrég 48 érv jelent meg annak védelmében, miért érdemes 40 évesnél idősebb munkavállalókat alkalmazni. A McDonald’s pedig Angliában pár napja jelentette be, hogy kifejezetten az idősebb generációhoz tartozókkal szeretné bővíteni alkalmazotti létszámát.