Pénzügy

Hogyan válasszunk BI-eszközt?

Az üzleti intelligencia-szoftverek kiválasztása és vállalati alkalmazása gyakran okoz nehézségeket a cégeknek, mivel az üzleti és informatikai oldal együttműködése szükséges hozzá – az IFUA Horváth & Partners tanácsadójának cikke.
Hogyan válasszunk BI-eszközt? 1
Hogyan válasszunk BI-eszközt? 2
Hogyan válasszunk BI-eszközt? 3
A BI-eszközvá-lasztás során elkö-vetett leggyakoribb hibák:
• Az IT dönti el, hogy mi a jó az üzletnek, bevezeti, és szomo-rúan konstatálja, hogy a „hálátlan” felhasználók to-vábbra is a táblá-zatkezelőkre, mak-rókra alapozott rendszereket használják.
• Helytelenül össze-állított kritériumrend-szerrel az almát a körtével vetik össze. Ilyen esetekben nem alakulhat ki valódi verseny, és inkább a szerencsén, mint a következetes eljáráson múlik a megfelelő eszköz kiválasztása.
• A túl részletezett szempontrendszer általában nem a jobb minőségű döntést szolgálja, hanem könnyen tévútra vezeti és elbizony-talanítja a döntéshozókat.
• A kiválasztási folyamatot egy szállító dominálja.
• A legfontosabbnak ítélt szempontot az aktuális verzió nem, csak a jövőbeli elégíti ki. A szoftvercégek rendszeresen késnek a következő verziókkal, és az első kibocsátás jellemzően nem hibamentes.
• Csak eszközt választanak, miközben a profi partner kiválasztása is fontos. A partnercégnek megfelelő létszámú, tapasztalt csapattal kell rendelkeznie, akik a bevezetést és a jövőbeli támogatást is biztosítják.

Hogyan válasszunk BI-eszközt? 3
Hogyan válasszunk BI-eszközt? 5

A BI (üzleti intelligencia) szoftverekkel a vállalati munkatársak önállóan, az IT-terület operatív támogatása nélkül képesek a vállalati adatbázisokhoz kapcsolódni, azokból standard és komplex ad-hoc lekérdezéseket, elemzéseket készíteni. Az eszközök általában lekérdező, riportkészítő, OLAP, adatbányászati, elemzési és adattárház funkciókat is tartalmaznak. A BI-eszközök kiválasztása azonban nem egyszerű feladat, mivel az üzleti és informatikai oldal együttműködésére van szükség, amely nagyon sok vállalatban nem működik olajozottan. Ezért sokszor az egyik vagy a másik oldal szempontrendszere vezérli a kiválasztási folyamatot, amelyet az eredményekkel együtt a másik oldal frusztrálva, beletörődéssel szemlél.

Az eszközök közötti különbségtételt a marketinggépezetek hatékonysága is nehezíti. Minden BI-eszközt a legjobbnak, legjobb referenciákkal rendelkezőnek, leg …-nek mutatnak be, amit nehéz ellenőrizni a kiválasztás során.

Kudarcok

A nem megfelelő BI-eszközválasztás teljes kudarchoz is vezethet, igaz, ez ritkán fordul elő. Ebben az esetben a licencekbe, a bevezetésbe befektetett anyagi és humán erőforrások és nem utolsósorban a remélt üzleti eredmények is elveszhetnek. Gyakran évekig – vagy jelentős személycserékig – kell várni, amikor ismét bele lehet vágni egy új kiválasztási és bevezetési folyamatba.

Rejtett kudarc esetén használatba veszik ugyan a rendszert, de azt csak a felelősök minősítik sikeresnek, valójában az üzleti célkitűzések döntő részét nem teljesíti. A korlátokat megszokják a felhasználók, és hosszú időnek kell eltelnie, amikorra a meglévő rendszer leváltásáról és egy új kiválasztási folyamat elindításáról döntés születik. Néha ezért ez nagyobb kárt okoz, mint a teljes kudarc.

Az is gyakori eset, hogy a BI-eszközök bevezetésekor a rendszer működik, és teljesíti az induláskor kitűzött célokat, de a költségek és a ráfordítások nagyságrendekkel magasabbak lesznek, mint amelyet a megoldott probléma megérdemelt volna.

Hogyan válasszunk?

Formalizált, több termékre alapozott kiválasztási eljárást alkalmazva nagyobb eséllyel választható az igényeknek megfelelő eszköz. Az eszközkiválasztásnak üzleti igények által vezéreltnek kell lennie, ezért a folyamatot az igények feltárásával és dokumentálásával célszerű indítani. Meg kell érteni, hogy miként dolgoznak a jövőbeli rendszerek felhasználói ma, és milyen funkciókat várnak leginkább az új eszköztől. Fontos ezért, hogy a kulcsfelhasználók már az elejétől részesei legyenek a kiválasztási folyamatnak. Azoknál a vállalatoknál, ahol a leendő végfelhasználók korlátozott ismeretekkel rendelkeznek az elvárható funkciókról, ott tanulási lehetőségként is felfogható a részvétel.

Az igények feltárása során érdemes felmérni, hogy milyen alkalmazásokat kell támogatnia az eszköznek – például költséghelyi tervezés, teljesítménymenedzsment, értékesítéselemzés –, milyen speciális funkciókat kell ellátnia az eszköznek – például visszaírás támogatása, statisztikai, pénzügyi függvények, „mi lenne, ha?”-szimulációk. Szintén fontos felmérni, hogy mekkora adatmennyiséget kell a rendszernek kezelnie, figyelembe véve a jövőbeli kiterjesztéseket is, és végül, hogy mekkora pénzügyi és humán erőforrás áll rendelkezésre a bevezetéshez. Az összegyűjtött szempontokat érdemes rendszerezni és súlyokkal ellátni, mielőtt a potenciális szállítóknak elküldjük a meghívást.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik