Az akkori gazdagoknál lévő átlagos vagyon a töredéke volt a mostani gazdagok átlagvagyonának
– mondja műsorunkban Törő István.
A globális műtárgypiac jelenleg szenved, elemzések szerint közel 30 százalékkal zuhant be a forgalom az idén az első félévben, részben a pénzügyi környezet (a magas kamatokkal kecsegtető hozamok), részben a geopolitikai feszültségek miatt, de a szakértők ide sorolják az eladásra felkínált portékák elmúlt években kialakult túlárazottságát is. Vagyis törvényszerű volt a visszaesés a magas szintekről. Ilyen folyamatokat itthon nem tapasztalt Törő István, szerinte kiegyensúlyozottan alakult a forgalom az elmúlt években.
Galériájuk – amely, mint a műsorban elhangzik, átalakulás előtt áll: családi cégből egy profi vállalkozássá formálják a tulajdonosok – 2024 első hat hónapjában
Az eltérő pályák azzal is magyarázhatók szerinte, hogy a nemzetközi piachoz képest lényegesen túlteljesítő a magyar: míg a kint megszokott 50 százalékos aukciós eredmény már jónak számít, itthon a minimumelvárás a 70 százalék, de egy jó aukción a felkínált tételek 80–90 százaléka is elkel.
A beszélgetésből kiderül, hogy a műkincs-kereskedelem valóban hasonlít a kincsvadászathoz. Egészen valószínűtlen történetek vannak arról, hogyan bukkannak elő nagy mesterek alkotásai. Törő István friss élményeként egy Munkácsy-kép előkerülésének történetét meséli el adásunkban.
Szóba került még a műkincs-kereskedelem árnyas oldala, a hamisított vagy eltulajdonított műtárgyak kereskedelme, és hogy miért nehéz bizonyítani ezeket az eseteket a bíróság előtt.