Kilátástalan helyzetből sikerült a Dunaferrt kimenteni azzal, hogy az egymást kiszorítani próbáló orosz és ukrán tulajdonosok helyett kormányzati közvetítéssel az indiai Liberty Steel kezébe kerültek a felszámolás alatt álló vállalat eszközei és dolgozói. Azonban az új tulajdonos alatti működés első évéről szóló beszámoló megerősítette azokat a korábbi híreket, hogy
– írta a G7. Kitérnek arra is, hogy jelentősen lecsökkent a létszám, a vasműt üzemeltető cégek (Duna Furnace Dunai Vasmű Kft. és Dunarolling Dunai Vasmű Kft.) tulajdonában álló eszközök értéke szintén.
Az, hogy nincs már a vasműben vas- és acélgyártás nem annyira meglepő a portál szerint, mivel tavaly augusztusban leállították a nagyolvasztókat, és arról is csak idén januárban számolt be a cég, hogy a hengerműveket és a galvanizáló sort újraindította. És gyorsan kiderült, hogy ez egyáltalán nem jelent folyamatos működést – jegyzik meg.
De mit csinált akkor a cég, és hogyan nem lett gigantikus vesztesége jelentősen lecsökkent létszám mellett? A kulcs az EU szén-dioxid-kvótakereskedelmi rendszere, amely az éghajlatváltozás megfékezését szolgálja azzal, hogy a vállalatokat rákényszeríti a szennyezés csökkentésére az egyre kevesebb, ingyen kiosztott, kibocsátásra jogosító kvótával. Aki ennél többet szennyez, annak vásárolnia kell a piacon kvótákat, aki pedig kevesebbet, az eladhatja. A kvótát a szennyezést csökkentő beruházások ösztönzésére találták ki, de akkor is megmarad, ha egy korábbi nagy kibocsátó éppen nem termel. Így alakulhatott ki az a helyzet, hogy
A kiegészítő melléklet szerint 2023-ban az ebből származó árbevétel 51,7 milliárd forint volt, a teljes 60,2 milliárd forintos árbevétel 85 százaléka. A Dunarollingnál pedig a 27 milliárd forintos árbevételből 4,2 milliárd forint jött kvótaértékesítésből.
Összességében a Duna Furnace szerényen nyereséges lett, a Dunarolling vesztesége azonban több mint
A Liberty Steel Central Europe Holdings ügyvezetője, Ajay Kumar Aggarwal két hónapja egy interjúban azt mondta, szeretnék újraindítani a kohót, ha a piaci feltételek ezt lehetővé teszik. Ami a jövőt illeti, a cikkben kitérnek rá, hogy a Liberty kínai partnerével megállapodott arról, hogy elektromos nagyolvasztót építenek, aminek működése nem jár szén-dioxid-kibocsátással. Ez egyrészt csökkenti a költségeket – hiszen nem kell szén-dioxid-kibocsátási kvótát vásárolni a jövőben sem –, másrészt a zöld acél európai piaca növekszik, és még nem sokan képesek ilyet előállítani. Azt is írják, hogy egy új kohó felépítése elképesztően drága, ráadásul időigényes is.
Május végén derült ki, hogy a dunaferresek négy éve nem kaptak fizetésemelést, és a Liberty idén sem akar adni nekik, emiatt sztrájk is lehet.