Nemrég jelent meg cikkünk arról, hogy Magyarországon már 7000 milliárd forintnál is több akkumulátoripari beruházást jelentettek be, mire Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter máris egy újabb, ezúttal 580 milliárd forintos gigaberuházást konferált fel: a kínai Sunwoda akkugyára érkezik Nyíregyházára. Gyűjtésünkből az derült ki, hogy legalább három tucat településen található már akkumulátorgyártó bázis – néhol több is –, vagy tervezik ilyennek az építését. Valójában azonban sokkal több település lakosságához kerülhetnek közel az akkumulátorgyártás veszélyes anyagai. Mutatjuk, hogyan.
Budapest határától néhány kilométerre, Gyál és Vecsés között, az M0-s autópályától egy köpésre kanyarodunk a bekötőúton. Minden nagyon újnak látszik, hiszen csak nemrég adták át a Vecsés belterületének számító részen a CTPark logisztikai központot. A Budapestről érkező vecsési busz már el-elkanyarodik a logisztikai parkhoz, hogy a dolgozók eljussanak munkahelyükre, majd haza. A sorompón kívül nincs arról információ, hogy milyen cégek vannak belül. Az autópálya felől a másik irányból közelítve viszont feltűnt, hogy az egyik új, jellegtelen raktárépület előtt tartálykamionok sorakoznak. Messziről nem látszott, mi lehet a tartályokban, ám a CTParkba betelepült JV Europe Zrt. biztonsági jelentésében pont ilyen tartályokról van kép azzal, hogy azokban tárolják az akkumulátorgyártáshoz szükséges elektrolitot. Egyszerre maximum 20 kamionnal összesen 468 tonna anyagot parkoltathatnak a helyszínen, mivel tűzveszélyes anyagról van szó, a biztonsági előírások ennyit engednek. Az épületen belül más, ugyancsak az akkumulátorgyártáshoz szükséges alapanyagokat is tárolnak, köztük veszélyes anyagokat is – olvasható ki a biztonsági jelentésből.
Vecsésen nincs gyártóbázis, az akkumulátoripari beruházások szele azonban így is megcsapta a várost, a gyártáshoz szükséges alapanyagok jelentős nagyságrendben foroghatnak a logisztikai központban. A CTParkba költözött JV Europe Zrt. ugyanis tevékenységével kiszolgálja a gyártókat – az akkumulátorok előállításához szükséges veszélyes alapanyagokat raktározzák, és innen szállítják – a kért ütemezés alapján – majd az üzemekbe. A veszélyes anyagokból nem lehet bármekkora mennyiséget egyszerre egy helyen tárolni, ugyanakkor a gyártáshoz minden alapanyagnak rendelkezésre kell állnia – így jöhet képbe a gyártóbázison kívüli raktározás.
Amint a vecsési önkormányzat honlapján fellelhető biztonsági jelentésből kiderül, hogy bár a városban nem folyik akkumulátor vagy valamilyen más részegység gyártása, mégis
Külön jogszabály tartalmazza, mely anyagok számítanak veszélyesnek, és a mennyiségüktől függ, hogy az adott üzem területe alsó vagy felső küszöbértékű-e.
Ami a JV Europe raktárát illeti, a közvetlen közelében ugyan nincsenek házak, de, amint a térképen is látható, 800–1700 méterre vannak lakóépületek, mezőgazdasági területek – Felsőpakony irányában is.
A CTParkban még két raktározó cég, valamint egy kertészeti vállalkozás, továbbá az akkumulátorgyártással foglalkozó Samsung SDI Zrt. modultesztelő üzeme működik. Utóbbiról eddig nem olvastunk sehol.
Tűzveszélyes anyagok a vecsési telephelyen
A jelentés szerint a cég az akkumulátorgyártási tevékenység logisztikai kiszolgálását végzi, ami azt jelenti, hogy lítium-ion akkumulátor gyártásához szükséges veszélyes és nem veszélyes alapanyagokat raktároznak. Négy raktárat, egy irodát és egy kamionparkolót létesítettek a bérelt területen. Az egyik raktárban főként egészségkárosító tulajdonságú veszélyes anyagokat tárolnak (besorolás: SEVESO H2), a környezetre veszélyes anyagok tárolását (besorolás: SEVESO E1 vagy SEVESO E2) azonban nem tervezik. (A SEVESO irányelvekről itt olvashat.)
Az elektródaalapanyag-raktár puffertárolást végez, azaz, amíg az akkugyár nem tudja fogadni a szállítmányt, addig tárolják Vecsésen bontatlanul a veszélyes anyagokat. Az egységrakományt legfeljebb komissiózási okból bonthatják meg (a komissiózás a raktárban található áruk összeválogatása a megrendelő igényei szerint), de maga a veszélyes anyag csomagolása érintetlen marad.
A két veszélyes anyag az NCM (vegyjele CoLiMnNiO), és az NCA (99 százalék AlCoLiNiO és 1 százalék B2O3); mindkettő fekete por. Azt is meghatározták, hogy ezekből legfeljebb 4000 tonna lehet a raktárban.
A tűzveszélyes elektrolitot (besorolás: SEVESO P5) a kamionparkolóban a kamionokon lévő ISO tankkonténerekben (tartálykonténerekben) várakoztatják, amíg a felhasználási helyre nem szállítják az akkumulátorgyártási alapanyagot.Mint a cikk elején írtuk, összesen maximum 468 tonna elektrolit várakozhat a kamionparkolókban 20 kamionon.
A vecsési telephelyen nem kezelnek elektrolitot. A raktárfejlesztés korábbi szakaszában az üzemeltető tervezte a küldeménydarabos elektrolittároló kialakítását is, de a fejlesztés költségeivel szembesülve letett erről. Más veszélyes, tűzveszélyes anyagot addig nem lehet tárolni a telephelyen, amíg felül nem vizsgálják a biztonsági jelentést.
De mivel jár, ha a biztonsági szabályok betartása mellett is kiszabadul valamelyik veszélyes anyag, és egyáltalán előfordulhat-e ez?
Kétévente kiszakadhat egy zsák, mérgező por szabadulhat ki a raktárban
A biztonsági jelentés valószínűsíti:
Azt írják azonban, hogy ez a raktáron kívüli környezetet nem veszélyezteti, és szakszerű kezelés esetén nem szükségszerű az egészségkárosodás. Modellezték a tűz esetén felszabaduló mérgező anyagok kiszabadulásának valószínűségét, illetve hogy mely területeken hány perces tartózkodás mellett milyen eséllyel okozhatnak ezek halált.Összegzésképpen azt írják, hogy a nevesített egyéni halálozási kockázati görbék nem érintenek lakóterületet, de a vecsési telephelyen az egyéni halálozási kockázat feltétel nélkül elfogadható, valamint a tervezett tevékenység feltétel nélkül elfogadható egyéni és társadalmi kockázattal jár. A telephelyen bekövetkező súlyos ipari baleset károsíthatja az ottani infrastruktúrát, de a lakossági közszolgáltatásokat a jelentés szerint nem.
A biztonsági jelentés hangsúlyozza, már a tervezés során arra törekedtek, hogy semmilyen veszélyes anyag ne juthasson ki a telephelyről. Az épületbe valamennyi kért műszaki biztonsági kiegészítő megoldást beépítették, így az üzemeltetni tervezett raktárban a Generisk szerint az összes elérhető olyan műszaki biztonsági megoldást alkalmazzák, amelyek fokozni képesek a biztonságot, csökkentik a baleseti kockázatot. A szükséges szabványokat alkalmazzák, ismétlődő képzéseket tartanak, a működéshez vállalt biztonsági embereket biztosítják, a megelőzés és veszélyelhárítás érdekében.
A polgármester szerint felfújt hab az egész
Lakossági tiltakozásról nem hallottunk, sem különösebb hírverésről, így megnéztük a helyi önkormányzat közéleti tájékoztató lapjában, a minden postaládába eljutó Vecsési Tájékoztatóban írnak-e a veszélyes üzemről. A CTPark tervezett építéséről találtunk cikket, de a JV Europe Zrt.-ről nem. A logisztikai parkkal kapcsolatban megemlítették, hogy a befizetett iparűzési adó Vecsés költségvetését gyarapíthatja. Szlahó Csaba polgármester tavaly áprilisi Facebook-posztjában azt emelte ki, hogy a JV Europe Zrt. biztonságos, a környezetet nem szennyező, nem veszélyeztető telephely üzemeltetésében érdekelt, illetve mit tettek annak érdekében, hogy ennek meg is feleljenek.
Megkeresésünkre felhívott minket telefonon Vecsés jegyzője, Mohainé Jakab Anikó és a polgármester is. Azt mondták, a JV Europe-nál csak raktározás folyik egyetlen helyen, és ez nem jelent közvetlen veszélyt a lakosságra. Megtudtuk tőlük, hogy közmeghallgatást 2022. május 10-én tartottak a témában a hivatalban – értesítés a város honlapján, illetve a hirdetőtábláján volt erről. (Vecsés honlapján mi nem találtunk információt a 2022. május 10-i közmeghallgatásról.)
A városvezetés úgy szerzett tudomást a JV Europe-ról, hogy a jogszabályi megfelelés kapcsán megkereste őket a katasztrófavédelem, előírták például a városnak, hogy milyen irányelveket kell betartani, ha valamilyen baleset történik.
A jegyző arra is kitért, az önkormányzatnak nincs beleszólása abba, hogy egy logisztikai parkban kinek adják bérbe a területeket. Az építési engedély kiadása sem az önkormányzat hatásköre már 2013-tól – tette hozzá. De szerintük az elég nagy baj, hogy bármilyen csarnok is épül az agglomerációban, rögtön azt vélelmezik, hogy akkumulátorgyártásról van szó. A polgármester nem tud arról, hogy a környékre akkumulátorgyárat terveznének.
Szlahó Csaba szerint felfújt hab, ami az akkumulátorgyártást övezi, pedig például egy üzemanyagtöltő-állomás is veszélyes üzem. Az a véleménye, hogy ma nem lehet kitérni előle, hogy ilyen üzemek létesüljenek, mert ezek révén működik a világ. A környezetvédelmi, hatósági előírásoknak azonban meg kell felelni – szögezte le. Elmondták, hogyha a vákuumfóliázott zsákban lévő anyag mégis kikerül a környezetbe, tudomásuk szerint csak akkor veszélyes, ha valaki megeszi, amúgy nem. Hangsúlyozták továbbá, hogy az akkumulátorgyártási alapanyagot nem bontják ki, csak tárolják, így veszélyt nem jelent. A polgármester szerint a raktározásnál veszélyesebb, hogy ezeket az anyagokat közúton szállítják, mivel egy balesetnél sokkal nagyobb lehet az anyagkiszabadulás kockázata, mint a raktározásnál.
Kerestük a JV Europe Zrt.-t is, de nem válaszoltak.
Az akkumulátorgyártással kapcsolatos beruházásokról nem régen készített összesítésünkben a 40 üzem között nem szerepelt a JV Europe Zrt.