A háborús veszélyhelyzet ürügyén a kormány 5 százalékra csökkenti a hop on-hop off jellegű buszos városnéző szolgáltatás áfáját május 23-ától. Az áfakedvezményért cserébe a szolgáltatóknak ezután fizetniük kell turizmusfejlesztési hozzájárulást, vagyis a 22 százalékpontos adócsökkentés mellé társul egy új, 4 százalékos közteherfizetési kötelezettség. Összességében azonban jól járnak a cégek, hiszen a bruttó ár eddig a nettó plusz 27 százalék áfa volt, ezután pedig a nettó plusz 5 százalék áfa és 4 százalék turizmusfejlesztési hozzájárulás lesz, vagyis a bruttó ár a nettó plusz 9 százalék közteherre változik.
Így olcsóbb lehet a szolgáltatásuk, tehát – ha nem csökkentenek árat – nagyobb lehet a hasznuk. Érdeklődtünk, hogy a buszos cégek áraikban érvényesítik-e majd az áfacsökkentést, vagy lenyelik a különbözetet, de nem kaptunk választ tőlük.
Ha van készpénzes fizetés, nincs áfacsökkentés
Az áfacsökkentés feltétele, hogy a szolgáltató kizárólag elektronikus fizetési lehetőséget biztosítson a jegyvásárlóknak, és az e-fizetés folyamatosan rendelkezésre álljon. A május 11-ei Kormányinfón Gulyás Gergely azzal indokolta az 5 százalékos áfakulcsot, hogy attól kifehéredik az ágazat. A miniszter elmondása szerint ugyanis sok volt a készpénzes fizetés, ami feketén ment, így jelentős bevételtől esett el az állam. Ha valóban így volt, akkor rohamtempóban kell átállniuk kizárólag elektronikus fizetésre a szolgáltatóknak, amennyiben már május 23-ától élvezni akarják az áfacsökkentést.
Karácsony Gergely kiakadt a kormány intézkedésén, mert szerinte a közösségi közlekedés áfáját kellett volna csökkenteni, nem a hop on-hop off buszokét, amelyeket jellemzően külföldi turisták használnak. A kormány valójában az adófizetők kontójára adott milliárdos ajándékot ezeknek a cégeknek, amelyek nyilván nem fogják ezzel párhuzamosan csökkenteni áraikat – előlegezte meg a főpolgármester.
Jordán milliárdosé és Tiborcz-közeli vállalkozóé a legtöbb busz
Tarlós István hivatali ideje alatt először 20, majd 15 évre szerették volna koncesszióba adni a hop on-hop off tevékenységet, de nem jártak sikerrel. A Főpolgármesteri Hivataltól most azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a járati engedélyek kiadása 2021 nyara óta hatósági eljárás keretében történik, és a szolgáltatást jelenleg öt cég nyújtja:
- az Amenti Zrt. 2023-tól rendelkezik engedéllyel, egy buszra.
- A Big Bus Hungary Kft. öt,
- a City Attraction7569 Kft. egy,
- a Mr.Nilsz Kft. tíz,
- a Program Centrum Kft. pedig egy buszt működtethet.
A 2023-ban kiadott, jelenleg hatályos engedélyek 2024. január 31-éig szólnak – írta a sajtóosztály.
2016-ban úgy tűnt, hogy a koncessziót a jordán milliárdos család sarja, Zakarya Hamdan nyerheti el. A koncesszióból ugyan nem lett semmi, viszont
- Az egy buszt működtető cégek közül az Amenti Zrt. (a cégnyilvántartásban csak Amenti Hajózási Zrt.-t találtunk) 2021-ben 116 millió forint árbevétel mellett 31,7 millió forint adózott eredményt jelentett. Az Opten cégadatbázisa szerint egyedüli részvényese a szentendrei illetőségű Varga István, aki a többi között a Lupa Vizisípálya Kft.-ben is érdekelt.
- A CityAttraction7569 Kft.-t a dunavarsányi illetőségű Barbaluk Edina jegyzi, ez a cég 3,4 millió forint forgalmat és 4,9 milliós veszteséget könyvelt el 2021-ben.
- Az idén ugyancsak egy buszt működtető Program Centrum Kft. korábban nagyobb szereplő lehetett, legalábbis 213 millió forint forgalmat és 90 milliós veszteséget mutatott ki 2021-ben. A cégnyilvántartás szerint a Boat & Bus Turisztikai Holding Kft. érdekeltségében áll.
- Az öt városnéző buszt működtető Big Bus Hungary Kft. a 2019 májustól 2020 április végéig tartó üzleti évben majdnem egymilliárd forint bevételt mutatott ki, igaz, a veszteség is több mint félmilliárd volt. 2021 második félévében 60 millió forint forgalmat és 19 milliós veszteséget szerepeltettek a könyvekben. A cég 2021 júniusában az addigi tulajdonostól, a londoni bejegyzésű Bus Tours Ltd.-től a Program Centrum Kft. érdekeltségébe került, az utóbbi pedig, mint írtuk, a Boat & Bus tulajdona.
- A legtöbb, tíz városnéző busz üzemeltetésére engedéllyel rendelkező Mr.Nilsz ugyancsak a Boat & Bus kezében van. A cég a 2019-es turisztikai csúcsévben több mint egymilliárd forint forgalmat és bő 100 milliós adózott eredményt ért el, 2021-ben viszont rosszabbul festett a mérlege: 419 millió forint forgalommal és 93 millió veszteséggel zárt.
Zakarya Hamdan és Sájer Gábor
A cégnyilvántartást böngészve tehát az derült ki, hogy a fővárossal a hop on-hop off szolgáltatásra szerződő öt vállalkozásból három azonos tulajdonosi körhöz tartozik, a Boat & Bus érdekeltsége. Ez a cég pedig két ismert üzletemberhez köthető: közvetetten tulajdonos benne Zakarya Hamdan, illetve Sájer Gábor. Nekik kedvezhet leginkább az áfacsökkentéssel a kormány, avagy Gulyás Gergely nyilatkozata alapján az ő vállalkozásaikat akarják a leginkább kifehéríteni.
Zakarya Hamdan jordán milliárdos családból származik, testvére a szállodaüzletben érdekelt, nem mellesleg a Magyar Érdemrend középkeresztjével kitüntetett Sameer Hamdan, akinek túlépített ingatlanáról is írtunk korábban.
Sájer Gábort pedig Tiborcz István köréhez szokták sorolni olyan alapon, hogy a páros évekig dolgozott együtt az Eliosnál. Sájer 2012-től vezette az Eliost, 2014-től pedig vezérigazgatóként irányította az egykor uniós közbeszerzéseken taroló közvilágítási céget. Az EU-forrásokat bezsákoló Eliosnál költségvetési csalás gyanújával lefolytatott OLAF-vizsgálat Sájer működési idejére is kiterjedt.
Az Elios-korszak után Sájer üzletemberként folytatta pályáját, a napelembiznisz felé fordult, de nem szakadt el Tiborcz köreitől. A 24.hu a herendi napelemprojekt kapcsán foglalkozott vele korábban.
Sájer nem régen csöppent bele közvetlenül a városnéző buszos bizniszbe: a Pepper Catering Zrt.-ben, amelyen keresztül a Boat & Busban tulajdonos, február közepén szerzett minősített többségű részesedést. Igaz, addig a vele azonos lakcímre bejegyzett Sájerné Fajd Eszter szerepelt tulajdonosként.