Gazdaság

A Déli Körvasúttal a városi közlekedés szerves része lehet a vonatozás

A Kelenföldet Ferencvárossal összekötő vasút régóta tapasztalt nehézségeket oldhat meg. Javíthatja a városon belüli, a környéki és az országos vasúti közlekedés feltételeit, és az agglomerációs ingatlanpiacot is felpörgetheti.

A főváros és a kormány közös városfejlesztési tanácsa a múlt héten döntött a beruházás támogatásáról. Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója ezután tett ki Facebook-oldalára egy magyarázó videót a Déli Körvasút Projektről.

Déli Körvasút – vasút a városban

Rengeteg munkánk volt benne, és büszke vagyok rá, hogy az imént a Főváros és a Kormány közös városfejlesztési fóruma, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa ülésén mutathattam be a Déli Körvasút projektet és a Tanács támogatta a beruházás megvalósítását. Az alábbi videóban összefoglaltuk a vasútfejlesztési projekt részleteit. A célunk, hogy több elővárosi vonat tudjon bejönni az agglomerációból Budapestre, a vasút pedig az új megállók és új kapcsolatok révén nagyobb szerepet vállalhasson, versenyképessé válhasson Budapest közlekedésében. Ekkora vasútfejlesztés Budapest belső területén több, mint 100 éve nem történt és ez hosszú évtizedek óta az első olyan vasúti beruházás, amely Budapesten belül új megállókkal és sűrűbb vonatokkal az ingázók mellett a városban közlekedők hasznát is szolgálja.Célunk, hogy a Körvasúton 10-15 percenként járhassanak a vonatok, összekötve az érdi, budaörsi és környező budai agglomerációt, Budafok-Nagytétényt, Kelenföldet, az újbudai egyetemvárost, a Soroksári út térségét és a Déli Városkaput, valamint a Népliget térségét Kőbánya-Kispesttel, a reptérrel és a pesti agglomerációval. A projekt révén a vasút sokkal versenyképesebbé válhat, így pedig Budapest jelentős közúti forgalomtól és ennek révén légszennyezéstől mentesülhet.A Gulyás Gergely miniszter és Karácsony Gergely főpolgármester által vezetett tanács egyetértésre jutott abban, hogy a vasútfejlesztés közlekedési, klímavédelmi, környezeti hasznai miatt érdemes a támogatásra és megvalósításra. Az FKT rögzítette: a beruházás eredményeként a lakosság jelenlegi, a megengedett határértéket meghaladó zajterhelését új, korszerű zajvédő falakkal a lehetséges legalacsonyabb szintre kell csökkenteni. Az FKT-n egyetértés alakult ki abban is, hogy a kivitelezés során érintett zöldfelületek mértékét minimálisra kell csökkenteni, a beruházással érintett Hamzsabégi út menti parkot pedig színvonalas, a környéken élők igényeit maximálisan kiszolgáló közparkká kell fejleszteni.Ezzel összhangban az FKT elfogadta Fürjes Balázs államtitkár azon javaslatát is, hogy a Hamzsabégi úton tervezett új főút építését a Főváros és a Kormány közösen törölje a szabályozási tervekből, az országos és fővárosi tervdokumentumokból. Itt a Lágymányosi híd megépítése kapcsán terveztek utat évtizedek óta, mely a park helyére épült volna. A vasútfejlesztés keretében a parkot teljes körűen megújítjuk, a helyben élőket bevonva, a közúti nyomvonal tervét pedig a Főváros és a Kormány most közösen törli a távlati tervekből is, a zöldfelület megóvásával és tartósan zöldterületként való kijelölésével.A helyben élők joggal tették szóvá az információhiányt a beruházás kapcsán, a Budapest Fejlesztési Központ létrejötte nyomán a Fővárossal és a XI. kerülettel megkezdett párbeszéd, és az FKT mai döntése most ezen változtat. Megértem a helyben élők aggodalmait, ezért ebben a videóban is igyekeztünk bemutatni: az ott élőkre maximálisan tekintettel lévő, a zajszennyezést csökkentő, a környező zöldterületeket egy ekkora beruházás mellett leginkább kímélő vasútfejlesztést tervezünk. A vasút fejlesztése, a járatok sűrítéséhez szükséges új vágányok építése a fák kivágása nélkül a helyszín adottságai miatt nem elképzelhető, de a beruházás tervezése során minden lehetséges alternatíva vizsgálata után jutottunk arra, hogy a javasolt megoldás okozza a legkevesebb faveszteséget, így ezt ma az FKT is elfogadta. A Kormány képviselői és a Főváros vezetése is egyetértettek ma abban, hogy a kivitelezés által érintett fák pótlásán, több mint 2000 új fa ültetésén túlmenően javítani kell az érintett terület élhetőségét is, például a vasút alatt átvezető új kerékpáros-gyalogos átjárók építésével. A helyben élők, a XI. kerület és a Főváros bevonásával keressük annak lehetőségét, miként tudjuk a felújított parkot összekapcsolni a környező városrészek más zöldterületeivel, és a Főváros mai javaslatait elfogadva a zöld fejlesztéseket a projekt lehető leghamarabbi szakaszában megvalósítani.

Közzétette: Vitézy Dávid – 2020. február 27., csütörtök

Három európai jelentőségű vasúti folyosó közös szakaszán épülne meg a körvasút. Jelenleg a Dunát keresztező forgalom 95 százaléka itt halad át, hatalmas a túlterheltség. Tömegközlekedési szempontból hiányoznak a kapcsolatok a metrók és az elővárosi vonalak között.

A projekt megvalósulásával elkerülhetőek lesznek a fejpályaudvarok, kényelmesebbé válhat a városon belüli közlekedés, annak szerves részévé válhat a vonatozás. Átterelheti az autós és teherforgalom egy részét kötött pályára, hiszen sűríteni lehet a járatokat és csökkenne a menetidő is.

Az agglomerációs településeket több szempontból is vonzóbbá teheti a körvasút megépítése: gyorsabban, kényelmesebben juthatnak be a városba és az autós forgalom várható csökkenése a levegőminőségét is javítani fogja.

Az OTP Ingatlanpont Portfóliónak nyilatkozó szakértői szerint megélénkül majd a kereslet – nyugati irányból Biatorbágy, keleti irányból Pécel környékén – az agglomerációs ingatlanok iránt, így az árak is növekedni fognak, megélénkül majd a piac.

Kiemelt kép: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba

Ajánlott videó

Olvasói sztorik