Gazdaság

Itt a karácsony: idén Ön is vásárolni fog?

Évek óta nem tudunk még háztartási gépeket sem venni. Most viszont talán megindult valami.

A tartós fogyasztási cikkek értékesítése 2013 harmadik negyedévében az előző év azonos időszakához viszonyítva 24 százalékkal bővült és elérte a 108 milliárd forintot – derül ki a GfK kutatóintézet felméréséből.

A Temax számára végzett kutatás szerint már két számjegyű növekedést produkált a háztartási kisgépek – egyebek közt a turmixgépek, porszívók – piaca, miközben a nagyobb családi beruházást igénylő nagygépek – hűtők, mosógépek –iránti kereslet kicsit emelkedett.

Ez azért fontos, mert a tartós műszaki cikkek iránti kereslet jól mutatja, hogy mennyire érzik úgy a magyar családok: megengedhetik maguknak, hogy szebb vagy jobb kütyüket, gépeket, lakberendezési tárgyakat vegyenek. Van persze, amikor muszáj venni, mert elromlott, s ez is „javítja” a számokat, hiszen már 4-5 év volt arra, hogy a válság előtt vett dolgok elromoljanak.

Tudjuk, mit vett idén ősszel!

Több kategória produkált két számjegyű növekedési ütemet: leginkább a szájápolási és az étel előkészítő termékek, illetve a vasalók járultak hozzá a piac értékbeli bővüléséhez, de a szőrtelenítő termékek, a hajvágók, a vízforralók, a kávéfőzők és a porszívók növekedése is jelentős. Habár a hűtőszekrény értékesítése adta a legnagyobb forgalmat ebben az időszakban, az eladás mégsem tudta felülmúlni az előző év harmadik negyedévét. A hűtőszekrények mellett a páraelszívók és a beépíthető főzőlapok növekedése volt negatív. Ezzel szemben két számjegyű növekedést ért el a mosógépek, a mikrohullámú sütők és a szárítógépek kategóriája. A mosógépeken belül valamennyi alkategória nőtt, de a két számjegyű növekedés főként az elöltöltős, keskeny kivitelű modelleknek köszönhető. Egyre több A++ és A+++-os mosógépet adnak el, míg az alacsonyabb energiabesorolású modellek fokozatosan visszaszorulnak. Forrás: GfK TEMAX® Hungary, GfK

Olvad a jégcsap?

Ám a tény az tény: változás van egy a válság elmúlása szempontjából kiemelkedően fontos mutatóban. Ugyanis a gazdaság már évek óta fél lábon ugrál csak: szinte kizárólag az export megy, a belföldi piacból élő kisebb gyártók és szolgáltatók – amelyek egyébként sok munkahelyet is teremtenek – meg csak szédelegnek, mert nincs vevő. Ha azonban a fogyasztás megindul, megindulhat az érdemi növekedés is.

Erre egyébként már több jel is utal a műszaki cikkek iránti keresleten túl. Az igazi persze az lesz, ha már autót és lakást is vesznek az emberek, de itt még nem igazán tartunk. Néhány dolgon azonban látszik valamiféle lendület: már „csak” egy számjegyű a munkanélküliség, a vártnál is jobban alakult a GDP, s még az árak is csökkennek sok területen, ami szintén vásárlásra ösztönözhet. Összefoglalva: a cégeknek van munkájuk, ezért adnak az embereknek is, akik megtakarítanak és költenek.

Rekordszinten a vagyonunk

Az elmúlt időszakban folyamatosan azt találgatták a szakértők, mikorra érzik majd eléggé biztonságban magukat a családok ahhoz, hogy ne csak megtakarítsanak – vagy hiteleiket törlesszék – hanem vásárolgassanak is.

A Magyar Nemzeti Bank ma kijött adatai szerint a háztartások nettó vagyona meghaladja a 20 ezer milliárd forintot, ami rekord. A háztartások kötelezettségei pedig ismét a válság kitörése előtti szinten – 9 ezer milliárd forint környékén – vannak, ami akár lehetővé tenné az óvatos, de a korábbiaknál bőkezűbb karácsonyozást.

Vagy túl rózsaszínűek a statisztikák? Önnél mi a helyzet?

Vásároljunk! Szúúpeermarkeeet!

Vannak, akik szerint a karácsony nem a vásárlásról kell szóljon, ők csak félig töltik meg a bevásárlókocsikat december 23-án… Azért csomagegyek mögött vegyük észre az élő embert, rokont is – szupermarket romantikusan.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik