2013. január 1-jétől van lehetőség arra, hogy elektronikus levélben tartsuk a kapcsolatot a munkaügyi kirendeltségekkel. Persze ehhez az kell, hogy legyen e-mail címe annak, aki a kapcsolattartásnak ezt a módját választja, és egy számítógép a közelében, ahol meg tudja nézni, üzent-e neki a kirendeltség.
Egyszer mindenképpen be kell menni
Az illetékes kirendeltség e-mail címére kell küldeni az e-mailt, ahonnan „lehetőség szerint” a beérkezést követő munkanapon válaszolnak.
Ha valaki azért jelentkezik be, hogy álláskeresőként nyilvántartásba vetesse magát vagy álláskeresési ellátást igényeljen, arra számítson, hogy az e-mailes bejelentkezés után mindenképpen be kell mennie személyesen is a kirendeltségre – írta megkeresésünkre a Nemzeti Munkaügyi Hivatal (NMH). Mégpedig azért, mert a kirendeltségi szakemberek csak így tudnak személyre szabott segítséget nyújtani az álláskeresőknek – tették hozzá.
A továbbiakban elég lehet az e-mail
Aki a nyilvántartásba vétel után vállalja, hogy elektronikus levélben tartja a kapcsolatot, annak a későbbiekben a kirendeltség által megadott időpontokban kell e-mailen bejelentkeznie. Ami jelentős könnyebbség lehet.
Bemenni csak akkor kell, ha ezt külön előírják (ezt vagy a személyes megjelenéskor, vagy emailben tudatják).
Mit intézhetünk e-mailben? |
Jelezhetjük, hogy: * álláskeresési járadék iránti kérelmet szeretnénk benyújtani, * a nyugdíj előtti munkanélküli segély iránti kérelmet szeretnénk benyújtani, * szeretnénk, ha álláskeresőként nyilvántartásba vennének, * ha a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények és körülmények megváltoztak, valamint * teljesíthetjük az előírt jelentkezési kötelezettséget. |
Miért jó ez?
Az NMH szerint azért, mert jelentősen csökkenhet a kirendeltségeken a személyes ügyfélforgalom, s ezáltal lehetőség lesz arra, hogy az ügyintézők több érdemi segítséget tudjanak nyújtani az arra rászorulóknak.
Ide tartozik, hogy a legfrissebb (tavaly novemberi) munkaerő-piaci jelentés szerint nőtt az álláskeresők száma. Novemberben összesen 536 ezer álláskereső volt, 2,9 százalékkal több, mint az előző hónapban. De az előző évhez képest is növekedett a nyilvántartott álláskeresők száma.
Ha nem munkanap, az sem gond
A hivatal azt is kiemelte: az, hogy az ellátási igényt e-mailen is be lehet jelenteni, lehetővé teszi, hogy a munkaviszony megszűnését követő naptól állapítsák meg az álláskeresési ellátást. Függetlenül attól, hogy van-e azon a napon ügyfélfogadás, vagy nincs.
Egyik olvasónk már kipróbálta az új rendszert. Január 2-án elküldött levelére január 6-én érkezett válasz (tehát itt volt egy kis csúszás), ahol még személyes adatokat kértek tőle. Erre január 7-én válaszolt az olvasó. Válasz e-mailjében a kirendeltség jelezte, január hetedikével vették fel a kérelmét, és január 18-án kell majd bemennie.
A szüneteltetés nem változott
Mivel volt olyan sajtóhír, hogy változtak az álláskeresési ellátás szünetelésének feltételei, erre is rákérdeztünk a hivatalnál. Kiderült, hogy nem változtak.
Álláskeresési járadéknál akkor szünetel az ellátás, ha a jogosult: |
– bejelenti, hogy terhességi gyermekágyi segélyt, gyermekgondozási díjat vagy gyermekgondozási segélyt kap, – előzetes letartóztatásban van, szabadságvesztés, elzárás büntetését tölti, kivéve, ha a szabadságvesztés-büntetést pénzbüntetés átváltoztatása miatt állapították meg, – közfoglalkoztatásban vesz részt, – időben bejelenti, hogy rövid időtartamú, legfeljebb kilencven napig tartó keresőtevékenységet folytat (itt kivétel az alkalmi foglalkoztatás keretében végzett munka), – az NFSZ által támogatott képzésen vesz részt, és emiatt keresetpótló juttatást kap, – tényleges önkéntes tartalékos katonai szolgálatot teljesít. Nyugdíj előtti álláskeresési segély esetén még az alábbi esetekben is szünetel az ellátás: – a keresőtevékenység időtartamára, függetlenül annak hosszától, |
Az ellátások szünetelésénél mindössze az az újdonság januártól, hogy a kirendeltség már nem hoz határozatot a szünetelés tényéről, amivel a hivatal szerint csökkenhet az adminisztráció és az ügyintézési idő. Az ügyfél kérésére azonban adnak igazolást a szünetelésről.
Nem mindegy, hogy megszűnik vagy megszüntetik
Az viszont új dolog, hogy idén januártól az álláskeresési ellátásoknál megkülönböztetik a megszűnést és megszüntetést.
Ekkor szűnik meg az ellátás folyósítása |
Megszűnésről akkor beszélünk, ha olyan egyértelmű eset következik be, amelyet jogszabály meghatároz, így ha az ügyfél: – kéri a megszüntetést, – megváltozott munkaképességű személyek ellátására lesz jogosult, – oktatási intézmény nappali tagozatán tanul, – kimerítette az ellátás folyósításának idejét (ami legfeljebb 3 hónap lehet), – olyan képzést fogad el, ahol a minimálbér összegét elérő rendszeres támogatásban részesül, – keresőtevékenységet folytat (kivéve a 90 napot meg nem haladót, illetve az alkalmi foglalkoztatásnak minősülőt). |
A megszűnésről sem készül határozat, ami szintén csökkentheti az adminisztrációt. Az ügyfél kérésére azonban adnak igazolást a megszűnésről.
Ellátás megszüntetése |
Meg kell viszont szüntetni az ellátás folyósítását, ha: – az álláskeresőt törlik a nyilvántartásból, – ha az álláskereső keresőtevékenységet folytat és bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget. |
A felsorolt esetek olyanok, amikor az álláskereső együttműködési vagy bejelentési kötelezettségének nem tett eleget, tehát a kirendeltség mulasztás miatt hozott döntést az ellátásfolyósítás megszüntetéséről. A megszüntetésről a kirendeltség határozatot hoz, amelyet közöl az álláskeresővel. Ebben az esetben van jogorvoslati lehetősége az ügyfélnek.