Gazdaság

Ülnek a bankok a pihenőkártyás pénzeken

Lassan folynak be az elfogadóhelyek némelyikéhez a pihenőkártyás vendégek pénzei, vagyis késve utalnak nekik a bankok. Ráadásul nem mindig tudják beazonosítani, mikor melyik tételeket fizették ki nekik.

A megkérdezett elfogadóhelyek közül több is arra panaszkodott, hogy késve utalják nekik a bankok a Széchenyi Pihenőkártyával (SZÉP kártya) fizetett vendégek pénzeit. A kibocsátó banktól minden elfogadóhelynak 15 napon belül meg kellene kapnia a kártyával igénybevett szolgáltatások ellenértékét.

Többen jelezték azt is, hogy az elszámolás nem követhető, nehezen beazonosítható, mikor, melyik tételeket utalták nekik. A bankok válaszaiból az derül ki, rendben utalnak.

A bankok ülnek a pénzükön

Egy borsodi panziós még a májusi–júniusi SZÉP-kártyás pénzeire vár, milliós elmaradásban vannak vele szemben a kártyakibocsátó bankok. Mindhárommal, vagyis az OTP-vel, az MKB-val és a K&H-val is leszerződött, akárcsak a többi megkérdezett szállásadó és vendéglátóhely. Nála a vendégek fele fizet pihenőkártyával. A panzióst felháborítja, hogy a bankok ülnek az ügyfelek és az ő forintjain is.

A másik, szintén borsodi elfogadóhely másfél hónapos csúszással kapja meg a pénzeit. Ő azt tapasztalta még, hogy az utalások nem a tranzakciók sorrendjében érkeznek, hanem vannak közben „lyukak”. Neki most 40-50 ezer forinttal tartoznak a bankok.

A baranyai panziót és éttermet is üzemeltető vállalkozónál a vendégek 20-30 százaléka fizet SZÉP-kártyával. Neki mindig 21 napra fizetnek a bankok. Nem érti azonban, hogy miért ilyen soká, mikor július elseje óta napon belüli átutalások vannak. (A vonatkozó rendeletben 15 munkanap szerepel, vagyis legfeljebb ennyi idő múlva kell utalniuk a bankoknak.) Egy zalai panziós viszont arról számolt be, az ő pihenőkártyás utalásai mindig megérkeznek a 15. napra.


Fotó: MTI / Pénzjegynyomda

Időben utalnak

A három kibocsátót is megkérdeztük. Az MKB azt válaszolta, ők mindig időben fizetnek, az általuk vállalt 12 munkanapra. Időben ellenőrzik a tranzakciókat, és a kártyabirtokosok számára is lehetővé teszik, hogy az esetleges észrevételeiket megtegyék. Így indokolt esetben a szükséges módosításokat még az utalás előtt el tudják végezni. A 10. munkanapon indítják az utalást. Mivel több tételt küldenek egyszerre, ilyenkor még a 10 napon belüli tételeket is kifizetik. Úgy gondolják, ezzel a szolgáltatók felé vállalt kötelezettségüknek eleget tesznek.

Az OTP Pénztárszolgáltató szintén azt válaszolta, időben utalják a kereskedői jóváírásokat, 15 munkanapos határidőn belül. Ettől eltérő átutalási határidő csupán kivételes esetekben fordul elő náluk: rendszerint a (valamilyen okból)  vitatott tranzakcióknál. Ezek felülvizsgálata időt vesz igénybe, de igyekeznek mielőbb feldolgozni az ilyen tételeket is – írták megkeresésünkre. A vitatott tranzakciók száma azonban elenyésző – tették hozzá.

A K&H-nál az elszámolások átfutási ideje 15 naptári nap. Pár esetben – az összes tranzakcióhoz viszonyítva elenyésző számban – előfordult náluk ennél hosszabb átfutási idő is. Ilyenkor azonban jogszabályi kötelességüknek megfelelően késedelmi kamatot fizettek – írták megkeresésünkre.

Körülményes a telefonos fizetés?

A borsodi panziósnál nincs szélessávú internet, sem POS terminál, ezért nála csak telefonon keresztül lehet fizetni. Ez tapasztalata szerint elég körülményes, több mint tíz percbe telik (ami alatt ketyeg a telefondíj). Főleg turnusváltásnál kellemetlen, hogy sokat kell várniuk a kijelentkezőknek. A másik borsodi elfogadóhely nem panaszkodott a telefonos fizetésre.

A borsodi panziós szerint az is gondot okoz, hogy a vendégek nem mindig tudják, mennyi pénzük is van a kártyán, s ezt a telefonos fizetésnél a bank sem mondja meg. Emiatt elég gyakran meghiúsul a pihenőkártyás fizetés. Az üdülési csekknél ilyen nem fordult elő, hiszen a vendég mindig pontosan tudta, mennyit tud költeni – jegyezte meg. Persze az sem ártana, ha utazás előtt mindenki ellenőrizné az egyenlegét – tesszük mi hozzá.

A zalai panziósnál POS-terminálon fizethetnek a vendégek. Nála egyetlen gond van, hogy az erstés terminálon nem tudják lehúzni az OTP-s kártyát.

Nem áttekinthető az elszámolás?

A megkérdezettek közül három vállalkozó is megemlítette: az elszámolás, amit a bankok küldenek, nem mindig áttekinthető. Nem tudják beazonosítani, mikor melyik tételt fizették ki nekik. A borsodi elfogadóhely szerint a K&H és az MKB papíralapú elszámolásain jól követhető, mikor mit utaltak. Viszont az OTP netes elszámolásán a neki könyvelő iroda is csak nehezen igazodik el. Ez azért is gond nekik, mert panziót és éttermet is működtetnek, és külön kéne bontani a bevételeket, ami nagyon nehéz a netes elszámolás alapján.

Neki segítség lenne, ha havonta egyszer papíralapon is megkapná az OTP-s elszámolást, és azon látszana az eredeti összeg és a jutalék is (mint a másik két bank papíralapú elszámolásán), nem csak a jutalékkal csökkentett összeg. Hasonló cipőben jár a baranyai vállalkozó is, ő sem tudja elkülöníteni az elszámolás alapján, mit forgalmazott a panzió és mit az étterem, és a jutalékkal csökkentett összeg nála is nehezíti a beazonosítást.

A zalai panziós viszont arról számolt be, hogy bár az OTP-s netes elszámolás korábban nem volt követhető, de változtattak rajta, s azóta náluk ezzel nincs gond.

A borsodi panziós jelezte tapasztalatait a bankoknak (késedelmes fizetés, nehezen áttekinthető elszámolás), és ígéretet kapott a problémák kezelésére.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik