Gazdaság

Féljünk-e az olcsó kötelezőtől?

Az idei kampányban az autósok megelégedésére megint szépen estek az árak. De jelenthet-e ez bármilyen veszélyt egy baleset elszenvedőjére nézve?

Törvényi előírásoknak kell megfelelnie minden kötelezőbiztosítási szolgáltatónak. A törvény egyértelmű, a dologi károk esetén 500 millió forint összeghatárig köteles helytállni, személyi sérülés miatti károk esetében káreseményenként 1,6 milliárd forint összeghatárig kell térítenie a biztosítónak. Hétköznapibb módon fogalmazva, attól kezdve, hogy beindítjuk az autót, felelősségünket átvállalja az általunk kötött gépjármű felelősségbiztosítási szerződés. Legyen szó gépjárművek ütközéséről, vagy ha tolatás közben elütünk valakit – mondja a PBA alkuszcég munkatársa Horváth László vagyon és gépjárműbiztosítási szakreferens.

Ökölszabály

Vannak azért szem előtt tartandó szabályok. Baleset esetén a károsult fél csak akkor számíthat teljes kártérítési összegre, ha a baleset idején bekapcsolt biztonsági övvel közlekedett. Arra is érdemes figyelni, amikor biztosítót választunk, hogy amennyiben a családunk tagjai közül is sérül valaki a balesetben, nekik – mint harmadik félnek – szintén a mi biztosítónkat kell felkeresnie. És ebben az esetben már nem olyan egyértelmű, hogy a legolcsóbb a legjobb.

A kötelező felelősségvállalás nálunk honos szabálya miatt ugyanis lényegében nem vagyunk érdekeltek abban, hogy drágább biztosítót válasszunk. Ha karambolozunk, akkor a másik fél biztosítóját kell felkeresnünk és csak imádkozhatunk, hogy a vétkes fél, ne egy „balhés” biztosítónál legyen.

Ezen a helyzeten egyébként már próbáltak változtatni és több országban eleve ez a modell dívik. Franciaországban, Svájcban úgynevezett aktív kárrendezés van, amelynél mindenki a saját biztosítóját keresi fel egy a kötelező biztosítást érintő káresemény után. És innentől kezdve már egyáltalán nem mindegy kit választunk, mert a saját dolgunkat nehezíthetjük meg.

Mi van, ha bedől?

Hogy az ismeretlen károkozók által elkövetett, vagy egy csődöt jelentő biztosító – ilyenre is volt példa az elmúlt években – miatt se kelljen aggódni, a KGFB-törvényben előírták a Kártalanítási Számla létrehozását. Az alap feltöltését a biztosítók végzik, a biztosítási díjakból befolyt összegek 6 százalékát átutalva. Idén a számítások szerint a kötelezős piacon mintegy 98 milliárd fog termelődni ennek a 6 százaléka 5,88 milliárd forint. Ez viszont kétséges, hogy fedezné egy esetlegesen csődöt jelentő újabb biztosító utáni kifizetések összegét – jegyzi meg Cselovszki Zoltán a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) gépjármű szekciójának vezetője.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik