Gazdaság

Lehet-e még olcsóbb a kötelező?

A korábban egyáltalán nem olcsó magyar gépjármű kötelező biztosítás a régió legolcsóbbja lett. De korábban miért volt ilyen drága és meddig mehet még lejjebb?

A legnagyobb hatása az árakra, nem meglepő módon az árversenynek van. A piacon jelenleg is tizenöt szereplő versenyez, amelyek kizárólag árverseny révén juthattak új ügyfelekhez – mondja az FN24-nek Cselovszki Zoltán a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) gépjármű szekciójának elnöke.

Az ügyfelszerzési gyakorlat már tavaly is ott tartott, hogy például egy banki hátterű biztosító egy általa preferált ügyfélkörnek – mondjuk vidéki, kármentes, és középkorú – ha az ügyfél a bankban nyitott számlát, 5000 forintnyi kupont ajándékozott, amelyet beszámíthatott a kötelezőjébe, így majdhogynem „ingyen” fedezte éves kötelező biztosítását.

Az ügyfélszerzés úgy tűnik idén is tovább tart, jól látszik, hogy azok a szereplők, akik tavaly nagyot buktak, most dömpingárakkal vágnak vissza – mondja Cselovszki Zoltán. Hozzáteszi: amennyiben tényleg elérnénk idén árakban a padlót, aki most szerzett ügyfelet az sokáig meg is tarthatja.

A kötelező biztosítás amellett hogy kopogtató termék, azért még mindig jelentős költségviselő, vagyis sok pénzt hoz, miközben fenntartani mondjuk egy 100 kötelező biztosítást kezelő stábot szinte ugyanannyiba kerül, mint egy 1000 kötelezőst. A társaságok oldaláról a működési költségeken egyébként rengeteget spóroltak az elmúlt években, mára minden elektronikus formában működik és ebbe az irányba terelik a fogyasztókat is. Ennek szerepe meg is látszik az árazásban, az online kedvezmények túlsúlya még mindig jelentős.

Ugyanakkor nem kevéssé lényegtelen, hogy az elmúlt évek adatai szerint lényegesen csökkentek a kárkifizetések is. Míg 2006-ban még 85,6 milliárdot fizettek ki a biztosítók gépjármű káresemény kapcsán, addig tavaly 68 milliárdot, miközben a biztosítási állomány jelentősen nőtt (2006-ban 3,8 millió autó, míg 2010-ben 4,1 millió autó), vagyis sokkal több autós okoz kevesebb kárt. A tárgyévi károk számát tekintve 2006-ban 192 ezer káresemény történt, addig 2010-ben 151 ezer. Mindehhez hozzá járul, hogy az egyik drága mutatóban, a személyi sérülések után járó kifizetések aránya is csökkent.

Forrás: PSZÁF

Fontos szerepet játszanak évek óta az internetes kalkulátorok is, amelyek a versenyt még inkább az “olcsóbb mindent visz” felé vitték. A kalkulátorok sikerének alapját az egyszeri díjhirdetés gyakorlata adta, amely egy hónapba sűrítette az egész szerződési eseményt. A biztosítási évforduló naptári évhez kötésének eltörlése részben ennek a gyakorlatát gyengítette volna, amelynek révén az árak is kevésbé versenyeznének. Az intézkedés a jelenlegi helyzetet látva hatástalannak tűnik, ezért a jövőben lehetséges – a biztosítok javaslatára – hogy bevezetik az évi többszöri díjhirdetést vagy akár a folyamatos díjhirdetést.

Biztosítás.hu internetes alkusz cég szerint idén újabb 10 milliárd forinttal csökkenti majd a biztosítók díjbevételét az átlagdíjak csökkenése. A 2012-re várhatóan 90 milliárd forint alá csökkenő kötelező piac ezzel már minden szereplő szerint eléri mélypontját.

Ugyanakkor, ami az árakon túl a legfontosabb, hogy mindenki biztonságban érezheti magát, törvényi garanciák révén a biztosítok részéről a káresemények kifizetésére elég pénz van – mondja Cselovszki Zoltán a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) gépjármű szekciójának elnöke.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik