Az Európai Unió azért indít vizsgálatot, hogy “az uniós állami támogatási szabályok alapján megvizsgáljon számos olyan támogatási intézkedést, beleértve több tőkeinjekciót és tulajdonosi kölcsönt, amelyeket a magyar hatóságok a Malév Magyar Légiközlekedési Zrt.-nek nyújtottak a társaság privatizációjával és visszaállamosításával kapcsolatban”.
Keddi brüsszeli közleménye szerint a bizottság “kétli, hogy a Malév képes lett volna a piacon a magyar hatóságok által nyújtott feltételek mellett finanszírozáshoz jutni”. A részletes vizsgálati eljárás elindítása nem jelent egyet az ügyben hozott előzetes döntéssel – derül ki a testület heti ülése után kiadott közleményből.
A bejelentés szerint a bizottság úgy véli, állami támogatásnak minősülhet, hogy 2007 decemberében az állam átvállalta a Malév 2003. évi kölcsönét, hogy egyéves időtartamra készpénzes kölcsönt nyújtott a Malév Ground Handling elnevezésű leányvállalatának az MNV Zrt. által történt megvásárlása keretében, továbbá különböző adófizetések elhalasztása, tőkeemelés 2010-ben, a Malévnek 2010 áprilisától 2010 júniusáig nyújtott tulajdonosi kölcsönök, az említett tulajdonosi kölcsönök (és az utánuk járó kamat) adósság/tőke konverziója, 2010 szeptemberében további tőkeemelés, valamint 2010. szeptemberében további tulajdonosi kölcsön.
A bizottság kifejtette: az uniós állami támogatási szabályok szerint a nemzeti hatóságok általi, a gazdasági tevékenységet folytató vállalatokat érintő beavatkozások nem minősülnek állami támogatásnak, amennyiben ezeket olyan feltételek mellett teszik, amelyeket a rendes piaci feltételeknek megfelelő körülmények között működő befektetők vállaltak volna.
A “jelenleg rendelkezésre álló tények tükrében” azonban a bizottság kétli, hogy – tekintettel a Malév nehéz pénzügyi helyzetére – a légitársaság a piacon ilyen finanszírozáshoz tudott volna jutni azonos feltételek mellett, illetve hogy egyáltalán lett volna lehetősége finanszírozásra. A Bizottság továbbá kétli, hogy ezek az intézkedések megfelelnek a nehéz helyzetben lévő vállalkozások megmentéséhez és szerkezetátalakításához nyújtott állami támogatásokról szóló közösségi iránymutatás előírásainak” – áll a brüsszeli állásfoglalásban.
Eszerint a hivatalos vizsgálati eljárás indítása “megszokott” a légiközlekedési ágazatban történő állami beavatkozások esetén, különösen, amikor a kedvezményezett pénzügyi helyzete kedvezőtlennek tűnik. Lehetőséget ad továbbá érdekelt harmadik feleknek, tagállamoknak és versenytársaknak, hogy megtegyék észrevételeiket egy sor olyan intézkedéssel kapcsolatban, amelyeket erős piaci versennyel jellemzett piacokon hoznak.