Kérdésekkel kezdte ostromolni a Pénzügyminisztériumot Sáhó László, a győri X-Rent Autókölcsönző és Flottakezelő Kft. ügyvezető igazgatója, miután elolvasta a flottakezelésre vonatkozó új adórendelkezéseket. Nincs egyedül. A Magyar Lízingszövetség néhány napon belül két levelet is küldött a tárcának az értelmezésre szoruló részletek listájáról. Az autóflottákat bérlő cégeknél pedig a könyvelők egyre idegesebben vakarják a fejüket a nem egyértelmű paragrafusok miatt, mert vészesen közeleg a havi áfabevallás januári időpontja.
Tisztázandók
● Miként kell számolni a 90 százalékos bérbeadottságot – időszakra vagy kilométerre?
● A csere-személyautó után is visszaigényelhető-e az áfa?
● A bérbeadó vagy a bérlő székhelye szerinti adóhivatalnál kell-e nyilatkozni, ha valaki az új szabály szerint folytatná a meglévő bérletet?
● A január elseje előtti tartós bérletek, flottakezelési konstrukciók esetében továbbra is visszaigényelhető-e a bérleti díj áfája? (A pénzügyi tárca állásfoglalása szerint nem, amennyiben a felek az új szabályokat választják.)
● Az üzemeltetési költségek (alkatrészek és hasonlók) forgalmi adóját visszaigényelheti-e a bérbeadó? (A PM szerint ezt akkor teheti meg, ha ezek a „bérbeadás részeként”, a bérleti díjban értékesülnek.)
● A 2008 előtt beszerzett személygépkocsi értékesítésekor áfamentesen kell-e kiállítani a számlát?
ELTÉVEDVE. Az érintettek egyre valószínűtlenebbnek tartják, hogy a tárca rendet tudna vágni a jogi szövevényben, és minderről még januárban vagy akár 30 napon belül értesíti őket. Márpedig aki a minisztériumi útmutatás előtt rosszul értelmezi a hézagos szabályt, és téved az áfa-visszaigénylésnél, az legfeljebb önellenőrzéssel és utólagos befizetésekkel köszörülheti ki a csorbát. „Nagy a bizonytalanság, az adószakértők szerint sok a tisztázatlan részlet. Szerencse, hogy az első negyedévben nem akarunk új flottát indítani” – mondja Hermann Szabolcs, a Rauch Hungária Kft. beszerzési igazgatója. Pedig a változás alapvetően kedvező lenne az érintetteknek, hiszen január elsejétől a flottakezelők visszaigényelhetik az áfát a beszerzett személyautók után. Így amiért eddig mondjuk 10 millió forintot fizettek, az most már csak 8 milliójukba kerül. Vagyis ennek megfelelően alacsonyabb havidíjat kellene megszabniuk. Így tett például az X-Rent, de a Figyelő információi szerint nem minden flottakezelő követte ezt az utat. Volt, ahol még emelkedett is a bérleti díj, vélhetően azért, mert a bérbeadó nem igazodott el a jogszabályon (lásd a táblázatot).
A fő problémát a már folyamatban lévő bérleti szerződések okozzák. Bár ezeket alapvetően nem bolygatná a változás, a törvény lehetőséget ad arra, hogy a már futó konstrukciókban érintettek az új szabályok szerint adózzanak, ha mindkettőnek előnyösebb. Erről a bérbeadónak és a bérbevevőnek együtt kell nyilatkoznia az illetékes adóhivatalnak február közepéig. Dönteni azonban nehéz, mert már az is talány, hogy a bérbeadó, vagy a bérbevevő székhelye szerinti hivatalban – esetleg mindkettőnél – kell-e bejelenteni a változtatási szándékot, a tartalmi kérdésekről nem is beszélve.
A homályos részletek ellenére az új szabályozásnak várhatóan jótékony hatása lesz a piacra. Erre szükség is lenne: a 2,5 millió hazai gépkocsi közül mintegy 380 ezer a céges autó, de ebből is csupán 30-40 ezer a tartós bérletben, flottakezelésben lévő kocsi. Borók János, a Porsche Lízing és Szolgáltató Kft. ügyvezető igazgatója szerint a jogalkotók szándéka az volt, hogy a személyautók utáni adó-visszaigényléssel támogassák a cégautóbérletet, a hatékony eszközbeszerzési és üzemeltetési konstrukciót. Gáti Tamás, a lízingszövetség flotta bizottságának elnöke, a Leaseplan Hungária Zrt. vezérigazgatója hasonlóan vélekedik.
Adózás
ADÓ7ÁS 2008 ELŐTT
● A bérbeadó, flottakezelő a személygépkocsi vételárának áfáját csak részlegesen, időarányosan igényelhette vissza ● A bérbevevő a bérleti díj áfáját visszaigényelhette, ha a gépkocsit nem vették igénybe magáncélra ● Az a bérbevevő, amely engedélyezte a munkatársának a magánhasználatot, és ez után ki is fizette a cégautóadót, nem igényelhette vissza a bérleti díj áfáját ● A bérbeadó az üzemeltetési költség áfáját visszaigényelhett
ADÓZÁS 2008-TÓL
● Azok az autókölcsönzők, autópark-kezelők, amelyek a járművet az adott időszak legalább „90 százalékában” bérbe adták, a személyautók után is visszaigényelhetik a forgalmi adót ● A korábban megkezdett tartós bérletek részvevői változatlan feltételekkel folytathatják, de arra is mód van, hogy áttérjenek az új szabályok szerinti formára
