Kérdésekkel kezdte ostromolni a Pénzügyminisztériumot Sáhó László, a győri X-Rent Autókölcsönző és Flottakezelő Kft. ügyvezető igazgatója, miután elolvasta a flottakezelésre vonatkozó új adórendelkezéseket. Nincs egyedül. A Magyar Lízingszövetség néhány napon belül két levelet is küldött a tárcának az értelmezésre szoruló részletek listájáról. Az autóflottákat bérlő cégeknél pedig a könyvelők egyre idegesebben vakarják a fejüket a nem egyértelmű paragrafusok miatt, mert vészesen közeleg a havi áfabevallás januári időpontja.
Tisztázandók
● Miként kell számolni a 90 százalékos bérbeadottságot – időszakra vagy kilométerre?
● A csere-személyautó után is visszaigényelhető-e az áfa?
● A bérbeadó vagy a bérlő székhelye szerinti adóhivatalnál kell-e nyilatkozni, ha valaki az új szabály szerint folytatná a meglévő bérletet?
● A január elseje előtti tartós bérletek, flottakezelési konstrukciók esetében továbbra is visszaigényelhető-e a bérleti díj áfája? (A pénzügyi tárca állásfoglalása szerint nem, amennyiben a felek az új szabályokat választják.)
● Az üzemeltetési költségek (alkatrészek és hasonlók) forgalmi adóját visszaigényelheti-e a bérbeadó? (A PM szerint ezt akkor teheti meg, ha ezek a „bérbeadás részeként”, a bérleti díjban értékesülnek.)
● A 2008 előtt beszerzett személygépkocsi értékesítésekor áfamentesen kell-e kiállítani a számlát?
ELTÉVEDVE. Az érintettek egyre valószínűtlenebbnek tartják, hogy a tárca rendet tudna vágni a jogi szövevényben, és minderről még januárban vagy akár 30 napon belül értesíti őket. Márpedig aki a minisztériumi útmutatás előtt rosszul értelmezi a hézagos szabályt, és téved az áfa-visszaigénylésnél, az legfeljebb önellenőrzéssel és utólagos befizetésekkel köszörülheti ki a csorbát. „Nagy a bizonytalanság, az adószakértők szerint sok a tisztázatlan részlet. Szerencse, hogy az első negyedévben nem akarunk új flottát indítani” – mondja Hermann Szabolcs, a Rauch Hungária Kft. beszerzési igazgatója. Pedig a változás alapvetően kedvező lenne az érintetteknek, hiszen január elsejétől a flottakezelők visszaigényelhetik az áfát a beszerzett személyautók után. Így amiért eddig mondjuk 10 millió forintot fizettek, az most már csak 8 milliójukba kerül. Vagyis ennek megfelelően alacsonyabb havidíjat kellene megszabniuk. Így tett például az X-Rent, de a Figyelő információi szerint nem minden flottakezelő követte ezt az utat. Volt, ahol még emelkedett is a bérleti díj, vélhetően azért, mert a bérbeadó nem igazodott el a jogszabályon (lásd a táblázatot).
A fő problémát a már folyamatban lévő bérleti szerződések okozzák. Bár ezeket alapvetően nem bolygatná a változás, a törvény lehetőséget ad arra, hogy a már futó konstrukciókban érintettek az új szabályok szerint adózzanak, ha mindkettőnek előnyösebb. Erről a bérbeadónak és a bérbevevőnek együtt kell nyilatkoznia az illetékes adóhivatalnak február közepéig. Dönteni azonban nehéz, mert már az is talány, hogy a bérbeadó, vagy a bérbevevő székhelye szerinti hivatalban – esetleg mindkettőnél – kell-e bejelenteni a változtatási szándékot, a tartalmi kérdésekről nem is beszélve.
A homályos részletek ellenére az új szabályozásnak várhatóan jótékony hatása lesz a piacra. Erre szükség is lenne: a 2,5 millió hazai gépkocsi közül mintegy 380 ezer a céges autó, de ebből is csupán 30-40 ezer a tartós bérletben, flottakezelésben lévő kocsi. Borók János, a Porsche Lízing és Szolgáltató Kft. ügyvezető igazgatója szerint a jogalkotók szándéka az volt, hogy a személyautók utáni adó-visszaigényléssel támogassák a cégautóbérletet, a hatékony eszközbeszerzési és üzemeltetési konstrukciót. Gáti Tamás, a lízingszövetség flotta bizottságának elnöke, a Leaseplan Hungária Zrt. vezérigazgatója hasonlóan vélekedik.
Mindenesetre a beszerzési ár 20 százalékos forgalmi adójának visszaigénylésével nem 20 százalékkal lesz kisebb a havi fizetnivaló, hanem – bérbeadótól és konstrukciótól függően – legfeljebb 5-10 százalékkal. A gépkocsi beszerzési költsége ugyanis legfeljebb a bérleti díj felét, de inkább az egyharmadát teszi ki. A többi – a bérbeadó haszna mellett – egyebek között a kötelező és a casco biztosítás, a javítás, karbantartás, a téli-nyári gumikészlet, az üzemanyagkártya költsége. Ehhez még hozzá kell számolni a megrendelt extra szolgáltatások díját. Növeli a havi fizetnivalót, hogy tavaly mintegy 8 százalékkal drágultak az autók és ennél is jobban – vagyis az infláció felett – az alkatrészek, kenőolajok és üzemanyagok.
„Nem hiszem, hogy bárki felbontaná az érvényes szerződését, hogy az új szabályokkal folytassa „ – előlegezi meg Gáti Tamás. A szerződésmódosítás költsége ugyanis nagyobb lehet, mint amennyit egy néhány hónap múlva lejáró szerződés módosításával nyerhetnének az ügyfelek. Így az új szabály piacélénkítő hatása bizonyára csak az újonnan induló tartós bérleteknél lesz majd érezhető.
Adózás
ADÓ7ÁS 2008 ELŐTT
● A bérbeadó, flottakezelő a személygépkocsi vételárának áfáját csak részlegesen, időarányosan igényelhette vissza ● A bérbevevő a bérleti díj áfáját visszaigényelhette, ha a gépkocsit nem vették igénybe magáncélra ● Az a bérbevevő, amely engedélyezte a munkatársának a magánhasználatot, és ez után ki is fizette a cégautóadót, nem igényelhette vissza a bérleti díj áfáját ● A bérbeadó az üzemeltetési költség áfáját visszaigényelhett
ADÓZÁS 2008-TÓL
● Azok az autókölcsönzők, autópark-kezelők, amelyek a járművet az adott időszak legalább „90 százalékában” bérbe adták, a személyautók után is visszaigényelhetik a forgalmi adót ● A korábban megkezdett tartós bérletek részvevői változatlan feltételekkel folytathatják, de arra is mód van, hogy áttérjenek az új szabályok szerinti formára