A Budai Skála. Két éven belül ledózerolják. |
Valósággal szétspricceltek a dolgozók múlt szerdán a Skála fehérvári úti központjából: aki tehette, vette a kabátját és távozott közvetlenül azután, hogy elbocsátásokat jelentett be a Skála Divatház Rt., az érintettek ugyanis nem akarták rögtön átvenni a felmondólevelüket. Az áruházlánci központ száz alkalmazottjából harmincnak köszönték meg máris a munkáját, de az aznap gazdasági igazgatóból vezérigazgatóvá előléptetett Kiss István szerint ez nem jelenti azt, hogy az év folyamán ne folytatódna a létszámcsökkentés.
A láncot birtokló Skála Coop Rt. vezetése radikális átalakításra szánta el magát. A további leépítéstől tartó dolgozók úgy értesültek, hogy a Skála-üzletek 80 százalékát, magyarán a vidéki áruházakat eladják, s ha ez tárgyalásos úton nem megy, akkor elárverezik. A Budai Skálát egyenesen ledózerolják, mert egy befektető új bevásárlóközpontot épít a helyén. A bennfentesek szerint a Luxus Áruházra, illetve a Skála Metróra egy düsseldorfi székhelyű áruházlánc, a Peek & Cloppenburg tulajdonosai fenik a fogukat.
A La Halle. Végleg kivonul Magyarországról. |
Kiss István szerint azonban szó sincs árverezésről. A vidéki áruházakat egy – még meg nem nevezhető – bérlőnek adják át, amely nem csak a dolgozókat veszi át teljes számban, hanem a készleteket is, és folytatja a „kiskereskedelmi tevékenységet”. A titokzatos bérlőről a vezérigazgató annyit árult el, hogy nem azonos a Corvin áruházba február 15-ével betelepülő, a Rákóczi úton és a Deák téren már működő Tranzit Outlet Kft.-vel. Lapunk más forrásból egyébként úgy értesült: a bérlő a kínai Jin Wen Kft. Az átadást két ütemben tervezik, áprilisban négy, szeptemberben további három áruházat vehet birtokba a bérlő, aki 2 éven belül a tulajdonjogot is megszerzi. Ekkortól már nem Skála logót viselnek majd az üzletek.
A Budai Skála lebontásáról csak azt közölte a vezérigazgató, hogy a működtetésére szóló, határozatlan idejű bérleti szerződés egyelőre érvényes, s ez a Luxus Áruházzal kapcsolatban is elmondható. Elekes András, az ING ingatlanfejlesztő társaságának ügyvezető igazgatója viszont megerősítette, hogy 2006 második felében megkezdik egy új bevásárlóközpont előkészítését, s 2007-ben lebontják az áruházat.
|
KIVONULÓK. Nem a Skála az egyetlen ruházati lánc, amelyik kénytelen visszavonulót fújni a magyarországi – a német átlagnak alig a negyedét kitevő – szerény vásárlóerő miatt rohamosan terjedő kínai boltok előtt. A távozók sorát annak idején a Kleider Bauer nyitotta meg, legutóbb pedig – éppen a Skála-Centrummal befürdött Tengelmann példáját követve – a francia Vivarte SA tulajdonában lévő La Halle kezdte meg a csendes kivonulást. A La Halle Hungária Kft. az 1999-es magyarországi színrelépés óta veszteséges, emiatt az utolsó egy év alatt 17 üzletéből 7-et bezárt, egyebek között a Tesco bevásárlóközpontokban lévő kettőt is. Január végére a megmaradt szaküzletek készleteinek végkiárusítása is befejeződik.
Tavaly még úgy tűnt, a konkurens távozásánál keresve sem találhatott volna jobb alkalmat a két éve még piacvezető Skála Divatház Rt., hogy végre megvalósítsa az akkori vezérigazgató, Karácsonyi András dédelgetett tervét, és „beköltözzön” a bevásárlóközpontokba. Az üzletek átvételéhez kapóra is jött volna, hogy azonos a profil, így a Skála még a berendezések zömét, a polcokat is használhatta volna, megtöltve azokat a már bezárt, eladott Skála áruházak megmaradt jókora készleteivel. Állítólag a „minőségi” cserét a Skála néhány százmillió forintból megúszhatta volna, de nem így történt. Karácsonyi András tavaly nyáron váratlanul távozott a divatházi bőrfotelből, és a La Halle terv, legalábbis ebben a formában, dugába dőlt. A La Halle üzletek ugyanis nem a Skála Divatház kezébe kerültek, hanem a tulajdonos Skála Coop Rt.-t közvetetten – a Callum Rt.-n keresztül – birtokló Capital Pénzügyi Tanácsadó Rt.-hez. A Skála Divatház mellett egyebek között a Libri Kft.-t, a Magyar Nagylexikon Rt.-t és az S-Modellt is irányító Capital-csoport – információnk szerint – Libri könyvesboltokat és Marks & Spencer szaküzleteket nyit majd a La Halle üzletek helyén.
Míg a Skála Divatház 2002-es első csonka évében (szeptembertől az év végéig) 7,8 milliárd forintos árbevétellel 53 millió forint mérleg szerinti eredményt ért el, a 2003-as első teljes évben kétszer akkora árbevétel mellett 682 millió forint veszteséggel zárt. Karácsonyi korábban úgy nyilatkozott, hogy 2002 egészében – a Skála Divatház létrehozása előtti adatokat is figyelembe véve – 1,5 milliárd forint veszteséget ért el az üzletlánc, de a múlt évre már félmilliárd forint nyereséget tervezett. Információnk szerint viszont akár kétmilliárdos veszteséget is mutathat majd a még készülő 2004-es mérleg.
A vezérigazgató a nyáron vette a kalapját, amikor a tulajdonosok szerinte nem akartak további pénzt adni a stratégia folytatására. Úgy tudjuk, akkor már a tulajdonosok is meg akartak válni tőle – pedig korábban baráti viszonyt ápoltak Karácsonyival. Szakmabeliek arra mutatnak rá, hogy a multiknál tapasztalatot szerzett menedzserek – amilyen Karácsonyi is volt, hiszen a Drogerie Markttól igazolt át a Skálához – nem feltétlen alkalmasak egy magyar cég felvirágoztatására. Az ilyen vezetők ugyanis csak a hozott nyugati panelekből építkeznek, szerepük a legtöbbször a központi döntések végrehajtására korlátozódik. Nem feladatuk a stratégiaalkotás, ez a külföldi központban dől el, itthon viszont nekik kellene ezt meghatározni. Ráadásul nem csak a távozó La Halle példa arra, hogy nem mindenhol használhatóak a tréningeken begyakorolt trükkök, általános módszerek, annyira eltér a hazai vevő és piac a nyugatitól. Kreatív, az itteni viszonyokat és kereskedelmi fogásokat ismerő „facér” vezetőt viszont – pláne egy magyar befektetők kezében szűkös pénzügyi keretekkel működő lánchoz – lámpással sem találni. A Figyelő információi szerint Karácsonyi távozása után a Skála tulajdonosai fejvadásszal is kerestettek új vezérigazgatót, alkalmas jelölt azonban nem akadt.
Karácsonyi András. A volt vezérigazgató nem kapott pénzt tervei megvalósításához. |
ELLENTÉTES ÉRDEKEK. „Nem hiszem, hogy sok olyan menedzser van Magyarországon, aki egy ilyen romhalmazból évente egymilliárd forintos eredményjavulást tudott volna elérni, mindenfajta külső invesztíciós forrás nélkül” – vág vissza Karácsonyi András a kritikára. Szerinte ennek éppen az ellenkezője igaz. Mint mondja, a Skála márkanév imázsa is bizonyítottan sokat javult abban a három évben, ami az általa kitalált és – félig – megvalósított új marketingstratégiának volt köszönhető, beleértve a „shop-in-shop” rendszert, a feljebb pozicionálást és az új választékpolitikát. Bár elismeri, hogy a lánc összforgalma csökkent a leépítések miatt, ám a ruházati szegmensben az ádáz konkurenciaharc ellenére a Skála szerinte javította piaci részesedését. Mindezek miatt Karácsonyi András visszautasít minden olyan véleményt, amely azt feltételezi róla, hogy hiányzik belőle a kreativitás. Sőt, büszkén vállalja, hogy a reorganizáció és a válságmenedzselés sikeres volt, amit azzal igazol, hogy távozását követően – amikor a vállalat irányítását Somfai Róbert vette át – a veszteség újra a 2 milliárdos szintre kúszott vissza fél év alatt.
A tulajdonosokkal kialakult konfliktus fő okának azt tartja, hogy az ingatlanhasznosítási érdekek gyakorta keresztezték a kereskedelmieket. Egy-egy áruház ingatlanhozama sokszor többszöröse lehet annak a kereskedelmi haszonnak, amelyet az ma realizál, de az áruház bezárása ellehetetleníti a kereskedelmet. A legjobb példa erre a Skála Buda vagy a Luxus Áruház. Karácsonyi szerint a másik ok, hogy amíg a multik tulajdonosa valóban „csak” tulajdonos, a magyar cégek újdonsült gazdái a lehető legoperatívabb szinten is bele akarnak szólni a vezetésbe, sokszor szakmai ismeretek nélkül.
A volt vezérigazgató állítja, hogy az általa korábban becsült 3 milliárd forintra sem lett volna szükség, mert azt még a teljes hálózatra (azaz 23 házra) állapította meg, s ezek közül például a kispesti, az újpesti, a tatabányai felújítása valóban célszerűtlen lett volna. Ezek bezárásával Karácsonyi András is egyetértett, a forgalomkiesés ellensúlyozására találta ki a bevásárlóközpontokban végrehajtandó expanziót.
A Skála számára a „La Halle-terv” lehetett volna talán az utolsó lehetőség a bevásárlóközpontok meghódítására. Friss erő, új helyszín kellett, mert az image megporosodott. Hiába volt hajdanában piacvezető a vállalat, a vezetés nem áldozott eleget a márkanév felfrissítésére. Karácsonyi szerint a Skála ezért került hátrányba a kilencvenes években érkezett külföldi márkákkal szemben.
FÉNYESÍTÉS ÍMMEL-ÁMMAL. Ha nem is költöttek a célra eleget, a Skálát birtokló hazai tulajdonosok erejükhöz mérten azért próbálták fényesíteni a márkát. Az arculatváltási stratégia során a tavaly tavasszal átadott pécsivel együtt az egri, kecskeméti, miskolci, szegedi áruház megfiatalítására 450 millió forintot akart fordítani a Skála. Nem csak a környezeten próbáltak javítani, a megcélzott 20-45 éves „trendi” vevőkör meghódítására a tudatos image-építés részeként nyugati prémium márkák (Gerry Weber, Apriori, Bugatti) betelepítése is megkezdődött.
A nagy ugráshoz, a márkaáruházak teljes megújításához és a bevásárlóközpontokba való beköltözéshez azonban még több pénz, Karácsonyi korábbi számítása szerint mintegy 3 milliárd forint kellett volna. Ebből futotta volna a Skála áruházak eladóterének újjávarázsolására. (Persze ez a Corvin Áruház nélkül értendő, amelynek felújítása önmagában legalább 3,5 milliárd forintba kerülne: csaknem annyiba, mint az ingatlan értéke telkestül. Az épület annyira leromlott, hogy olcsóbb lenne lebontani és újjáépíteni, persze ha erre műemlék jellege ellenére engedélyt adna a hatóság.)
|
Ráadásul a hipermarketek és a nemzetközi ruházati láncok hatalmas engedményeket képesek kisajtolni a beszállítóikból, akkorákat, amekkorákról a 40 ezer négyzetméteres összes eladótérre zsugorodott Skálánál álmodni sem mertek. Ez a méret egyre inkább gátló tényező az évente legalább 100 ezer négyzetméterrel gyarapodó kiskereskedelemben. A kis tétel miatt az olcsó globalizált gyártatásra, a közvetlen kínai, indiai beszerzésre sem gondolhatnának a Skála – információnk szerint már el is bocsátott – beszerzői. A Skála divatházak többsége ráadásul olyan hagyományos nagyáruház, amely típusnak külföldön is leáldozóban van a csillaga. Nemcsak Amerikában és Ausztráliában gyengült lényegesen ezen értékesítési forma jelentősége, hanem Nyugat-Európa sok országában is vesztett pozíciójából, bár Angliában és Spanyolországban erősödött. Az elegáns belvárosi áruház előnye a plazákkal szemben az elhelyezkedése, amely érvényesül is minden olyan városban, ahol a városvezetés nem engedi hatalmas bevásárlóközpontok építését a belvárosban, de Magyarországon ez nem így történik. Az áruházakban a kínálat koncentrált, nem kell a vásárlónak 20-30 ezer négyzetmétert bebarangolnia ahhoz, hogy a teljes árukínálatot lássa.
A magyar piacra kacsingató düsseldorfi Peek & Cloppenburg ruházati lánccal sem véletlenül lassultak le a tárgyalások. A régióban belvárosi nagyáruházat kereső német társaságnak egyelőre sem a Fehérvári úti piac melletti, sem a Skála Metro, de még a Vörösmarty téri Luxus Áruház sem indította meg a fantáziáját. Utóbbinál az eladóteret kicsinyelték. A düsseldorfi központban a Figyelő kérdésére megerősítették ugyan, hogy tárgyalnak a régióban egyebek között a Skálával is áruház vásárlásáról, de még sem igent, sem nemet nem mondtak. Döntés talán az idén várható.
VÉGJÁTÉK. A cégben lévő 12-18 milliárd forintra becsült ingatlanérték szamárbőrként zsugorodik a késlekedő felújítás és a sokasodó piaci versenytársak miatt. Minél később találnak vevőt a megkurtított láncra, annál kevesebbet ér. Lépni kell azért is, mert a csoporton belül a hierarchia élén álló anyacég, a Capital Pénzügyi Tanácsadó Rt. helyzete is egyre romlik, hiszen a nagy reménység, a Skála ahelyett, hogy hozná, viszi a pénzt. Somfai Róbert azonban nem adott választ arra a kérdésre, hogy belátható időn belül be kell-e zárni a Skála Coopot, vagy a Skála Divatházat. Karácsonyi András azonban nem rejti véka alá a személyes sértettségtől sem mentes fekete prognózisát, miszerint azonnal eltűnik még a Skála márkanév is.