Minden ellentétes várakozás ellenére a hazai autópiac nem vesz tudomást a vártnál szerényebb gazdasági növekedésről. Az új gépkocsik eladásának tavaly majd’ harmadával megugrott tempója – azzal az éves darabszám 130 ezer volt – ugyanis nem lassul. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) adatai alapján az első fél évben 18 százalékkal több új személykocsi fogyott, mint a tavalyi azonos időszakban, s ebben még nincs benne az egyesületen kívüli, de abszolút piacvezető Magyar Suzuki Rt., amely 50 százalékkal adott el többet. Könnyen lehet egyébként, hogy ez csak a kezdet a sok éve elhalasztott járműcserék bepótlásában. A szakértők várakozása szerint 2002-re akár a 200 ezer darabot is elérheti az egy évben eladott új személyautók és haszonjárművek száma.
A növekedés dinamikáját tekintve nem is vagyunk olyan messze ettől a bűvös számtól, hiszen – az 1997-es csaknem 80 ezer személyautó és kevesebb mint 20 ezer haszonjármű után – tavaly már 104 ezer új személygépkocsit és 28 ezer teherautót, buszt adtak el. Az idén pedig e magas bázisról még az egyáltalán nem túlzott 10 százalékos növekedéssel számolva is csaknem 150 ezerre bővülhet az értékesítés.
A féléves MGE-adatok alapján júliusig – a tavalyi első hat havi 38,3 ezer személyautónál és terepjárónál – csaknem 7 ezerrel többet, 45,2 ezret értékesítettek. A külön utat járó Suzuki pedig a tavalyi egész éves 24,8 ezer négykerekű egyharmadán, 7,6 ezer darabon már március végéig túladott (jóval meghaladva a tavalyi első negyedévi 4,7 ezret). A rekordot jelentő első hat hónapot tekintve még inkább büszke lehet a számokra, hiszen a 15,6 ezer darab autóval a tavalyi bázisadat másfélszeresét teljesítette.
Az élbolyba tartozó másik két márkaimportőr előnye nem növekedett hasonló mértékben. A Porsche Hungária (a piaci átlagos bővülésnek megfelelően) negyedével több személykocsit forgalmazott: 9,5 ezer Volkswagent, Skodát, Seatot és Audit adott el júliusig. Opelből csaknem 8,8 ezer új kocsi talált gazdára, többségében persze a népszerű Astra Classic, de a forgalom így is átlag alatt bővült.
A Daewoo új modelljeivel tavalyi első hat havi eredményét az átlagot jóval meghaladóan múlta felül. Ezzel a koreai cég a negyedik legnagyobb márkává tornázta fel magát a magyar piacon. Egy-egy márka közül a legszédületesebb növekedési eredményt a Proton érte el, igaz mindössze 35 eladott kocsival. A félév vesztesének a Mitsubishi számít, amely csaknem negyedével kevesebbet (562 darabot) értékesített, mint egy évvel ezelőtt.
A járművek jellegét tekintve az MGE tagjai által forgalmazott kiskocsikból az első félévben a tavalyinál 50,4 százalékkal több, 15,7 ezer darab kelt el. (Ehhez még “hozzá kell csapni” a több mint 15 ezer Suzukit is, tehát a kategória növekedési aránya a 70 százalékot közelíti.) Még nagyobb volt a változás az új luxuskocsik piacán, hiszen e szegmensben csaknem 100 százalékos növekedést tapasztalhattak a forgalmazók.
Jóval a növekedési átlag alatt, de mégsem lebecsülendő fejlődéssel, mintegy 12 százalékkal több alsó közép kategóriájú személyautó talált gazdára: összesen 22,3 ezer darab, és minimálisan, 5 százalékkal bővült a nagy kategória értékesítési adata. Meglepően lanyha volt az érdeklődés, emiatt meglepően nagy, 17 százalékos visszaesés következett be viszont a közép kategóriájú autóknál: a tavaly júliusig eladott 6,1 ezer helyett alig több, mint 5 ezer darabon tudtak csak túladni a kereskedők.
A személyautó-piac száguldásához képest visszafogottabban, de azért nem lebecsülendően emelkedett az új haszonjárművek értékesítése. A legnépesebb 3,5 tonnás osztályban például 8 százalékkal gyarapodott az eladás. –