Gazdaság

MARKETING AZ INTERNETEN – Kirakatok a hálózatban

Az Internet számítógépes világhálózat adta lehetőségek nem lépnek ugyan a hagyományos marketingeszközök helyére, ámde a marketing-mixnek fontos alkotóelemei lehetnek. Az Interneten földrajzi és időkorlátoktól függetlenül elérhető információkat a vásárló interaktív módon kezelheti.

Az elmúlt másfél évben világszerte megnőtt azoknak a vállalkozásoknak a száma, amelyeket “Internet-marketing-tanácsadóknak” nevezhetünk. Ezek a cégek arra vonatkozóan nyújtanak szolgáltatásokat, adnak tanácsokat, hogyan használható az Internet marketingcélokra. Ez a világháló eleinte alapvetően az oktatási és kutatási szféra számítógépes hálózata volt, ma már azonban használatának jelentős részét az üzleti alkalmazások jelentik. A mai vállalatok marketing-stratégiájából már nem hiányozhat az Internet, mint a fogyasztó és a termelő közötti kapcsolattartás egyszerű eszköze.

Az elektronikus levelezés és a World Wide Web marketing-alkalmazása egyaránt gyorsan terjed. Az Internet-levelezés útján tájékoztatni lehet a fogyasztókat valamely cégről, annak termékeiről, szolgáltatásairól, szaktanácsokat adni a vásárlóknak a termékek használatáról. Az e-mailen érkező kérdésekre a válaszadás egy része automatizálható is: a számítógép például azonnal elküldhet egy általános cég- vagy termékismertetőt a kérdező elektronikus postaládájába. A beérkezett e-mailek alapján lehet statisztikát készíteni arról, hogy mely termékek iránt érdeklődtek a legtöbben, mit kérdeztek róluk a legtöbbször stb.

A vállalati marketing igazán hatékony eszköze azonban a World Wide Web lehet: a vállalat elkészít vagy elkészíttet egy tetszetős grafikai kivitelű “home page”-t, és erre elhelyezi az ügyfelei számára érdekes összes információt. A számítógépe előtt ülő fogyasztó ebből válogathat, csak azt jeleníti meg képernyőjén, ami érdekli. A lekérdezések száma itt is automatikusan mérhető a vállalati piacelemzők számára.

Egy ilyen “Internet-kirakat” a hét minden napján, 24 órán keresztül elérhető, fenntartása azonban töredékébe sem kerül a hagyományos, emberi közreműködést igénylő, éjjel-nappali ügyfélszolgálaténak. A multinacionális cégek például általában csak egy központi “home page”-t tartanak fenn, hiszen az a hálózaton keresztül időzónától függetlenül bármikor, bárhonnan elérhető a világon.

A fogyasztónak nem kell személyesen a termék árusítási, bemutatási helyére utaznia, hogy azt megnézhesse, hiszen a gépen keresztül részletes, fényképekkel, hanggal illusztrált tájékoztatást kap, esetleg meg is vásárolhatja, ki is fizetheti a számítógépen keresztül. Ha pedig szellemi termék – szoftver, tanulmány, adatgyűjtemény stb. – árusításáról van szó, a hálózaton keresztül pillanatok alatt el is juthat a megrendelőhöz. A fizetés – ahol erre mód van – általában a hitelkártyaadatok megadásával történik, amelynek biztonságosságát sokan kétségbe vonják. Terjed azonban egy másik technológia, a “digitális készpénz”, amikor is bankszámlánkról “elektronikus pénzérméket” töltünk le, és azzal fizetünk.

Egy kis cég ügyesen felépített, karbantartott “home page”-e ugyanolyan hatásos tud lenni, mint egy nagy kereskedelmi láncé, az Internet egyenlő esélyeket ad. Meghatározó tényező lehet azonban, hogy melyik piaci versenytárs nyit először a hálózat felé, ezáltal olyan potenciális ügyfeleket érve el, amelyeket a másik még nem. Bizonyos, az Internettel szoros közelségben élő vásárlói rétegek időbeni meghódítása hazánkban is olyan előnyt jelenthet, amelyet a konkurencia esetleg igen lassan lesz csak képes behozni. Ráadásul egy Web-lap létesítése, fenntartása elég alacsony költségeket jelent, kisebb vállalkozások is képesek finanszírozni.

Az Interneten keresztül való reklámozás buktatókat is rejt. A szokásos módon, “kérés nélkül” reklámanyaggal tölteni az ügyfelek elektronikus postaládáját, könnyen válthat ki bumeráng-hatást. Jobban bevált módszer, ha valamivel sikerül rávenni az Internetben böngészőt, hogy látogasson el cégünk elektronikus kirakatába is. Hogy lehet ezt elérni? Például sokak érdeklődését felkeltő, közérdekű információk közreadásával. Egy Internet reklámkampány kialakításakor a gazdag információközlésre kell helyezni a hangsúlyt a “passzív” hirdetésekkel szemben.

Ha már elkészült egy vállalat Internet-marketingterve, érdemes annak címét feltüntetni a hagyományos kiadványokon is, rányomtatni minden prospektusra, levélpapírra, névkártyára. Ez még akkor is hozzájárul a vállalatról alkotott kép javításához, ha számos ügyfélnek egyelőre nincs módja elérni az új szolgáltatást. A vállalati Internet-oldalak léte akkor is jelzi számára, hogy partnere az elsők között van a fejlesztés, az innováció, az új eszközök alkalmazása terén.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik