„Álmaimban Amerika visszainteget, álmaimban Amerika nem mondhat nemet” – szólt az AD Stúdió 1990-es slágere. Azok közül, akiket a refrén olvasása közben elöntött a nosztalgia, a legtöbbünknek Amerika tényleg az álmok földjét jelenti. Nem azért, mert az Egyesült Államokat még mindig szeretjük olyan országnak látni, ahol kemény munkával és kitartással bárki bármit megvalósíthat, hanem azért, mert egy amerikai utazás korábban annyira sokba került, hogy legfeljebb csak álmodozhattunk róla. Az Atlanti-óceán átrepülése azonban már koránt sem számít státuszszimbólumnak. Különösen, ha az ember ismeri a rendszer apró trükkjeit. Ezekről kérdeztük Holczinger Zoltánt, a repjegy.hu szakértőjét.
A repülőjegy-értékesítő portál munkatársa szerint az utóbbi években valóban megfigyelhető árcsökkenés a tengerentúli repülőjáratokon, ami leginkább annak köszönhető, hogy egyre nagyobb a verseny az utasokért a különböző légitársaságok között. Hozzáteszi azonban, hogy van egy tényező, amely egy transzatlanti út során különösen fontos lehet:
Már csak néhány légitársaság van, ahol az ár tartalmazza a feladott csomagot: ilyen például az Aeroflot, a LOT Polish Airlines és a Turkish Airlines. Az utóbbi ráadásul utasonként két darab, 23 kilós csomagot engedélyez, kivéve a csecsemőkorú utasokat.
A poggyászokkal kapcsolatban nem árt tájékozódni egy transzatlanti út előtt, ha az ember nem akarja, hogy kellemetlen meglepetések érjék.
Ha a repülőút során egy amerikai városban is át kell szállni, akkor a feladott poggyászt nem lehet a végső célállomásig feladni, az első USA-beli átszállási ponton ellenőrzésen kell átesni.
Vagyis például egy Budapest – Frankfurt – New York – Las Vegas útvonalon New Yorkban leszedik a gépről a bőröndöket, és az utasoknak ugyanúgy be kell gyűjteniük őket a futószalagról, mintha már a célállomáson lennének, aztán újra fel kell adniuk őket, mintha Las Vegas felé új utazásba kezdenének.
Ezen túl pedig nem árt utánanézni a vámszabályoknak. A tengeren túli országokba általában nem szabad bevinni ételt, nyers zöldséget és gyümölcsöt. Ezek apróságoknak tűnnek, de ha valaki a vámnál elfelejti bevallani őket, komoly pénzbírságra is számíthat.
A repülőjegyek árazása úgy működik, mint a tőzsde: minél gyorsabban fogynak a helyek egy járaton, annál feljebb kúszik az ár, ha viszont úgy tűnik, nem akar megtelni a gép, egyre lejjebb esik. Vagyis nem egyszerű pontosan meghatározni, mikor érdemes lecsapni egy jegyre.
Érdemes gyakran ellenőrizni, hol tartanak az árak, és a legjobb nem fix napra tervezni az utazást, mert már egy-két napon belül is jelentős árkülönbség lehet a repülőjegyek árai között.
Magyarországról közvetlen járattal egyelőre nem túl sok észak-amerikai városba lehet eljutni: New York és Chicago egész évben, Philadelphia és Torontó szezonálisan érhető el. A szomszédos Bécsből viszont közvetlen járat indul még Miamiba, Los Angelesbe, Washington D.C.-be és Montrealba is.
Miért érdemes még megfontolni a bécsi indulást? Sokszor kedvezőbb lehet az Ausztriából induló repülőjegy ára, még úgy is, ha hozzáadjuk a transzfer költségét a lakhelyünktől a bécsi reptérig. Ezenkívül előfordulhat, hogy kedvezőbb átszállási feltételeket sikerül kifogni Bécsből. Ezt azonban csak a konkrét időpontok ismeretében tudhatjuk biztosan, ezért érdemes megnézni mindkét reptérről induló épp aktuális lehetőségeket.
A teszt kedvéért csekkoljuk le, hogy ugyanolyan feltételek mellett, ugyanabban a véletlenszerűen kiválasztott időpontban (május 20. körül), mennyibe kerül eljutni mondjuk Miamiba Budapestről, illetve Bécsből.
A repjegy.hu keresője szerint a legolcsóbb ajánlat Budapestről: indulás május 23-án Lisszabonba, ott 16 óra várakozás a csatlakozásra, majd másnap reggel indulás tovább Miamiba. Az út az átszállás miatt több, mint 28 órán át tart. Visszafelé, május 30-án indulás Miamiból, Lisszabonban 3 órás átszállás egy müncheni járatra, majd onnan érkezés Budapestre, 17 órával és 35 perccel a floridai felszállás után. Mindez jelenleg 203.600 forintba kerül, feladott poggyász nélkül, egy felnőtt utasnak.
Bécsből: indulás május 23-án Londonba, majd onnan egy 3 órás várakozást követően 15 órával a Bécsi indulás után már landolunk is Miamiban. Visszafelé ez az út is trükkösebb: május 30-án Miamiból először Philadelphiába kell repülni, majd onnan Londonba, és onnan vissza Bécsbe. Az első alkalommal majdnem 3 óra, a másodiknál valamivel több, mint 1 óra jut az átszállásra, a teljes út így 17 óra. Ugyancsak feladott poggyász nélkül ez az út jelenleg 128.300 forintba kerül egy felnőtt utasnak.
Ez az a beutazási engedély, amit azoknak kell kiváltaniuk, akik vízum nélkül utazhatnak az Egyesült Államokba. Nem kell személyesen megjelenni hozzá, online igényelhető, 14 dollárba (kb 4 ezer forintba kerül), legkésőbb az utazás megkezdése előtt 72 órával kell igényelni, ajánlott ennél jóval korábban intézni. Fontos, hogy bár ESTA-val egyszerre maximum 90 napig lehet az Egyesült Államokban tartózkodni, az engedély két évre szól, vagyis ha 24 hónapon belül többször utazik valaki Amerikába, nem kell minden alkalommal kiváltania az engedélyt.
Holczinger Zoltán ezzel kapcsolatban két fontos dologra hívja fel a figyelmet. Egyrészt, hogy magánweboldalak is foglalkoznak közvetítőként ESTA-ügyintézéssel. Ők a hivatalos árnál sokkal többet, esetenként 100 dollárt (kb. 28 ezer forintot) is elkérhetnek ugyanazért, amit a hivatalos kormányzati weboldalon a már említett, 14 dolláros áron kapunk meg.
Másrészt, 2013-ban Kanada is bevezetett egy, az amerikaihoz hasonló rendszert, az eTA-t. Ezt szintén online kell igényelni, 7 kanadai dollárba (kb. 1500 forintba) kerül. Sokan nem tudják, de ha kanadai átszállással akarnak az Egyesült Államokba repülni, vagy fordítva: amerikai átszállással Kanadába, mindkét ország beutazási engedélyére szükségük lesz. Akár az ESTA, akár az eTA hiányzik, az utast nem engedik felszállni a repülőre.
Kiemelt kép: iStockphoto