Személygépjármű flotta beszerzésére írt ki közbeszerzési eljárást a Magyar Közút Nonprofit Zrt. tavaly szeptemberben, amelynek most lett meg az eredménye: a nyertes nem más, mint a Mészáros M1 Kft., amely öt év alatt megtízszerezte a bevételét, – írta az Átlátszó.
A Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó társaság gyakran extra rövid határidők felajánlásával előzi meg az olyan nagy versenytársakat, mint a Porsche vagy a Mercarius. Ezúttal is érdekes körülmények között nyert, a pontozási rendszert még inkább a gyors ajánlatra hangolták.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. összesen 102 db gépjármű beszerzésére keresett beszállítót. A kiírásba azt írták, hogy a gépjárművek szállítási határideje 1-365 naptári nap, a nyertes cég vállalása szerint. Az Átlátszó átnézte azonban kiírás rejtettebb részeit is.
A korábbi elemzésekből kitűnt, hogy egy autóbeszerzési tendert úgy lehet a legkönnyebben „megnyeretni” egy kiszemelt céggel, ha a kiíró felülpontozza az extra rövid szállítási időket. Mivel a cég vélhetően már a kiíráskor rendelkezik az adott járművekkel – akár olyan speciális felszereltséggel is, mint a bőr sportkormány –, bármilyen rövid határidőt be tud vállalni, míg a be nem avatott versenytársak nem. Így az adott cég behozhatatlan előnyre tesz szert az eljárás során.
A mostani kiírásban ráadásul aránytalanul kiosztott pontszámokkal kedveztek a gyors teljesítésnek.
A korábban vizsgált esetekben, ha valaki 10 nap alatt vállalta a járművek leszállítását, az duplaannyi pontot kapott, mint az, aki 20 napos határidőt ajánlott meg. Ez számos esetben elegendő is volt például a Mészáros M1-nek, hogy elnyerje az adott tendereket. A Magyar Közút azonban egy teljesen torzított pontkiosztási rendszert alkalmazott:
- 1 és 15 nap között 100 pontot,
- 16 és 30 nap között 20 pontot,
- 31 és 60 nap között 5 pontot,
- 61 nap fölött pedig 1 pontot adott a jelentkező cégeknek.