Bár korábban a Népszava és a Zoom.hu is elérte a színigazgatót, aki indoklás nélkül letiltotta az Igenis, miniszterelnök úr! című darab pécsi bemutatóját, eddig a médiának csak annyit volt hajlandó nyilatkozni, hogy nem hajlandó nyilatkozni semmit. Vincze Balázs balett-táncművész a fideszes önkormányzat alá tartozó Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. ügyvezetője. Az elmúlt héten többször is beszéltünk vele, hosszas huzavona után született végül ez az interjú.
Miért tiltotta ki az Igenis, miniszterelnök úr című darabot a Zsolnay-színházból?
Nézze, nem véletlenül nem nyilatkoztam eddig a sajtónak, ugyanis nem érzem úgy, hogy
különösebben magyarázkodnom kellene azért, hogy az intézményt nem engedem át egy politikai aktivistának.
Alföldi Róbert tudtunkkal színművész és rendező, nem politikai aktivista. Ebben a darabban pedig az egyik szereplő.
Alföldi a megítélésem szerint gyakran túllép a művészet keretein, aktivistaként működik.
Felülről leszóltak, vagy magától érezte úgy, hogy jobb így cselekedni?
Az én személyes döntésem volt, vállalom érte a felelősséget. Tudom, hogy elindult a szöveg, hogy ez micsoda önkényes, diktatórikus döntéshozatal. De nem igazán gondolom, hogy a ZSÖK (Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. – a szerk.) ügyvezetőjeként ne hozhatnék önálló döntéseket.
Indoklás nélkül letilt egy színielőadást, utána pedig csodálkozik, hogy ezt önkényesnek nevezik?
Pont azért nem akartam magyarázkodni, mert tudom: bármit mondok, ebben a hisztérikus politikai közegben mindig lesz, aki beleköt.
De miért hirdették meg, ha aztán lefújták?
Erre elég egyszerű a magyarázat: mert akkorra született meg a döntés.
A politikai döntés?
Nem, egy művészeti intézmény vezetőjeként átgondolt, és így meghozott döntés.
Ezt sokan gondolják másként, például Berkecz Balázs szerint ez nyilvánvaló politikai boszorkányüldözés.
De ki az a Berkecz Balázs?
Szigetvár főépítésze, az Együtt politikusa, aki szervezni kezdte, hogy legyen Szigetváron az előadás. Nem ismeri?
De igen, tudom, hogy ki ő, és enyhén szólva nem gondolom, hogy nagy jelentőségű volna a tevékenysége a színházi világban. De ebből is látszik, hogy nem én vagyok az, aki egészet politikai keresztesháborúra használja. Nem az a politikai játszma, hogy én leállítottam ezt, hanem az, ami utána lett belőle. Én sosem akartam politikai játszmák része lenni, szemben Alföldi Róberttel.
De akkor miért cenzúrázta ki?
Cenzúra? Milyen cenzúra?
Korábban is voltak, most is vannak kritikus hangvételű előadások, és lehetnek ezután is. Bödőcs Tibor estjét is megtartottuk, pedig ő aztán keményen kritizálja a kormányt.
Miért van az, hogy Bödőcs jöhet, Alföldi nem?
Bödőcs egy éles nyelvű humorista, de nem politikai mozgalmár. Én egyébként Alföldi művészi tevékenységét is elismerem, de nem akarom, hogy a Zsolnay színház ilyen kampányoknak adjon otthont. Nem száműzni akarom a közéletet, hanem azt akarom, hogy az intézmény semleges maradjon, mert a művészet a missziója, és nem az, hogy politikai állásfoglalásokat támogasson.
Alföldi nem kommentál
– Ha Vincze Balázs ismerné a darabot, tudná, hogy semmi köze a magyarországi politikai kampányhoz – így reagált Berkecz Balázs. – Ez egy brit darab, Alföldi az egyik főszereplő, és az előadásnak általános érvényű tanulságai vannak. Pont a nyilvánvalóan politikai indíttatású cenzúra szolgáltatja ki a Zsolnayt az aktuálpolitikának.
Megkérdeztük Alföldi Róbertet is, hogy mi a véleménye a személyét érintő nyilatkozatról. A színész-rendező megköszönte a reflektálás lehetőségét, de csak ennyit közölt válaszul Vincze Balázs szavaira:
No komment.