Belföld

Duplán csapolták meg a Soros-kampány milliárdjait

Kétszer vették le a sápot a Soros Györgyre fókuszáló nemzeti konzultáció milliárdjaiból a baráti hirdetőcégek, miközben az állami megrendelés eljutott a politikai reklámokat közlő újságokhoz, tévékhez. A Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda gigantikus összegeket felemésztő kampányaiban az elmúlt években olyan finanszírozási rendszer alakult ki, amely lehetővé tette, hogy még az állam és az állami tulajdonú médiumok közé is beékelődjön két magáncég, és mindkettő jelentős jutalékot számoljon fel ugyanarra a reklámra. Ezzel a megoldással az állam által kifizetett minden 1 milliós hirdetési díjból akár 400-500 ezer forintot is zsebre tehettek a hirdetésszervezők.

A Miniszterelnöki Kabinetiroda tavaly novemberben egyetlen hónap alatt több mint 7 milliárd forintot fizetett ki nemzeti konzultációs reklámokra. A Soros-tervről szóló konzultáció a 2017-es év sokadik országos propaganda-hadjárata volt, Rogán Antal minisztériuma tavaly hatalmas tempóban osztotta a pénzt politikai hirdetésekre.

A nemzeti konzultáció heteiben az egész országot beterítették Soros György arcképével. A kampány már szeptemberben elkezdődött, de novemberben indult be a gőzhenger.

Az utcákon több mint 40 ezer hirdetőhelyet foglaltak el a különféle konzultációs plakátok, az országos és a helyi tévékben pedig legalább 15 ezer alkalommal mentek le a kormányzati spotok, és akkor még a sok, kisebb-nagyobb online lapban, a printújságokban, a rádiókban futtatott hirdetéseket nem is említettük.

A konzultációs reklámok szinte összeszámlálhatatlan mennyiségben, több százezerszer jelentek meg a médiában, az országban kevesen lehettek, akik megúszták, hogy naponta szembesüljenek a felszólítással:

Soros-terv – Ne hagyjuk szó nélkül!

Rogán Antal minisztériuma a New Land Media Kft. (NLM) és a Lounge Design Kft. konzorciumát szerződtette a konzultáció levezénylésére, és nettó 7,1 milliárd forintot biztosított a lebonyolításhoz. A tandem rendszeresen megosztja egymás között a munkát – az NLM a médiatervezést, a hirdetésvásárlást, a Lounge pedig a kreatív munkákat és a videók gyártását végzi –, de a két vállalkozás valójában egy cégcsoportba tartozik. A közös tulajdonos, Balásy Gyula néhány éve tűnt fel a kormányzati reklámok gyártói és értékesítői között, ám azóta az egyszerű kék háttérre szerkesztett politikai üzenetekkel, Rogán Antal bizalmasaként a piac egyik legfontosabb szereplőjévé vált.

Balássy Gyula
(Fotó: newland.hu)

A 24.hu megszerezte a New Land Media 2017. november 1. és 30. közötti időszakra vonatkozó médiaterveit. Mivel a kabinetiroda nem hajlandó saját elszámolásait közreadni, kénytelenek voltunk erre, a listaárakat, megjelenési számokat, dátumokat is tartalmazó 24 oldalas táblázatcsomagra, illetve a médiacég által mellékelt pénzügyi összesítő lapra hagyatkozni a konzultáció reklámköltségeinek kiszámolásához.

A dokumentáció alapján úgy tűnik, hogy a 7,1 milliárdos keretből nagyjából nettó 5 milliárd forintot használtak fel médiavásárlási céllal.

A Soros-konzultáció novemberi kerete egyébként néhány milliós eltéréssel megegyezett a fél évvel korábban, április és július között lebonyolított előző konzultáció, az „Állítsuk meg Brüsszelt!” költségkeretével. A két konzultáció abban is hasonlított, hogy mindkettő legnagyobb haszonélvezője Mészáros Lőrinc médiabirodalma volt. Csupán ebből a két tavalyi nemzeti konzultációból 2-2 milliárd forint körüli bevételt kasszírozott a megyei lapokat kiadó Mediaworks és a többi Mészáros-érdekeltség, de szépen kerestek Andy Vajna, valamint a többi kormányoldali médiatulajdonos érdekeltségei is.

A kevéssé ismert fejlemény azonban, hogy a finanszírozási rendszernek köszönhetően néhány „baráti” magáncég kétszer is megcsapolta az állami és az önkormányzati tulajdonú médiumok hirdetési díjait, mire azok a Rogán-minisztériumtól egy-egy televízióhoz, újsághoz eljutottak. Egyes önkormányzati médiumok esetében akár az elszámolt hirdetési költség 50 százalékát is elérhette az ügynökségek részesedése.

A New Land Media, ahogy általában, a Soros-kozultációban is fix 15 százalékos ügynökségi díjjal dolgozott. Ez a médiavásárlási tételekre rakódó rezsiköltség nem titok, a Miniszterelnöki Kabinetiroda által közreadott iratokban is szerepel. A cég az összesítő lapon maga is bevallja, hogy a Soros-konzultációért mintegy 640 millió forintot tett zsebre novemberben.

A minisztériumi dokumentációban arról viszont már nem tesznek említést, hogy a New Land Media létrehozott egy „leányvállalatot”, amely további részesedést vesz le a médiavásárlási pénzekből.

A Village Media Kft.-t arra a célra alapították, hogy a falusi, városi, kerületi önkormányzatok tulajdonában lévő „lokális médiumokkal” lépjen kapcsolatba. Ahogy a cég honlapján fogalmaznak:

rendszerszerűen, viszonteladóként irányítjuk a nagy hirdetők kampányaiba a lokális médiumokat, nagyban növelve ezzel a kampányok hatékonysági rátáját.

Ezt persze a hatalmas pénzügyi erőforrásokkal rendelkező New Land Media ugyanúgy megtehette volna házon belül, de inkább kiszervezték a munkát: saját maguknak.

A NLM hirdetésszervezési vezetője, Hidvégi Krisztina két éve jegyezte be egy üzlettársával a Village Media Kft.-t, amely már 2016-ban, az első, nem teljes üzleti évben 220 millió forintos forgalom mellett 34,5 milliós adózott eredményt termelt a tulajdonosoknak. 2017-ben viszont ennél sokkal többet hoz a konyhára, hiszen csupán a Soros-kampány novemberében 475 millió forint folyt be a lokális megrendelésekre. (A 2017-es év üzleti eredményeiről még nem tették közzé a cégbírósági mérlegadatokat.)

Fotó: 24.hu

A dupla csapolás receptje a következő:

  • 547 milliót számolt el a New Land Media a Rogán-minisztériumnak a Village Médiával kötött szerződésekre, ebből 71 milliót maga vett le ügynökségi díj címén.
  • 476 milliót, a maradékot továbbutalta saját alvállalkozójának, a Village Mediának, amely szintén levette a maga ügynökségi díját, amely az NLM-ével ellentétben nem volt lefixálva a minisztériummal kötött szerződésekben. A lokális, nagyon kis költségvetésből működő médiumok számára talált pénz volt a Soros-kampány, ezért gyakran megelégedtek a listaárak töredékével, így – mint arról több helyi médium esetében megbizonyosodtunk – a Village Media nagyon kedvező árat tudott kialkudni a hirdetések elhelyezésére.

A két cég kapcsolatáról feltett kérdéseinkre sem a New Land Media, sem a Village Media nem adott választ.

A dupla csapolás az állami közmédia esetében is működött, sőt itt még csavartak egyet rajta.

A New Land Media a Rogán Antal szomszédja, Csetényi Csaba által alapított Media Services Company (MSC) Kft.-nek adta tovább az MTVA tévécsatornáin, valamint a Kossuth és a Petőfi Rádión megjelenő reklámok megrendeléseit. Az MSC 2015 novemberében nyerte el a teljes közmédia reklámfelületeinek értékesítésére szóló megbízást, de alig telt el öt nap, az Atmedia saját kockázatra megvette tőle az egész 2016-os év hirdetési jogait.

Mintha a jövőbe láttak volna, mert gyors ütemben be is indultak az állami hirdetések, és 351 millióról 2016-ban 840 millióra nőtt az MSC bevétele. A cég ügynökségi jutalékáról remek képet alkothatunk a cég mérlege alapján: a 840 milliós bevételből 490 millió volt az üzemi eredmény, tehát joggal feltételezhetjük, alig 40 százalék, 350 millió forint csordogált tovább a közmédia pénztárába. Vaszily Miklós, az MTVA vezérigazgatója 2015-ben azt állította, azért adták ki külsős magáncégnek az összes reklámfelület értékesítését, mert azt gondolták, hogy hatékonyabban tud működni egy független, tapasztalt piaci magáncég ezen a területen, mint egy számos adminisztrációs kötelezettséggel működő állami vállalat.

Az Atmedia a közmédia csatornáinak reklámideje mellett a TV2-csoportét is értékesíti, tulajdonosa 2016 decembere óta Tombor András, kormányközeli üzletember. Tomborék tavaly nyáron tokkal vonóval megvásárolták az százmilliókat fialó MSC-t a Csetényi-Krskó Tibor párostól.

Frissítünk!

Cikkünk megjelenése után Vaszily Miklós, az MTVA vezetője jelezte: bár a közmédia és az állami hirdető között valóban két ügynökség közvetíti a hirdetéseket, lényeges különbség a New Land Media-Village Media pároshoz képest, hogy itt nem mindkét ügynökség képviseli a megrendelőt. Az MSC a közmédia sales house-a, ezért a közmédia megbízásából, a szerződésekben megállapított jutalékért vesz részt ebben a munkában.

Kiemelt kép: Bielik István / 24.hu

Ajánlott videó

Olvasói sztorik