Október 11-én beszéltünk a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő (NHKV) Zártkörűen Működő Részvénytársaság szóvivőjével arról, mi az oka annak, hogy az áprilisi központosítás óta még mindig nem sikerült minden fogyasztónak elküldeni a szemétszállításról szóló számlát. Csizmadia Tamás akkor elmondta az okokat, és azt is, hogy a hiányzó (mintegy 600 ezer háztartást érintő) számlákat már postázták, és azon a héten, vagy a következőn meg kell, hogy érkezzenek.
Ismét megkerestük a szóvivőt, hogy megtudjuk az okokat, és hogy mikorra várhatják azok a számlát, akik még mindig nem kapták meg.
Még mindig több százezer háztartást érinthet
Már csak kevés helyen jellemző, hogy nem ment ki a számla – mondta Csizmadia Tamás megkeresésünkre. Ezekben az esetekben többnyire a szolgáltatónál felmerült informatikai, egyeztetési problémák vannak a háttérben, illetve az NHKV által generált számlák jóváhagyása késlekedik a szolgáltatók részéről – tette hozzá.
Hogy mégis hány településen nem kapták még meg a számlát az emberek? A szóvivő azt válaszolta, hogy
Nehéz a sürgetés
Mint említette, a számlázás központosítása előtt (kis leegyszerűsítéssel) 143-féle rendszer működött – ezeket kellett egyeztetni, összefésülni, és ez még nem sikerült teljes körűen.
Ahol a szolgáltatók visszajelzésére várnak, ott próbálták sürgetni a dolgot, de mást nemigen tehet az NHKV, mint vár. Nincs eszközük ugyanis a gyorsabb együttműködés kikényszerítésére. Legfeljebb a díjvisszatartással élhetnének, de mivel ez a szolgáltatás biztonságát veszélyeztetné, ennek lehetőségével nem számolnak.
Többhavi számla ment egyszerre
Érdeklődtünk arról is, hogy vajon kaptak-e tömeges reklamációt amiatt, hogy többhavi számlát kell a fogyasztóknak kifizetniük a számlázás késlekedése miatt, de a szóvivőtől azt a választ kaptuk, hogy ez nem jellemző. A csúsztatott fizetési lehetőség, illetve a részletfizetés ezek szerint megfelelő áthidaló megoldást jelentett.
Jövőre negyedévente jön a számla?
A számlázás központosítása előtt (azaz márciusig) volt, ahol havonta (pl. Budapest), máshol kéthavonta, negyedévente küldték ki a szemétszámlát a szolgáltatók. Az új rendszerrel azonban egységesen negyedéves lesz a számlázás. Még nem januártól, hanem március utántól – tudtuk meg Csizmadia Tamástól. De azt is hozzátette a korrekt tájékoztatás jegyében, hogy még akkor is lehetnek kivételek, például a közérdekűen kijelölt közszolgáltatóknál.
Elmondta, hogy többségében már eddig is negyedéves díjak voltak, azonban ez a jövőben az egész országra kiterjed. Vagyis, ahol eddig havi számlák érkeztek, ott jövő márciusig ugyanígy lesz, utána pedig júliusban jön legközelebb a fizetnivaló. Háromhavi.
Miért kellett egy kézbe venni a számlázást, és a szolgáltatást is központosítják?
Már csak az nem volt világos számunkra, hogy ha ennyire macerás, elhúzódó a számlázás központosítása, egyáltalán miért volt rá szükség.
Csizmadia Tamás erre a következő magyarázatot adta a 24.hu-nak: a jelenlegi tempóban kb. 10 év alatt megtelnek a hulladéktárolók. A megújításukhoz, a kapacitások kibővítéséhez szükség van az uniós források lehívására. Ezek optimális, összehangolt felhasználása közös érdek, hogy az újrahasznosítás aránya nőjön, környezetbarátabb, jobb hasznosítású, a hulladékégetőkkel is jobban együttműködő rendszer tudjon kialakulni. Ez a cél elmondása szerint központosítva jobban elérhető. A számlázás egalizálása pedig megágyaz a hulladékgazdálkodás egységesítésének – többek között ezért hozták létre az NHKV-t.
Viszont mint megtudtuk, maga
Annak ellenére, hogy voltak problémák, olyan helyek, ahol a korábbi szolgáltatók nem tudták a díjból teljesíteni a szolgáltatást, és ki kellett jelölni mást a begyűjtésre.