„Nem arról van szó, hogy bárki sarcot vetne ki. Ha nem üres kasszával lenne itt a város, és az állam nem akarna kivonulni a finanszírozásból, akkor nem lenne probléma, de a BKV működési költsége évente 130-140 milliárd forint” – fogalmazott Tarlós István kedden reggel a TV2 Mokka című adásában.
Egy újabb nyilatkozat, amely felfedi, hogy semmiféle forgalomszabályozási ok nincs a dugódíj tervezett bevezetése mögött, a cél láthatóan nem más, mint a pénzszerzés. A behajtási díj 500 forint körül alakul majd, méghozzá azért, mert az autósok többsége ennyit még elvisel, így nem cseréli fel kocsiját a tömegközlekedésre. Ha pedig ez valóban így lesz, akkor nem lesz szükség új P+R parkolókra, vagy épp a járműpark bővítésére – olvasható a vezess.hu összefoglalójában.
Egy jegy, két jegy…
Aki azt reméli, hogy ha buszra száll, akkor spórol, téved. A P+R pakolóban minden valószínűség szerint fizetni kell a várakozásért, persze nem annyit, mint a belvárosban, de mégis. A zóna határáról minimum egy, de lehet, hogy két BKV-jegy is szükséges, hogy elérjük a célunk, majd ha végezetünk, akkor vissza is kell utaznunk az autónkhoz. Mennyi is az?
Ha egy viszonylattal elérhető a cél, akkor 320+320 forint, azaz 640, ha kettővel, akkor 320+320+320+320 = 1280 forint. Persze a zóna határáról a közepébe, majd visszautazva nagyjából 500 forintnyi üzemanyag is elfogy, de még így is erősen mínuszosnak tűnik a történet. Ráadásul, ha 500 forintnál kisebb behajtási díjról beszélünk, netán autónként több utasról (iskolába vitt gyerekek), még nagyobb lesz a különbség.
Hallani arról is, hogy 10 ezer forint lehetne a behajtási díjhoz kapcsolódó havi bérlet. Itt aztán még egyszerűbb az összevetés, hiszen ezzel szemben a 9900 forintos BKV-bérlet áll. A vezess.hu szerint senki nem teszi le az autóját a behajtási díj bevezetése miatt, inkább fizet. Közlekedésszervezési eredménye tehát elenyésző lehet az új sarcnak.
Mínusz százezer autósonként
A dugódíjból származó bevételeket nagy valószínűséggel a BKV életben tartására költi a városháza. A kormány már többször is nyilvánvalóvá tette, hogy kivonul a tömegközlekedés finanszírozásból és a jelenlegi normatív támogatás 32 milliárdját elvonja.
Ennek ellentételezése lehet az évi 25 milliárdos dugódíj bevétel és a tervek szerint hamarosan beinduló elektronikus jegyrendszerből befolyó 7 milliárd. Az biztos, hogy alaposan megterheli az autósok kasszáját az új közteher. Ha kíváncsi a Hír24 számításaira, kattintson ide.