A múlt héten bejelentett, egy- vagy kétzónás dugódíj ötlete mellett, mára már hídpénzről írt a sajtó. A pest-budai átkelésért kéne fizetniük az autósoknak. Tarlós István szerint az ellenőrző rendszer kiépítése gyorsabb és olcsóbb lenne mint a behajtási díjnál, az autósoknak kevesebb bosszúságot, a forgalomban kisebb zavart okozna. Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója szerint amint a koncepció konkrét formát öltött, haladéktalanul tájékoztatják a közvéleményt.
Több ellenérvet is felsorolt egy általunk kérdezett szakértő a sajtóban megjelent ötletre. A szakértő, aki részt vett egy 2009-es behajtási díjról szoló szakmai anyag kidolgozásában – amelyben a hídpénz ötlete is szerepelt – elmondta, éppen amiatt vetették el, mert semmilyen könnyebbséget nem jelent a kialakítása, a bevezetése viszont számos megoldatlan problémához vezet.
Ha a hídpénzes áthajtási rendszert rendesen meg akarják csinálni, az szinte ugyanolyan fejlesztéseket igényel, mint a bejelentett behajtási rendszer – véli névtelen forrásunk. Kétségtelen, ha csak “valamilyen” kapuőröket tudnak odarakni, akik szedik a hídpénzt, az egyszerű és költséghatékony. (Tarlós tett is egy utalást arra vonatkozóan, ha nem lesz kész a behajtási rendszert felügyelő kamerarandszer, akkor kézileg fogják beszedni.)
Fotó: MTI / Szigetváry Zsolt
Budai vesztesek
De az ötlet ennél sokkal több buktatót rejt. Jelenleg a budai forgalom jelentős része Pestre tart és a város legjelentősebb forgalmát a pesti belváros kezeli. A budaiak tehát aránytalanul részesülnének a terhekből, amire nyilván úgy reagálnának, hogy Budán tennék le a kocsit. Ott ahol még a pesti oldallal szemben is kevés a parkolóhely, a továbbiak kialakítása is nehezebb a városképi és földrajzi adottságok miatt.
Hogy erre még rátegyen egy lapáttal a hídpénzes ötlet, Budán a tömegközlekedés feltételei rosszabbak, mint Pestnek. A befejezésre váró négyes metró is csak az Etele térig jár majd, ahol egy 1000 személyes P+R parkolót alakítanak ki az 50 ezres várható forgalomra, amely az M1-M7- bevezetője felől érkezik.
Mindezeken kívül ez a megoldás nem kezeli az észak-déli, vagyis a rakpartok forgalmát sem. Pedig a rakpartok és a pesti belváros forgalma lényegesen jelentősebb, mint a Duna-hidak forgalma.
A szakértő szerint az egyre furcsább ötletek kizárólag abból szempontból értelmezhetőek, hogy a kormány ultimátumot adott a fővárosnak, hogy egy fillért nem kap többé a BKV, ezért szinte bármilyen módszerrel pénzhez kell jutnia a fővárosnak.
Érdemes arra is egy perc figyelmet fordítani, hogy szinte minden tanulmány szerint minimálisan a következők megvalósulása után lehetne érdemben beszélni a behajtási díj bevezetéséről:
1. a közösségi közlekedésben:
− 4-es metró 1. szakasz átadás (Kelenföldi pu-Keleti pu.+ csatlakozó hálózat átalakítások)
− Budai fonódó villamos I-II. ütem,
− 1-es villamos a Fehérvári útig (5 perces követés)
− 3-as villamos fejlesztése (Pesterzsébeti meghosszabbítás)
2. a közúti közlekedésben:
− M0 déli szektorbővítés (2×3 sáv)
− M31 (Gödöllői átkötés 2×2 sáv)
− Andor utca megépítése (2×2 sáv)
− Csepeli gerincút I. ütem (Corvin csomópont – Posztógyár u.)
− Kecskeméti utca-Petőfi Sándor utca-Október 6. utca lezárása (Irányi utca-Erzsébet híd
kapcsolat működik); „Budapest Szíve”
− A parkolási díjak szabályozása az „egységes parkolási stratégia” alapján
A sima dugódíj is kinyír két hidat
Kétségtelen, hogy a leginkább valószínű Hungária krt. – Margit krt. zónás dugódíj önmagában is lényegesen átalakítja majd a Duna-hidak forgalmát – derül ki a Városkutatás Kft. 2009-es tanulmányából.
A kérdés, mennyire? A két valószínű díjtétel, a drágább 800 forintos és az olcsóbb 400 forintos lényeges különbségeket eredményez. A drágább 800 forintos behajtási díj esetén az Árpád híd forgalma 17 százalékkal nőne, míg 400 forintos díj hatására „csak” 7,8 százalékkal.
A másik leginkább érintett híd a Lágymányosi híd forgalma 17,6 százalékkal nőne 800 forintos dugódíj esetén, 400 forintnál pedig 7,5 százalékkal.
A nyertesek a belső Duna-hidak, amelyek forgalma jelentősen csökkenne. A Margit híd esetében akár 30 százalékkal is, a drágább 800 forintos behajtási díjnál, és az olcsóbb 435 esettel számolva is 22 százalékkal.