A Fehérvár24 korábban megírta, hogy berendelte a városgondnokot a polgármester, mert többen is –akik Székesfehérváron közlekednek– panaszolták a hivatal felé, hogy havasak az utak. A város első embere hatékonyabb munkára utasította a városgondnokot.
A cikkben jeleztük, hogy a nagy havazást követő napon Fehérvár környezetében a települések jelentős részében az utak nagy többségét szinte szárazra takarították, míg a megyeszékhelyen három nappal a havazás után is hóban álltak a fő- és mellékutak.
Írásunk végén megjegyeztük: „Az utasítást követően néhány óra leforgása alatt a város nagy részén megszűnt a hó az utakon, bár ez betudható a hirtelen jött melegnek is, ami olvadást eredményezett napközben.”
Bozai István, a hóeltakarításért felelős Városgondnokság vezetője megkereste szerkesztőségünket, és sérelmezte az utóbbi megállapítást.
Bozai: nem volt egyetlen járhatatlan útszakasz a városban
Bozai Istvántól megtudtuk: a havazás előtt, pénteken este sóztak, de a só mínusz 7 fok alatt nem hat. Már szombaton egész nap 6 nagy géppel kotorták a havat az utakról, és 8 kisebbel a járdákról. Ám ezt addig, amíg a szél nem állt el, hiába tették. Kedden megállt a szél, a nap kisütött, így kezdett hatni a só. Szerdán 16 óra körül a főutak többsége fekete, sónedves volt. Így nem a polgármesteri utasításra lettek tiszták az utak
A városgondnok hangsúlyozta: míg máskor a hókotrók 10-12 óra alatt végig érnek a városon, addig most ehhez szombattól hétfőig 24 óra kellett. Fehérváron 209 km út kezeléséről gondoskodnak, köztük sok többsávos útról.
Nehezíti a hóeltakarítást, hogy szárazra nem lehet kotorni az utakat, néhány cm hó mindig marad az aszfalton, mert a hótoló alsó gumilapja nem fekszik fel teljesen az útra. A só olvasztaná le az alsó réteget, de fagyban a só nem hat – emelte ki Bozai István.
Egy út a Palotavárosban hókotrás előtt
Ugyanaz az út hókotrás után
Miért válik el az úttest havazáskor a városhatárnál?
A Fehérvár24 megjegyezte: évek óta az a tapasztalat, hogy ha havazik, a városon kívül nincs hó az utakon, a város közigazgatási határát jelző táblától pedig van.
Bozai István elmondta: hogy mennyire olvad le az úttestről a hó, az függ az autók számától, sebességüktől is, mivel a kerékgumik is olvasztják a havat. A külső utaknál pedig sokkal több sót szórnak ki, mint a városban. Itt az épített környezet védelme miatt csak a feltétlenül szükséges mennyiséget szórják ki. Ezen kívül a külső utaknál egészen a padkáig le tudják tolni a havat, de Fehérváron épített padka van, ott nem lehet.
A Városgondnokság vezetője hangsúlyozta: nem volt egyetlen járhatatlan útszakasz a városban, és a baleseti statisztika sem mutatja, hogy gond lett volna.
Elégedettek-e az emberek a hóeltakarítással?
Mivel a fehérváriak jelezték felénk, hogy más településeken, városokban már vasárnap és hétfőn sem volt hó az utakon, így most több városlakó véleményét is megkérdeztük a hókotrásról, a fehérvári utak állapotáról. Változtatás nélkül közöljük valamennyit:
„Ahogy olvad a hó, napról napra egyre jobb a helyzet.”
„Van hókotrás Fehérváron? Én egy kotrót sem láttam idén.”
„Én teljes mértékben elkeseredtem, mert azt vettem észre, hogy Fehérvár körül az utak nagyon jók, és ahogy beérünk a városba egyszerűen katasztrofális a helyzet. Egyetlen egy hókotrót nem láttam. Tiszta latyak minden, a kocsik nem győznek csúszkálni az utakra tapadt hó miatt. És ez a járdákra is igaz. Tovább nem részletezem, mert úgyis az a vége, hogy nem végzik jól a munkájukat a hókotrók.”
„Én láttam pár hókotrót tegnap is. Mondjuk, személy szerint én jobban szeretem, ha nincs lesózva az út, csak lekotorva. Legalább senki nem megy 80-al a városban, és szép fehér minden…”
„Minden nap kétszer vágunk át a városon autóval a Maroshegyről, és péntekre jutottunk el odáig, hogy letisztították a főbb utakat, pedig a hó talán hétfő környékén esett. A mellékutakat (többek között a mi utcánkat is) a mai napig hó fedi. Nem értem, hogy miért nem lehet akár már a hóesés napján takarítani, legalább a fő utakat (Berényi, Balatoni, Budai…) sőt, előző este csúszás-mentesíteni (felszórni)?” „ A körforgalmakban életveszély közlekedni. Ha meg kell állni behajtás előtt – már pedig általában meg kell – alig lehet elindulni, annyira síkos. Ugyanez vonatkozik pl. a Széchenyi úti aluljáróra. (Biztos az ASR a probléma, nem az út.) Időnként gyalogosként is közlekedünk, szerencse, ha hazaérünk combnyaktörés nélkül. Buszmegállókat egyáltalán nem takarították, gyalogátkelőre majdhogy úgy csúszik le az ember (gatyaféken).”
„Előttünk a járdán jött egy kotró. Annak jobban örültem, mintha agyamenten sóztak volna. Az utakon először szerdán láttam egy darab Unimogot. Talán be kéne ruházni!”
„Tegnap este ott szikrázott egy hókotró a Vásárhelyi úton, amin már egy szem hó sem volt, ellenben pl. a mi utcánkban – ami párhuzamos a Vásárhelyivel és 2 m-es zöld sáv választja el – nyakig járunk a hóban. Ez bosszantó, főleg, amikor előtte írják az újságban, hogy „Fel vagyunk készülve.” „Úgy fel vannak készülve, hogy néha közel 1 óra, mire beérünk a munkahelyre. Közben végig gyomoridegem van, hogy mikor csúszik belénk valaki. Tudom, járhatnánk busszal is, de tőlünk 2 busz közlekedik, és a gyereket még oviba is vinnem kell…” „Anyukámék Várpalotán laknak, dimbes-dombos, mégis jobban lehet közlekedni, pedig szegényebb város, mint Fehérvár…”
„Még hogy nem kotorják az utat? Csak ki kell menni az új Intersparhoz. Van előtte egy körforgó (Balatoni úton), ott driftingelnek fényes nappal (ha van hó, ha nincs), szegény hazafelé igyekvő meg nem mer bemenni.
Egyik nap pedig azzal szórakozott egy nagyon bátor, hogy a Vásárhelyin előzgette az autókat, lehet nem 80-nal, de 60-nal biztos.”
Járhatók-e az utcák kerekesszékkel?
A belvárosban a zebráknál többnyire eltakarították a havat, de csütörtökön még a buszpályaudvar környékén is bokáig érő vízben lehetett csak átmenni a zebrán.
Egy szórólap kihordó pénteken a Fehérvár24-nek azon bosszankodott, hogy a kiskocsiját alig tudja húzni a Palotavárosban, mert a járdafeljárókra a hókotró rátolta a havat. Hogy közlekednek a kerekeskocsival járók? – kérdezte.