A Fővárosi Közgyűlés június 3-án bízta meg a közlekedési vállalatot, hogy tárja föl a megállapodások megszűnésének lehetőségét 2010. július 31-ig. Késedelmes teljesítés esetére pedig felszólította a vezérigazgatót, hogy szüntesse meg a szerződéseket, ha az Alstomnak nem sikerül beszereznie a végleges típusengedélyeket ugyanezzel a határidővel. A hivatal szerint a dátumok egybeesése miatt a döntés részben ellentmond egymásnak.
A közlemény szerint a vizsgálat rámutatott arra is, hogy a 2-es és a 4-es metró szerelvényeiről szóló szerződéseket teljesen külön kell kezelni, hiszen a Nemzeti Közlekedési Hatóság július 30-án csak a piros vonalra szánt kocsik engedélyét utasította el, főképp a fékrendszer hibáira hivatkozva. Ráadásul az épülő vonalra szánt vonatok típusengedélyéhez az Alstom még pótolhatja a hiányt október 31-ig. Így a két megállapodás megszüntetésének más-más következményei lehetnek – írja a hivatal.
Az uniós támogatás határideje miatt is problémás a 4-esre szánt szerelvények szerződésének felmondása, mert egy új beszerzés esetén a teljes költség a magyar államra és a fővárosra szállhat. Emiatt fontos a kormány álláspontjának ismerete is, ami miatt Demszky Gábor főpolgármester kéri Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter véleményét.
A vizsgálat szerint két választási lehetőség van. Az egyikben a BKV felmondja a 2-es szerelvényekre kötött szerződést és újratárgyalja a 4-es metróét, majd az előbbire új közbeszerzést ír ki. A másik alapján, hagynák az Alstomnak, hogy a BKV segítségével tovább küzdjön a végleges típusengedélyért, annak jogerős elfogadásáig vagy esetleges elutasításáig. A Fővárosi Közgyűlés augusztus 26-án tárgyal a kérdésről – tájékoztat a közlemény.