Belföld

Egy miniszter egyengetheti az Uber útját

uber (uber)
uber (uber)

Nyílt levelet írtak a taxisok Orbán Viktornak. Szerintük egy miniszter áll az Uber mögött, ezért nem szabályozzák a működését.

„Ahogyan ön, úgy mi is a rend mellett tettük le a voksunkat” – írja levelében az aláíró 15 taxis szervezet és társaság Orbán Viktornak. Arra várnak választ a miniszterelnöktől, hogy a magyar kormány kinek a gazdasági vagy politikai érdeke miatt nem tett semmit a tavaly nyáron megjelent Uber megállítására, szabályozására.

A mumus

A taxisok szerint az Uber teljesen felborította a pesti taxis piacot. Sofőrjei nagyjából féláron viszik az utasokat, sőt néhány napja ingyen uberezhetett mindenki. A szolgáltatást nem taxinak, hanem közösségi utazásmegosztónak hívják, így meggyőződésük szerint nem vonatkozik rájuk a fővárosi taxirendelet. Szinte minden európai fővárosban ott vannak, de természetesen a legnagyobb piacuk otthon, az Egyesült Államokban van. A cég két alapítója, Travis Kalanick és Garrett Camp, valamint első alkalmazottjuk, Ryan Graves ma már dollármilliárdos és főellenség. Tüntettek már ellenük Franciaországban, Spanyolországban és egy hete Budapesten is. Csak míg máshol eredményesek voltak a demonstrálók, Budapesten nem. Az állam nem lépett.

Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

A miniszter

A taxisok állítása szerint november óta készen van egy rendelettervezet, ami valamiért eddig nem jutott el a kormány asztalára. Peredi Péter a Fuvosz főtitkára szerint talán azért, mert a társaság kézbesítési megbízottja a Nagy és Trócsányi ügyvédi iroda. Vagyis Trócsányi László igazságügyi miniszter egykori ügyvédi irodája. A miniszter azonban cáfol. A minisztérium azt írja, hogy „Trócsányi László miniszter ügyvédi praxisát 2007 óta szünetelteti, a vagyonnyilatkozatból egyértelműen látszik, hogy nincs a Nagy és Trócsányi Ügyvédi Irodából származó jövedelme. Ez azt jelenti, hogy 2007 óta Trócsányi László miniszternek a Nagy és Trócsányi Ügyvédi Iroda megbízásaira, tevékenységére nincs ráhatása és rálátása.”

A lobbi

Mindenesetre az tény, hogy bár a taxisok szerint novemberben kész volt az új szabályozás és legkésőbb februárra ígérték, hogy hatályba lép, mégsem történt semmi. Pedig már március vége van. Metál Zoltán szerint az is furcsa, hogy a rendelet egy korábbi változatába valahogy belekerült egy olyan rész is, ami csak az Ubernek lett volna jó. A passzus szerint az új taxis társaságoknak, a diszpécseri szolgáltatást végzőknek egyetlen kötelezettségük lenne: pusztán bejelenteni az illetékes hatóságnál a működést. Semmi komplikáció, semmi szabály, csak egy hivatalos levél. Feltételül is csak annyit szabtak volna: az induló cégnek ne legyen adótartozása, viszont legyen megfelelő pénzügyi háttere. Ezen feltételek alapján az amerikai cég letarolta volna a teljes piacot.

A sarc 

Ehhez képest nem tudjuk pontosan, hogy mekkora szeletet hasított ki a piacból az Uber, de a budapesti taxisok nincsenek könnyű helyzetben. Metál Zoltán elmondta, hogy tavaly szeptember óta 13 százalékkal csökkent a taxis vállalkozási engedélyek száma. Az egységes tarifa, vagyis a verseny teljes kizárása meglátszik a forgalomban is. Igaz Metál szerint mostanra konszolidálódott a helyzet, és majdnem annyian taxiznak, mint az egységes rendelet előtt. De közben a taxisokra komoly terhek rakódtak. Az új fizetős utak miatt már januárban megugrottak a költségek, hiszen számos olyan szakaszért kell ma fizetni, amiért eddig nem kellett.

Egy autó „besárgítása” minimum 150 ezer forintjukba került a taxisoknak. Az autók kötelező paramétereinek meghatározása sok régi motorost kényszerített az ipar visszaadására, hiszen a sok esetben svájci frank hitelre vett autójukat még ki sem fizették és már cserélni kellett volna. Az online kasszák bevezetése pedig még csak most jön. Hogy mibe kerül ez majd a fuvarozóknak, azt még csak találgatják. És azt is csak remélik, hogy valaki leül velük mielőtt bevezetik, hogy ne legyen akkora káosz, mint amikor a kereskedelemben megjelentek a kötelezően a NAV-hoz bekötött pénztárgépek.

Viktory

A néhány nappal ezelőtti spontán tüntetés után március 27-re óriási tüntetést jelentettek be a fuvarozók. Azt mondják, akkor maradhat el a felvonulás, ha addig a kormány elé kerül az anti-Uber rendelet. De ha nem, akkor bizony a mindenki által áhított rendet káosz váltja majd fel a fővárosban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik