Magyar fejlesztés kerülhet a német piacokra. A TV2-n futó hétvégi közéleti magazinműsor, a Napló szavazós formátuma és interaktív része ugyanis megtetszett a felvásárló ProSiebenSat.1 német cégcsoportnak, így lehet, hogy ezt az elemet adaptálni fogják a német csatornákon futó hasonló jellegű műsoraikba. Ugyanez már a fúzió előtt megtörtént a magyar fejlesztésű Activity játékkal, amely Extrem Activity néven a német Pro 7 csatorna műsorába is bekerült.
Az SBS és A proSiebenSat.1 vezetői. A programokat nem egységesítik.
Azzal, hogy a ProSiebenSat.1 Media AG csoport felvásárolta a magyar TV2-t is tulajdonló SBS Broadcasting Groupot, Európa második legnagyobb tévétársasága jött létre a magyar RTL Klub csatornát is üzemeltető RTL Group mögött.
SZINERGIA. A német konszern 3,3 milliárd eurót csengetett ki az SBS-ért. A fúziót az tette lehetővé, hogy két nagy pénzügyi befektető, az európai Permira és az amerikai KKR, amelyek az SBS-ben is tulajdonosok, a múlt év végén többségi részesedést szereztek a ProSiebenSat.1 társaságban is. „A szinergiákból 80-90 millió euró megtakarításra számítunk, de nem azonnal, csak 2010-től kezdődően” – mondta el a Figyelőnek Katja Pichler, a ProSiebenSat.1 kommunikációs igazgatója. A megtakarítás egyik forrása a két szervezet „összepasszintása”, ennek kapcsán a külföldi sajtó máris személyzeti leépítéseket vetít előre. A működésben pedig a közös gyártásból és beszerzésből származnak előnyök. „Az egyes országokban futó programokat nem akarjuk egységesíteni, hanem a különböző csatornák erősségeit az egész csoportra átvinni. Azaz, ha egy műsor sikeres valahol, akkor megvizsgáljuk, lehet-e azt adaptálni más országokra” – beszél a tervekről a szóvivő. A vásárló eddig a német nyelvű országokban (Ausztriában, Németországban és Svájcban) volt erős, ezért értékes számára az SBS skandináv, közép- és kelet-európai, valamint benelux országokbeli jelenléte. Az SBS portfóliójában értékes elem volt a magyar TV2, amely az anyacég üzemi eredményének 18 százalékát adta, így a svéd és holland leányvállalattal együtt a legnagyobb érdekeltségek közé tartozik.
Az ügyletet alapos vizsgálat előzte meg a magyar csatornánál is, ahol bizakodó hangulat fogadta a vételt. „A nemzetközi piacokon sokkal nagyobb súllyal bír az új konszern, így könnyebb lesz a filmek jogtulajdonosaival tárgyalni” – mutat rá a fő előnyre Kereszty Gábor, a TV2 vezérigazgatója. Korábban előfordult, hogy egy nagy cég Magyarországon a rivális RTL Klub csatornának adott el egy filmet, mert nem akarta az RTL-t mint ügyfelet elveszteni a nagy német piacon.
„Ha az új médiatörvényben eltörlik a kereszttulajdonlás tilalmát, akkor elképzelhető, hogy az új tulajdonosok indítanak még egy csatornát Magyarországon” – véli Kereszty. Kis gondolkodással rá is lehet jönni, hogy milyet: a TV2 profilja a német cég tulajdonában levő Sat 1 csatornára hajaz, így a „kistestvér” várhatóan a másik erősség, a főleg filmeket sugárzó Pro 7 mintáját követhetné.
HAZAI LEHETŐSÉGEK. Az SBS magyarországi gyártókapacitásai is felkelthetik az új tulajdonos érdeklődését, például nem helyhez kötött, a német nyelvű piacokon sugárzott sorozatokat nálunk vehetnének fel, a nyugat-európai gyártási költség feléért. Ez a hazai kreatív és filmes szakmának számos munkalehetőséget adna.
Hatalmas változásokra azonban nem számítanak a magyar csatornánál. A német konszern szóvivője Keresztyről „nagyra becsült” menedzserként beszélt, és közölte, nem terveznek váltásokat a csatorna itteni vezetőségében. A tranzakció hírével egy időben azonban például az SBS tulajdonában levő svéd csatorna vezetője leköszönt posztjáról.