Kultúra

Richard Dreyfussnak hánynia kell az Oscar új diverzitási szabályaitól

AUDE GUERRUCCI / AFP
AUDE GUERRUCCI / AFP
A cápa sztárja szerint az is szomorú, hogy ma már nem játszhatja fehér színész Othellót.

Richard Dreyfuss az amerikai PBS tévécsatornának adott interjút, és egy ponton felmerültek az Oscar új diverzitási kritériumai, amelyek alapján 2024-től kezdve a filmeknek új inklúziós minimumoknak kell megfelelniük, hogy az Oscarért versenyezhessenek: a színészek és a stáb adott százalékát bizonyos alulreprezentált kisebbségi csoportoknak kell kiadnia. A műsorvezető megérdezte A cápa és a Harmadik típusú találkozások sztárját, mit gondol ezekről az új szabályokról:

Hánynom kell tőlük. Nem szabadna, hogy bárki megmondja nekem, mint művésznek, hogy igazodjak a morál legutóbbi elképzeléséhez. Mit is kockáztatunk? Azt, hogy megbántunk embereket? Ezt nem lehet törvényileg szabályozni. Hagynunk kell, hogy az élet élet maradjon

– mondta Dreyfuss, aki 1978-ban, a Hölgyem, Isten áldja! című romantikus vígjátékért kapta meg a maga Oscar-díját.

A színész a feketére mázolt Laurence Olivier Othello-alakítását is védelmébe vette az 1965-ös brit Shakespeare-adaptációban. A „blackface”-nek nevezett arcfestést azért tartják különösen sértőnek, mert a 19. században hagyományosan így parodizálták fehér előadók a fekete rabszolgákat az elterjedt, jellemzően rasszista varietéműsorokban.

Laurence Olivier volt az utolsó fehér színész, aki eljátszotta Othellót, és ez 1965-ben volt. Blackface-ben tette, és csodálasan alakította a fekete karaktert. Azt mondják, hogy én nem játszhatok többé fekete szereplőt? Másnak meg azt, hogyha nem zsidó, nem játszhatja el a címszerepet A velencei kalmárban? Megőrültünk? Tudjuk még egyáltalán, mi a művészet? (…) Ez annyira lekezelő, gondolat nélküli és gyerekként kezeli az embereket.

A 2025-ös Oscar-gálától bevezetett – vagyis a jövő évi filmtermésre már vonatkozó – diverzitási szabályokról lefektetésük után írunk bővebben, a részleteket ebben a cikkünkben olvashatják.

Kapcsolódó
Nemcsak demagóg, de tévedés is az alkotói szabadságot félteni az új Oscar-szabályoktól
A filmakadémia lépett egyet előre, ám sokan csípőből félreértelmezik az új Oscar-szabályokat. Mik ezek, és miért volt rájuk nagyon is szükség? Egyáltalán, hoznak-e bármi változást?

Ajánlott videó

Olvasói sztorik