Hétfő hajnalban útnak indult a Hódmezővásárhelyet Szegeddel összekötő tram-train első, menetrend szerinti, civileket is szállító szerelvénye.
Az utasok között volt Lázár János hódmezővásárhelyi fideszes országgyűlési képviselő, Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, Homolya Róbert, a MÁV vezérigazgatója és Mosóczi László közlekedési államtitkár.
Palkovics Vásárhelyről visszaautózott Budapestre, találkozni Karácsony Gergely főpolgármesterrel, megtárgyalni a fővárosi tömegközlekedéshez ígért állami pakk sorsát. Lázár üzent Palkovicson keresztül Karácsonynak:
Jó dolgok nem csak Budapesten történhetnek, ezt Karácsonynak ma, ha találkoztok, mindenképpen mondd az arcába, most már mi, vidékiek is szeretnénk pénzt kapni. Mondd, hogy voltál Lázárnál, és elszedte a pénzedet, mondd, hogy először a pénzt vidékre! Tehát nem marad neki és Budapestnek. Mondd neki reggel nyolckor, hogy üres zsebbel érkeztél, mert a dél-alföldiek kibicskázták a zsebedből, ami benne volt. Mondjad Karácsonynak, hogy korábban kell kelni, és akkor hamarabb jut forráshoz. Ezt tudnánk neki mondani. Mi vidékiek korábban kelünk, és több pénzt tudunk leszívni a kormánytól.
És néhány műszaki adat azoknak, akik nem a politika, hanem a kötöttpályás közlekedés szerelmesei:
- a szerelvények 3,8 kilométert tesznek meg Hódmezővásárhelyen, frissen épült sínpáron (melyhez két forgalmi kitérő tartozik)
- aztán 24 kilométert haladnak a MÁV pályáján
- végül Szegeden, a már meglévő villamoshálózaton futnak 4,5 kilométert.
- a szerelvényeket a Stadler gyártotta Valenciában, típusuk City Line 406, elvileg 261 utas befogadására alkalmasak, de ezen a hajnalon úgy háromszázan utaztak rajta; a teljes flotta 12 szerelvényből áll majd (7 már üzemben, 1 még idén, további 4 jövőre érkezik).
Ez Magyarország, sőt, Kelet-Európa első vasútvillamosa.
Az ötlet, hogy így kössék össze Vásárhelyet Szegeddel először egy 2004 októberi strasbourgi tram-train konferencián hangzott el, az idea tulajdonosa egy holland vasúti szakember. Egy évvel később, 2005. decemberében született döntés a szegedi közlekedési vállalatnál hatástanulmány készítéséről, majd 2007 áprilisában az akkor Lázár János vezette Hódmezővásárhely is beállt a kezdeményezés mögé.
Az első járat annyira tömve volt, hogy egy kopogtatócédulát sem lehetett volna leejteni: