Hat éve mintegy 1.3 milliárd dollárért vásárolta meg az amerikai Glazer család a Manchester Unitedet. Kezdetben a szurkolók meglehetősen negatívan fogadták az adás-vételt. Az ellenzék érvei között érzelmi és racionális érvek is sorakoztak.
A labdarúgás őshazájában nehezen tűrték az újvilági nagytőke, személy szerint Malcolm Glazer megjelenését, amelynek tüntetésekkel, demonstrációkkal adtak hangot. A szurkoló egy csoportja meg is tagadta szeretett klubját. A hagyománytisztelők United of Manchester néven önálló egyesületet alakítottak és alulról kezdték az építkezést – az Old Traffordra a mai napig be sem teszik a lábukat. (Az amúgy jelenleg hetedosztályú fél profi klubnak 12 ezres stadionja van, amely rendszeresen megtelik…)
A racionálisan gondolkozók elsősorban azt vetették az új tulajdonos szemére, hogy hitelből vásárolt, így a kontraktus kezdetétől adósságot görget maga előtt a United.
A felszín ugyan fényes, de meglehet, nekik volt igazuk. A Glazerek az elmúlt hat évben ugyan megduplázták a Manchester United bevételeit, ennek ellenére köszönhetően a folyamatosan növekvő kamatterheknek mindössze egyszer zártak nyereséges esztendőt – 2009-ben, amikor 80 millió fontért eladták a Real Madridnak a portugál Cristiano Ronaldót.
Vélhetően éppen az adósságok csökkentése miatt újabb pénzügyi tranzakcióra határozta el magát a tulajdonos, aki a jövő hónapban a szingapúri tőzsdén készül értékesíteni a United 30 százalékát. A Bloomberg cikke szerint Mr. Glazer jelenleg 3 milliárd dollárra taksálja a Manchestert. Szakértők szerint túlzó a 2005-ös vásárlás óta megduplázott érték, és kifejezetten drágának találják az egy részvényre eső árat. A Forbes magazin a legértékesebb csapatokat tartalmazó listája szerint 1,86 milliárdot ér a klub.
Figyelmeztető még, hogy a labdarúgó csapatok részvénykibocsájtásai nyereségre vágyó befektetőknek finoman fogalmazva is bizonytalanak. A vásárlók között inkább a klubhű, az érzelmi alapú kisrészvényesek dominánsak, mint az intézményi befektetők, így nem is elsősorban a nyereség motiválja a befektetőket, mint inkább az, hogy részesei, tulajdonosaivá válhatnak rajongott klubjuknak. Csakhogy egy példát említsünk: a Borussia Dortmund részvényeit 2000-ben 11 euróért adták el, ma, miközben a csapat bajnok lett BL-ben indul mindössze 2,4 eurót érnek…
Talán ezért nem véletlen a távol-keleti kibocsájtás. Az amerikai tulajdonosok rendkívül agresszíven nyitottak az ázsiai piac irányába, aminek köszönhetően mára 190 millió szurkolót regisztrálnak ebből a térségből. Az új piac a szponzorokon is érezteti hatását: a Manchester United a héten írt alá szerződést a malajziai Mister Potato nevű céggel és a Beeline nevű vietnámi telekommunikációs társasággal.
Időközben Sir Alex Ferguson vélhetően nem a tulajdonossal és a részvénykibocsájtással foglalkozik, sokkal inkább azzal, hogy csapata az új szezonban is minden téren harcban álljon a győzelemért…