Nem alkalmas nagy konténerhajók fogadására az a terület, amit 31 millió euróért (tízmilliárd forint) szerzett meg a magyar kormány Triesztben, 60 éves koncessziós szerződéssel – írja a HVG.
Az ügyletről nem árultak el részleteket, azt sem, hogy kitől és milyen területet vettek. A kelet-adriai kikötőfelügyelet bőbeszédűbb volt: tőlük tudható, hogy a terület nagy része két olasz cég, a Teseco és a Seastock, kisebb része pedig az olasz állam tulajdonában volt. Korábban olajfinomító működött rajta, most kihasználatlanul áll – se kikötő, se logisztikai központ nincs ott.
Szijjártó Péter azzal indokolta a terület megvásárlását, hogy a magyar vállalkozások innen bonyolíthassák majd tengeri exporttevékenységüket. A HVG forrásai szerint azonban értetlenül áll a projekt előtt a magyar szállítmányozási szakma. Mint írják, a tengeri export szinte teljes egészében úgy zajlik, hogy a cégek hazai telephelyükön konténerekbe rakják árujukat, majd elviszik abba a kikötőbe, ahol a célországba tartó konténerhajó horgonyoz.
Még ha fogadhatna is nagyobb hajókat a trieszti magyar terminál, le kellene szerződni a hajótársaságokkal is – ezek kegyeiért azonban a kikötők is megküzdenek, a magyar export pedig alig számítana valamit a forgalmukat illetően. (Illusztráció: Biosphoto / Christophe Suarez)