Tech
Rosyth, SCOTLAND - JULY 03: Red Arrows mark the naming of Royal Navy's new aircraft carrier HMS Queen Elizabeth by Queen Elizabeth II  on July 4, 2014 in Rosyth, Scotland.  HMS Queen Elizabeth is the largest warship ever built in the UK weighing 65,000-tonnes, six shipyards around the UK have been involved in building various parts of the carrier. The ship is capable of carrying up to forty aircraft, is scheduled to be launched later this summer, and to commission in early 2017, with full operational capability from 2020. (Photo by Chris Watt/Getty Images)

Lejárt Windows fut a legnagyobb brit hadihajón

Pintér Mónika
Pintér Mónika

techtud rovvez. 2017. 06. 27. 11:31

A hadihajókon, vadászgépeken vagy akár utasszállítókon használt számítógépek és tabletek rendszereit fokozottan kell védeni - érthető okokból. Épp ezért meglepő, hogy a britek legnagyobb hadihajóján egy elavult Windows XP-t fut.
Korábban a témában:

A WannaCry zsarolóvírus egyik első, és talán legnagyobb áldozata a brit egészségügyi rendszer (NHS) volt. A kórházakban ugyanis régi Windows futott a gépeken, ezt könnyedén megtámadta a kártevő egy sérülékenységen keresztül, a betegek adatait zárolta és váltságdíjat követelt a világ legérzékenyebb információinak feloldására.

Éppen ez a veszély fenyegeti a legnagyobb brit hadihajót is, mivel ugyanolyan lejárt Windows XP fut rajta – azaz ki van téve a kibertámadásoknak.

ROSYTH, SCOTLAND - JUNE 21:  
Royal Navy crew inside the operations roomonboard the HMS Queen Elizabeth Aircraft Carrier at Rosyth Dockyard on June 21, 2017 in Rosyth,Scotland.HMS Queen Elizabeth, the First of Class Aircraft Carrier, is scheduled to undertake sea trials this summer. This milestone will mark significant progress in delivering HMS Queen Elizabeth, the largest and most powerful surface warship ever built for the Royal Navy.  (Photo by Jeff J Mitchell/Getty Images)
A HMS Queen Elizabeth vezérlőtermében Fotó: Jeff J Mitchell/Getty Images

A HMS Queen Elisabeth először hagyta el a kikötőt, hogy tengeri gyakorlatra induljon, azonban a vezérlőteremben készült fotók tanúsága szerint a gépeken Windows XP fut – egy 2001-ben kiadott, és 2014 óta már nem támogatott operációs rendszer. Azaz a Microsoft nem hogy nem fejleszti tovább, de a sérülékenységeket se foltozza be, nem javítja a hibákat, így a kiberbűnözők sokkal könnyebben tudják céltáblának használni.

ROSYTH, SCOTLAND - JUNE 21:  
Royal Navy crew inside the operations roomonboard the HMS Queen Elizabeth Aircraft Carrier at Rosyth Dockyard on June 21, 2017 in Rosyth,Scotland.HMS Queen Elizabeth, the First of Class Aircraft Carrier, is scheduled to undertake sea trials this summer. This milestone will mark significant progress in delivering HMS Queen Elizabeth, the largest and most powerful surface warship ever built for the Royal Navy.  (Photo by Jeff J Mitchell/Getty Images)
Elavult rendszer fut a gépeken Fotó: Jeff J Mitchell/Getty Images

A WannaCry zsarolóvírus is éppen egy Windows sérülékenységet használt ki, hogy bejusson a gépekre, és zárolja az adatokat – persze az új rendszereken a Microsoft márciusban befoltozta ezt a hibát. Majd a májusi gigászi kibertámadás hatására a sürgősségi javítást adott ki a régi szoftverekhez is.

Ha a Windows XP-t operatív feladatokra is használják, az rendkívül veszélyes. Miért tenne bárki egy elavult rendszert egy új hadihajóra, aminek évtizedekig kéne szolgálnia?

tette fel a kérdést Alan Woodward, a Surrey egyetem számítástechnikai professzora.

Egy Telegraphnak nyilatkozó védelmi forrás elmondta, vélhetően a használt szoftverek és hardverek még jónak számítottak, amikor az anyahajót 2004-ben tervezték, mára azonban inkább antiknak hatnak. Hozzátette ugyanakkor, hogy egy évtizeden belül mindenképp kell egy IT-s ráncfelvarrás a hajónak.

“Lesznek kibervédelmi szakemberek a hajón, hogy éppen az ilyen támadásokat megpróbálják kivédeni” – mondták a lapnak magasrangú tisztviselők.

A repülőgépszállító anyahajót 2014 júliusában nevezték el, azóta most először futott ki a vizekre. Egy évtizeden keresztül építették 3,5 milliárd fontból, azaz átszámítva 1232 milliárd forintból.

ROSYTH, SCOTLAND - JUNE 26:  The new Royal Navy aircraft carrier HMS Queen Elizabeth departs Rosyth dockyard to be tested in the North Sea on June 26, 2017 in Rosyth, Scotland. HMS Queen Elizabeth, the largest and most powerful surface warship ever built for the Royal Navy.  (Photo by Jeff J Mitchell/Getty Images)
Mérföldkő: egy évtizedes tervezés után kifutott a vizekre Fotó: Jeff J Mitchell/Getty Images

Az amerikaiak is Windowst futtatnak

A világ egyik legnagyobb hadiipari vállalata, a Boeing is meglepő lépésre szánta el magát két éve. 2015 decemberében közölték: Windows operációs rendszert futtató tabletet használnak majd az amerikai haditengerészet elektronikai hadviselésre kialakított repülőgépén.

A EA-18G Growlerek pilótafülkéjébe költöző tablet talán nem fogja kirobbantani a harmadik világháborút egy szoftverhiba vagy lefagyás miatt.A mérnökök egyelőre ugyanis csak kisegítő, információközvetítő szerepet szánnak a táblagépnek.

IWOJIMA, TOKYO, JAPAN - MAY 14:  U.S. Navy EA-18 Growler take off
during the Field Carrier Landing Practice of the Carrier Air Wing 5 of U.S. Naval Air Facility Atsugi on May 14, 2014 in Iwojima, Tokyo, Japan. The Iwo Jima Island is the setting of World War II Battle of Iwo Jima between the United States and Japan in 1945. Civilian access to the island is restricted to memorial attendees, workers for the naval air base, and meteorological agency officials.  (Photo by Ken Ishii/Getty Images)
EA-18 Growlder vadászgép Fotó: Ken Ishii/Getty Images

A cél nem más, mint hogy a repülőgép összetett hadviselési rendszereinek adatait, a felderített információkat és az azokból kialakított taktikai helyzetképet villámgyorsan és könnyen emészthetően, azaz egy pillantással értelmezhetően közvetítsék a bevetésen részt vevő gépek között.

Így a kötelékben lévő összes gép pilótája lát minden információt, és ennek megfelelően jár el. A tabletet integrálták a repülőgépek fedélzeti rendszerébe, így egyetlen gombnyomással frissíthető a helyzetkép.

Az amerikai haditengerészet már meglévő Growlerei mind megkapják az új, tabletre alapozott rendszert, míg a Boeing gyártósoráról az új gépek már eleve így gurulnak majd ki.

Az Apple rendszere is beadhatja a kulcsot

Azt azért illik megjegyezni, hogy a Boeing mérnökei nem egy új dolgot találtak fel. A polgári repülésben régóta ismert az “elektronikus pilótatáska”. A légitársaságok sorra váltják le a tetemes mennyiségű papírt kütyükre. Az American Airlines például 2013 óta iPadet használ fedélzeti kézikönyv helyett.

Hogy ne csak a Microsoft rendszerének hibáira hívjuk fel a figyelmet, épp az American Airlines gépei jártak pórul két éve, amikor az iPadek feladták a szolgálatot. A képernyő elsötétült, a szoftver leállt – több tucat gépet bénítva így meg.

A repülőgépeknek vissza kellett térniük a beszállókapuhoz, hogy wifin keresztül le tudják tölteni a friss repülési tervet, térképet és időjárási adatokat.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.