Hogy segítse a digitális készségek elsajátítását, a Google a https://digitalworkshop-hu.withgoogle.com/ oldalon indított új online képzési platformot. A platform ingyenes oktatóanyagokat biztosít a legkülönfélébb témakörökben az online jelenlét kialakításától kezdve a közösségimédia-kampányok futtatásán át a mobiltelefonok által kínált lehetőségek kihasználásáig – mindezt a sikeresebb üzlet érdekében. A felhasználók kiválaszthatják az elsajátítani kívánt témaköröket, vagy a Google és az IAB Europe tanúsítványának megszerzéséhez akár a teljes online tanfolyamot is elvégezhetik. A témakörök teljes listája itt tekinthető meg.
A Google a magyaroknak szóló tanfolyam elindítását azzal magyarázza, hogy a digitális készségek hiánya az Európai Unió – különösen a közép-európai országok – legégetőbb problémái közé tartozik. A Google felhívja rá a figyelmet, hogy az Európai Bizottság jelentése szerint az unió lakosságának 47 százaléka nem rendelkezik a szükséges digitális ismeretekkel, pedig a közeljövőben a munkakörök 90 százaléka igényel majd valamilyen szinten ilyen készségeket, 2020-ig bezárólag 900 ezer állás marad majd betöltetlen emiatt. Ez Magyarországon a digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő Digital Economy and Society Index alapján különösen nagy problémát jelent: a társadalom digitális készségei, a vállalkozások digitalizáltsága, az internethozzáférés és a digitális közszolgáltatások tekintetében az EU-n belül Magyarország a 20. helyen áll. Az ország és a 28 uniós tagállam átlaga közötti digitalizációs szakadék a vállalatok digitáliseszköz-használatát mérő mutató („digitális technológiák integráltsága”) szempontjából a legnagyobb. Ebben Magyarország csak a 26. helyet tudta megszerezni a 28-ból.
A digitálisan éretlen magyarok nem élnek a lehetőségekkel
Ez arra utal, hogy a magyarországi vállalkozások nem használják ki teljes mértékben a digitális eszközök előnyeit. Jelenleg a kis- és középvállalkozások csupán 64 százaléka rendelkezik saját weboldallal (szemben az EU15 79 százalékos átlagával), csak a 26 százalékuk használja a közösségi oldalakat (szemben az EU15 43 százalékos átlagával) és mindössze 9,8 százalékuk végez online értékesítést (szemben az EU15 14,6 százalékos átlagával). Noha a magyar kis- és középvállalkozások részéről jelentős kereslet mutatkozik az infokommunikációs szakemberek iránt, az ilyen szakembereik vagy más dolgozóik számára infokommunikációs képzéseket nyújtó vállalkozások aránya jóval az EU15 átlaga alatt van. E kereslet kielégítése a jövőben is nehézségekbe ütközhet, mivel Magyarország a tudományos, technológiai, mérnöktudományi vagy matematikai („STEM”) végzettségű szakemberek terén is nagy lemaradással küzd (az EU28-ban szintén a 26. helyen áll). Az ilyen végzettségű álláskeresők fontos szerepet játszanak abban, hogy a vállalkozások ki tudják aknázni a digitális technológiákban rejlő lehetőségeket. Ezért egyértelműen több, a digitális készségek fejlesztésére irányuló képzésre van szükség a magyarországi munkaerő jelenlegi és későbbi generációinál is.
„Az internet rendkívül hasznos eszközt jelenthet a társadalom számára a fiatal szakemberek és a vállalkozások fejlődésének előmozdításához. Az online tanfolyam magyarországi elindításával az a célunk, hogy felruházzuk a szükséges digitális készségekkel a magyarországi munkavállalók jelenlegi és későbbi generációit, és segítsük a kis- és középvállalkozásokat növekedésük felgyorsításában, valamint a nemzetközi piacok elérésében”
– nyilatkozta Heal Edina, a Google Magyarország vezetője.
Tavaly egyébként a Google azt vállalta, hogy 2016 végéig egymillió európai digitális készségeinek fejlesztéséhez járul hozzá, idén pedig bejelentették, hogy megduplázzuk ezt a számot, és 2017 végéig további egymillió (összesen tehát kétmillió) európai számára biztosítanak ilyen képzést. Ennek megvalósítása a Google Growth Engine kezdeményezés révén történik, amelynek a „Digital Workshop” online tanfolyam elindítása is része.