Üzleti tippek

Felfuthatnak idehaza is az okosváros-projektek

Több hazai városban már elindultak a fejlesztések. Az Invitech nagyvállalati és kormányzati igazgatója szerint minden feltétel adott ahhoz, hogy a következő 1-2 évben komoly felfutásnak legyünk tanúi ezen a területen.

„Ennek hátterében az áll, hogy a központi kormányzat megteremtette azokat a kereteket, amelyeken belül az ilyen jellegű fejlesztésekhez forrásokra lehet pályázni, emellett a Lechner Lajos Tudásközpontban kidolgozták azt a keretrendszert, amely a projektek szakmai hátterét biztosítja” – emelte ki Marton László, az Invitech Megoldások Zrt. nagyvállalati és kormányzati igazgatója a Marketing & Media magazinnak adott interjújában.

A szakember szerint arról sem szabad megfeledkezni, hogy napjainkra már rendelkezésre áll az a technológia, amely érdemben megkönnyítheti az emberek mindennapi életét is. Erre működő hazai példa a már több városban megjelent utastájékoztató rendszer vagy a margitszigeti futókört vigyázó kamera- és wifirendszer is, amelynek létrehozásában az Invitel is részt vett.

Akkor beszélhetünk okosvárosról, ha a mai technológiai szintet az adott település közelebb hozza az ott élők számára, ezáltal egy fenntarthatóbb, élhetőbb környezetet teremt. A fejlesztések tervezésénél fontos figyelembe venni, hogy minden város más problémákkal küszködik, tehát másképp lehet ’okos’.

Ne csak a technológia, hanem a település igényei legyenek az irányadók

Az okosvárosokhoz kötődő beruházásokban több százmillió forintos vagy akár milliárdos projektek is elképzelhetők, mindez értelemszerűen felkelti a gyártók, megoldásszállítók érdeklődését, és ezek a vállalkozások meg is keresik az önkormányzatokat. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy a cégek sokszor csak a technológia felől közelítenek a kérdéshez, míg a nemzetközi esettanulmányok arra világítanak rá, hogy a városvezetők nem igazán tudnak eligazodni a felmerülő gyártói koncepciókon.

Marton László
Marton László

„Nagyon fontos, hogy megértsük a települések tényleges igényeit, nekik kell eldönteniük, hogy mire is van szükségük – nagyobb közbiztonságra, jobb közlekedésre, hatékonyabb ügyintézésre vagy éppen jobb kommunikációs infrastruktúrára. Amikor ez megtörtént, akkor kell megalkotni a koncepciót, amellyel ezek a célok elérhetők, és ezt egy olyan cégnek kell megtennie, amelyik ért a technológiai oldalhoz is” – hangsúlyozta Marton László.

A szakember szerint a fejlesztések megkezdése előtt a kiépítendő intelligens rendszer fenntartását, üzemeltetését is alaposan meg kell tervezniük a településeknek. Az elérhető uniós források ugyanis csak a megvalósításra vehetők igénybe.

Az Invitech nagyvállalati és kormányzati igazgatója az interjúban arra is kitért, hogy a meginduló fejlesztések a rendszerintegrátor szerepét betöltő vállalatok mellett komoly lehetőségeket kínálnak a kisebb, innovatív magyar vállalkozások számára is.

A teljes interjú a Marketing & Media júliusi számában olvasható.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik