Védtelenek lehetünk a földönkívüli kórokozókkal szemben

Ha olyan bolygóra bukkannánk, ahol van élet, legalább is mikroszkopikus szinten, a szervezetünk komoly problémákkal kellene, hogy megküzdjön – derült ki egy friss kutatásból, amit az Exeteri Egyetem kutatói végeztek. A fő probléma az lenne, hogy a földi körülményekhez szokott immunrendszer nem bírna el az űrbacikkal, így lehet, hogy egy viszonylag ártalmatlan kórokozó is leterítene minket – írja az IFL Science.

A Microorganisms tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint a kutatók egerek immunrendszerén tesztelték, hogyan reagálnának az olyan fehérjékre, amelyek valószínűleg egy földönkívüli kórokozó sejtjének felszínén kialakulhatna. A kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy az emberi immunrendszer képes lehet-e olyan fehérjéket detektálni, amelyeket egy nem földi organizmus fejlesztett ki.

A szakértők az egerek immunrendszerének fontos szereplőit, a T-sejteket vizsgálták, ezeket olyan aminosavakkal bombázták, amelyek nagy mennyiségben találhatók meg a meteoritokon, de élő földi organizmusokban nagyon ritkák.

Meteoritok. Kép: Getty Images

Az egerek immunrendszere sokkal gyengébben reagált az exo-peptidekre, mint egyébként a földi kórokozókra: 15 és 61 százalék volt ezekre az aktivitási válasz, míg a hazai mikroorganizmusokra 82-91 százalék. Az viszont pozitív eredmény, hogy minden egyes alkalommal volt valamilyen immunválasz, még ha gyenge is.

A kutatók szerint az eredmény bizonyítja, hogy milyen kihívásokkal kell majd szembenéznünk, ha valóban meg akarjuk hódítani a Naprendszert, esetleg az univerzumot is – az űrhajósok immunrendszerét mindenre fel kell majd készíteni.