Teljesen új antibiotikumot fedeztek fel

Az itthon is megtalálható veteménybab gyökércsomói között újfajta baktériumölő vegyületet találtak: a phazolicint Mexikóban sikerült kinyerni a növény gyökerénél található Rhizobium nemzetséghez tartozó baktériumok segítségével. A Rhizobium talajbaktériumok felelősek a gyökéren megjelenő csomókért, segítenek felvenni a talajból a nitrogént, és távol tartják a káros mikrobákat – írja a Science Alert.

A Rutgers Egyetem kutatóinak Mexikóban, a Los Tuxtlas régióban található esőerdőben sikerült begyűjteniük a baktériumok azon fajtáját, amely a phazolicint termeli. A vegyület tulajdonképpen egy, a riboszómában termelt peptidcsoport, és az egészségügy mellett a mezőgazdaságban lehet még nagyon fontos szerepe.

Növény phazolicin nélkül, és a vegyülettel. Kép: Dmitrii Travin

Az antibiotikum-rezisztencia ugyanis mindegyik területen nagyon komoly probléma, a baktériumok egyre ellenállóbbak a kezelésekkel szemben. Éppen ezért olyan fontos, hogy egy teljesen új vegyületet fedeztek fel a kutatók, amely ráadásul egy

olyan hétköznapi növény gyökerében termelődik, mint amilyen a veteménybab.

A phazolicin nemcsak hogy baktériumok szélesebb körét képes megtámadni, a kutatók azt is felfedezték, hogy képes eljutni a sejtek riboszómájáig, ahol megakadályozza, a fehérjék szintetizálását – ez csak a második ismert peptid, amely képes ilyesmire.

Egyértelmű, hogy az orvostudományban és a gyógyszeriparban való használathoz még rengeteget kell várnunk, de a mezőgazdaságban is hasznos lehet a vegyület, hiszen egyfajta probiotikumként viselkedik a növények számára. A phazolicin képes megakadályozni, hogy más, káros baktériumok jelenjenek meg a mezőgazdasági szempontból fontos termőnövények gyökérzetében. Az emberi probiotikumokhoz hasonlóan a növényi változatoknál is jótékony baktériumokat kevernek a műtrágyába, amelyek aztán segítenek megvédeni a növényeket – a kutatók remélik, hogy a phazolicint gyártó baktériumot is képesek lesznek így használni.