Pokoli szökőárat okozott a hatalmas aszteroida

Mikor 65 millió évvel ezelőtt a dinoszauruszokat kipusztító aszteroida a Földbe csapódott, pokoli láncreakciót indított el. Az esemény hatására többek közt egy óriási, kezdetekben 1,5 kilométer magas szökőár is kialakult.

Az új kutatásban a szakértők elsőként modellezték, hogy mekkora lehetett az objektum által elindított szökőár – írja a Live Science.

A Chicxulub aszteroida a becslések alapján 14 kilométer széles volt, és a Mexikói-öbölben ért földet nagyjából 65 millió évvel ezelőtt. A katasztrófa hatására pusztító láncreakció indult el, a légkörbe áramló korom miatt például több mint egy évre elsötétült az ég.

Több mint egy évre elsötétült az ég a dinoszauruszokat kipusztító aszteroida miatt
Már az is meglepő, hogy a katasztrófát baktériumoknál bonyolultabb létformák is átvészelték.

Molly Range, a Michigani Egyetem munkatársa kollégáival elsőként mérte fel a becsapódás egyik kevéssé tanulmányozott következményét, a hatalmas cunamit.

A szakértők először azt vizsgálták, hogy mi is történt percekkel a becsapódást követően. A kutatók tudták, hogy az aszteroida viszonylag sekély vízbe hullott, és nemcsak magával a becsapódással, hanem a kéreg eldeformálódásával, a kialakult kaotikus hullámokkal, illetve a visszahulló törmelék erejével is számolniuk kell.

Az ütközés olyan erővel bírt, hogy még 10 perccel a becsapódást követően sem volt víz a kialakult kráterben.

A számítások alapján az aszteroida pokoli szökőárat idézett elő.

A cunami eredetileg az 1,5 kilométeres magasságot is elérhette, és 143 kilométer per órával haladhatott. A szökőár idővel a világ minden óceánján áthaladt, igaz, a Csendes-óceán északi részére érve már „csak” 4 méteres volt.

A szakértők szerint ehhez hasonló cunami nem alakult ki a modern történelemben. Az esemény erejét nehéz meghatározni, de a 2004-es, legalább 225 ezer halálos áldozatot követelő indiai-óceáni szökőárnál akár 29 ezerszer is pusztítóbb lehetett.

Kiemelt fotó: Thinkstock