Pokoli napja volt a legközelebbi ismert exobolygónak

Kutatók egy csoportja nagy energiájú sugárzást, úgynevezett flert figyelt meg a legközelebbi ismert csillagnál, a Proxima Centaurinál. Az esemény tavaly márciusban történt.

A Meredith MacGregor és Alycia Weinberger vezette csapat az Astrophysical Journal Letters folyóiratban ismertette eredményeit – számol be a Carnegie Tudományos Központ oldala. Tanulmányukban a szakértők azzal is foglalkoztak, hogy megjelenhetett-e az élet a Proxima Centauri körül keringő égitesten, a Proxima b-n. A Földhöz legközelebb fekvő exobolygról eddig azt feltételezték, hogy alkalmas lehet az élet fenntartására.

Lakható lehet a legközelebbi exobolygó
A 4,2 fényévre található Proxima b-n akár folyékony víz és megfelelő hőmérséklet is lehet.

A kutatók az Atacamai Nagyméretű Milliméteres/Szubmilliméteres Hálózat (ALMA) adatait elemezve fedezték fel az óriási flert. A jelenség csúcsán az esemény fénye tízszer erősebb volt, mint a Napon mért legerősebb flereké. Az efféle jelenségeket viszonylag ritkán tanulmányozzák azokon a hullámhosszokon, melyeken az ALMA figyelte a Proxima Centaurit.

2017. március 27. nem volt átlagos nap a Proxima Cen számára

– mondta MacGregor.

A fler 10 másodpercre ezerszeresére növelte a csillag fényerejét. Az eseményt később egy újabb, kisebb fler követte. A két jelenség együtt közel 2 percig tartott.

Flerek akkor alakulnak ki, amikor a csillag mágneses mezejének eltolódása miatt az elektronok látványosan felgyorsulnak. A részecskék aztán interakcióba lépnek az égitest plazmájával, a folyamat hatására pedig olyan kitörés keletkezik, melyet a teljes elektromágneses spektrumon ki lehet mutatni.

MacGregor szerint az érintett időszakban a Proxima b-t hatalmas enerigájú sugárzás érte. A szakértők eddig is tudták, hogy a Proxima Centauri időnként produkál kisebb flereket, a márciusi jelenség azonban minden korábbinál nagyobb volt.

A Proxima b története során számtalan hasonló eseményt tapasztalhatott, emiatt pedig teljesen eltűnhetett az égitest légköre és esetleges óceánja.

Az exobolygó tehát nagy valószínűséggel nem alkalmas az élet fenntartására.

Egy tavaly novemberben ismertetett tanulmányban egy kutatócsapat a Proxima Centauri átlagos fényerejét vizsgálva arra jutott, hogy csillag körül egy több porlemezből álló rendszer található, melyben további égitestek keringhetnek. MacGregorék azonban kizárták ennek a lehetőségét.

(Kiemelt kép: ESO/M. Kornmesser)