Közel száz új exobolygó felfedezését jelentették be

Egy nemzetközi kutatócsoport a Kepler űrtávcső K2 missziójának adatait elemezve 95 új exobolygót azonosított. Ezzel közel 300-ra nőtt a K2 során felfedezett idegen égitestek, és 3 600-ra az összes ismert exobolygók száma.

A szakértők eredményeit ismertető tanulmány nagyjából egy hónap múlva fog megjelenni az Astrophysical Journal folyóiratban – számol be az IFLScience.

A Kepler űrtávcső 2009-ben indult, hogy olyan Naprendszeren kívüli bolygókat keressen, melyek keringésük során mérhetően takarják ki csillaguk fényét. A misszió rendkívül sikeres volt, 2013-ban viszont egy meghibásodás miatt változtatni kellett a keresés menetén. Így jött létre a K2 misszió.

Andrew Mayo, a Dán Műszaki Egyetem Nemzeti Űrintézetének munkatársa és a kutatócsapat vezetője szerint  K2 misszió első adatainak 2014-es megérkezése óta vizsgálják a teleszkóp információit.

A csapat 275 jelöltet kezdett el tanulmányozni, és végül 95 új exobolygóra bukkant.

Az első Naprendszeren kívüli bolygókat az 1990-es években fedezték fel, azóta pedig sokat fejlődött a technika. Ennek ellenére a csillagászoknak így is sokat kell dolgozniuk, mire egy potenciális égitestről bebizonyítják, hogy valóban létezik.

Az új objektumok azonosításához a kutatóknak több száz jelet kellett részletesen megvizsgálniuk.

Arra jutottunk, hogy egyes jeleket a több csillagból álló rendszerek vagy az űrszondából származó zajok keltettek

– mondta Mayo. A szakértő hozzátette, a megtalált égitestek mérete változatos, a földtömegnél kisebb és a jupitertömegnél nagyobb közt mozog.

A legújabb exobolygók közt akad néhány igen érdekes objektum is. Az egyik például a HD 212657 körül kering. A Kepler eredeti missziója és a K2 során ennél fényesebb csillag közelében még nem fedeztek fel exobolygót. Az ilyen fényes objektumoknál azonosított égitestek elemzése sokban hozzájárul a bolygóformálódás alaposabb megértéséhez.