Először fedezhettek fel exobolygókat a galaxisunkon kívül

A csillagászok először tudták igazolni bolygótömegű objektumok létezését a Tejútrendszeren kívül. Az érintett égitestek több milliárd fényévre fekszenek a Földtől.

Az első exobolygót 26 éve azonosították, azóta pedig sorra bukkannak fel a Naprendszeren kívüli égitestek. Eddig azonban nem fedeztek fel bolygókat a galaxisunkon kívül.

Az exobolygók keresésére használt egyik legelterjedtebb módszer a Doppler-effektuson alapul. A technikával a közeli csillagok színképét elemzik. Az Oklahomai Egyetem munkatársai, Xinyu Dai és Eduardo Guerras a galaxisunkon kívüli bolygók kereséséhez a gravitációs mikrolencse-hatást használták fel – számol be az IFLScience.

A gravitációs lencse-hatás lényege, hogy a kellően nagy tömegű objektumok a megfelelő helyen a fényt elhajlítva képesek lencséhez hasonlóan felnagyítani a távolabbi objektumokat. A kutatók általában óriási galaxisok segítségével vizsgálják a teleszkópokkal elemezhetetlen égitesteket.

A mikrolencsék esetében azonban kisebb objektumokat, egy csillagot, illetve az előtte elhaladó bolygóját használják. A két égitest együtt segíthet a mögöttük elhelyezkedő távoli vagy halvány objektumok észlelésében. A mikrolencsék segítségével a kutatók már képesek voltak 25 000 fényévre fekvő, Uránusz-tömegű exobolygókat is kimutatni.

Az Astrophysical Journal Letters folyóiratban megjelent új tanulmányban a szerzők viszont azt írják, hatalmas áttörést értek el azzal, hogy egy bolygócsoportot találtak egy távoli galaxisban,

mintegy 3,8 millió fényévre.

Az érintett rendszer nagyjából félúton fekszik a RXJ 1331-1231 nevű kvazár és a Tejútrendszer között. A galaxis gravitációja lencsét hoz létre, melynek ereje az objektumok mozgása miatt igen változó. A kvazárból érkező fény spektrumanalízise azt mutatja, hogy a galaxis több millió objektumból áll, melyek egymáshoz igazodnak.

Dai és Guerres olyan modellt készítettek, melyben a galaxis csak csillagokból és barna törpékből épül fel. A szimuláció során viszont a lencse egészen más képet mutatott, mint a valóságban. A kutatók így több millió kisebb, a Holdnál nehezebb, de a Jupiternél könnyebb égitestet adtak hozzá a rendszerhez, az új eredmények pedig sokkal inkább összhangban voltak a megfigyelés adataival.

Az eredmények alapján a rendszerben a bolygók tömege a csillagok tömegének 0,001 százalékát teszi ki.

Ez azt jelenti, hogy egy csillagra több ezer kisebb égitest juthat.

Guerras szerint arra nincs lehetőség, hogy az objektumokat közvetlen módon is megvizsgálják, jelenlétükre és lehetséges tömegükre azonban képesek következtetni.

(Kiemelt kép: University of Oklahoma)