Borostyánban konzerválódott egy dinoszauruszvérrel teli kullancs

24.hu

2017. 12. 14. 08:11

Kutatók egy csoportja olyan 99 millió éves borostyánokat vizsgált, melyekben kullancsok konzerválódtak. Az élősködők egykor bizonyítottan dinoszauruszok vérét szívták. A szakértők eddig is feltételezték, hogy a kullancsok már 100 millió évvel ezelőtt is léteztek, a korszakból viszont csak kevés parazitákhoz köthető lelet maradt fenn.

Egy Mianmarban talált borostyán az első ismert bizonyíték arra, hogy a kullancsok 99 millió évvel ezelőtt tollas dinoszauruszok vérét szívták – számol be az IFLScience. A kövületben ugyanis olyan parazitát azonosítottak, amely egy tollba kapaszkodott.

A kutatók nem tudták megállapítani, hogy a fosszília pontosan milyen dinoszauruszfajhoz is tartozott, de a kövület kora alapján arra jutottak, hogy az ősi toll nem egy modern madáré volt.

Ricardo Pérez-de la Fuente, az Oxfordi Egyetem Természettudományi Múzeumának munkatársa és az új tanulmány társszerzője szerint az eddigi fosszíliák azt mutatják, hogy a korszakban sok theropoda dinoszaurusznak viselt tollakat. A csoportba változatos méretű, két lábon járó élőlények tartoztak – többek közt a Tyrannosaurus rex is.

A kutatók amellett, hogy bizonyítékot találtak a parazita-dinoszaurusz kapcsolatra, egy új, kihalt kullancsfajt is felfedeztek. A Deinocroton draculi, azaz Drakula rettenetes kullancsának egyedeit több borostyánban is megtalálták.

Az egyik példány a jelek szerint épp halála előtt szívhatott vért, ugyanis teste nagyjából nyolcszor volt nagyobb az átlagosnál.

Ez persze nem jelenti azt, hogy a leletet felhasználva a kutatók létrehozhatnák a Jurassic Parkot. Ennek egyik oka az, hogy a fosszília nem a jura, hanem a kréta korból származik. Ennél is fontosabb azonban, hogy mai technológiánkkal lehetetlen DNS-t kivonni a borostyánokból.

Bár a Jurassic Park egy valódi tanulmányon alapult, amely azt állította, hogy sikerült borostyánból DNS-t kivonnia, a későbbi kísérletek során arra jutottak, hogy a borostyánmintát modern DNS szennyezte

– mondta Pérez-de la Fuente. Mivel a DNS az idő múlásával gyorsan bomlik, könnyen elképzelhető, hogy sosem leszünk képesek genetikai vizsgálatot végrehajtani az efféle kövületeken.

Mianmar és környéke egyébként bővelkedik a borostyánkövekben. A régióban korábban különböző rovarokat, gyíkokat, növényeket és madarakat tartalmazó fosszíliákat is azonosítottak.

(Kiemelt kép: Peñalver et al.)

Kijini Primary School students learn to float, swim and perform rescues on Tuesday, October 25, 2016 in the Indian Ocean off of Mnyuni, Zanzibar.
—
Daily life in the Zanzibar Archipelago centers around the sea, yet the majority of girls who inhabit the islands never acquire even the most fundamental swimming skills. Conservative Islamic culture and the absence of modest swimwear have compelled community leaders to discourage girls from swimming. Until now.

For the past few years, the Panje Project has made it possible for local women and girls to get into the water, not only teaching them swimming skills but aquatic safety and drowning prevention techniques. The group has empowered its students to teach others, creating a sustainable cycle. Students are also provided full-length swimsuits, so that they can enter the water without compromising their cultural and religious beliefs.

While the wearing of full-length swimsuits may be seen as subjugation, donning one in order to learn a vital life skill, which has long been and would otherwise be forbidden, is an important first step toward emancipation. Education — whether it be in or out of the water — serves as a springboard providing women and girls the empowerment and tools with which to claim their rights and challenge existing barriers.

The rate of drowning on the African continent is the highest in the world. Still, many community leaders have yet to warm up to the idea of women and girls learning to swim. The swimming lessons challenge a patriarchal system that discourages women from pursuing things other than domestic tasks. It is this tension of the freedom one feels in and under water juxtaposed with the limitations imposed upon Zanzibari women that is at the heart of this series.