A közlekedés nem csak a városban totyogó galambokra jelent halálos veszélyt. Az országutakon is számtalan óvatlan madár lesz az autók áldozata. Egyesek az út mellé dobált szemetet lakmározzák, mások épp az elütött állatokból falatoznak az aszfalton. Életük azon múlik, milyen gyorsan képesek felrepülni az érkező jármű elől. Természetesen kivárják az utolsó pillanatot, hiszen ki hagyná ott szívesen a terített asztalt?
Kanadai kutatók munkahelyük és otthonuk közt ingázva figyeltek fel arra, hogy a madarak más-más távolságból repültek fel autójuk elől attól függően, hogy adott úton milyen sebességkorlátozás volt érvényben. A megfigyelést teszt követte, és kiderült: a madarak tisztában voltak a sebességhatárral.
Fotó: Shutterstock
A tudósok persze nem azt állítják, hogy a szárnyasok megtanulták értelmezni a KRESZ jelöléseit. Egyszerűen csak bámulatos módon tanulták meg használni tapasztalataikat. Ahol 50 kilométer per órás sebességkorlátozás volt érvényben, a madarak 15 méterrel az autó előtt repültek fel. Ahol viszont 110 km/h volt a határ, már 75 méterrel a jármű előtt szárnyra kaptak. Tették ezt attól függetlenül, hogy az autó milyensebességgel közelített.
Magyarul döntésüket nem az adott helyzetet mérlegelve hozták meg, hanem korábbi tapasztalataik alapján. Olyan, mintha értelmezni tudták volna az útjelző táblákat, pedig ez nyilván lehetetlen – mondja Pierre Legagneux, a Quebeci Egyetem munkatársa. Arról lehet szó, hogy a madarak az autót ragadozóként kezelik, és rájöttek, hogy egyes területeken ezek a ragadozók sokkal gyorsabbak, veszélyesebbek, mint máshol.
Megfigyelték azt is, hogy tavasszal sokkal óvatlanabbak voltak, mint ősszel. Ennek két magyarázata lehet. Az egyik, hogy a tavaszi fiókanevelési időszakban a szülők nagyobb kockázatot vállalnak, hogy elegendő élelmet szedjenek össze. A másik, hogy a a frissen szárnyra kelt, fiatal madarak még jóval tapasztalatlanabbak és óvatlanabbak. Őszre azonban felvértezik magukat a szükséges tudással.