Manapság szinte már készpénznek vesszük, hogy a hazai megélhetési költségek elérik, sokszor pedig meg is haladják a jóval magasabb átlagfizetést kínáló nyugati országokét. Az élelmiszer-infláció és a rezsiköltségek emelkedése mellett nagyban hozzájárul a növekvő kiadásainkhoz a különböző szórakozási cikkek árainak emelkedése is, például a gombamód megszaporodó streamingszolgáltatásoké.
A koronavírus-járvány idején – egyéb szabadidős tevékenység hiányában – rengetegen fizettek elő a Netflixre, a Prime Videóra, váltottak YouTube Prémium- vagy Spotify-előfizetésre. Eleinte ezeket még olcsóbban kaphatták meg a magyar felhasználók, a nyugati techcégek azonban szépen lassan egyre feljebb tornászták a hazai árakat is, megközelítve a nyugati díjakat. Ez a folyamat 2024-ben vált nyilvánvalóvá, amikor egymás után jelentették be a cégek a súlyosabbnál súlyosabb áremeléseket.
Nem meglepő tehát, hogy a brutális drágulások miatt egyre többen gondolják újra a fogyasztási szokásaikat, és törlik azokat az előfizetéseket, amelyekre nincsen szükségük. Ennek tudatában a tavalyi év szeptemberéhez hasonlóan az idén is megnéztük, mennyit költünk havonta online szolgáltatásokra, magyarán digitális rezsire.
Streamingoptimalizálás
Magyarországon szinte már az összes nagy, nyugati szórakoztatóipari cég jelen van a saját szolgáltatásával, így a Netflix mellett Disney+-ra, Maxra, Prime Videóra, SkyShowtime-ra és Apple TV+-ra is elő tudunk fizetni. A cégek szinte mindegyike rendelkezik olyan húzónevekkel, amelyek meghatározzák napjaink popkultúráját, ezzel motiválva a fogyasztókat, hogy legyenek részesei az élményeknek. Ami a Netflixnek a Stranger Things, a Disney+-nak pedig a Star Wars- vagy a Marvel-tartalmak, az a Maxnak a Sárkányok háza, a Prime-nek pedig A gyűrűk ura vagy a Fallout.
A JustWatch adatai szerint 2024 második negyedévében továbbra is messze a Netflixnek van a legtöbb előfizetője itthon, míg továbbra is a Prime Video szerepel a második helyen. A harmadik helyért a Max és a Disney+ versenyez, amelyek egyébként mind tudtak növelni a piaci részesedésükön az elmúlt évhez képest egy–két százalékot. Hasonlóan tett az Apple TV+ is, ez azonban továbbra is csak az ötödik helyre elég a cupertinói cégnek. Az elmúlt év folyamán bejelentett drágulások miatt azonban sokan kénytelenek voltak átgondolni a kiadásaikat.
A Netflix esetében tavaly a Prémium csomagért havi 4490 forintot fizettem, plusz 990 forintot, hogy a szüleim is tudják nézni a sorozataikat. Ez összesen 5480 forintot tett ki 2023-ban, azonban a szeptembertől esedékes áremelés hatására (a Prémium csomag 5090 forintra, a plusz fiók pedig 1190 forintra drágult) visszaváltottam a 2890 forintos alapcsomagra. Ehhez hozzáadva a plusz fiók hozzárendelésének megemelkedett árát, 5480 forint helyett már „csak” 4080 forintot fizetek, ezért cserébe viszont kevesebb eszközről nézhetem egyszerre a szolgáltatást, kizárólag egy eszközre tölthetek le tartalmakat, valamint a kép- és hangminőség is rosszabb lett.