Tech

Ez a robot képes legyőzni az asztaliteniszezőket

Whit Preston / Getty Images
Whit Preston / Getty Images

Egy friss tanulmány alapján a Google DeepMind képes úgy irányítani egy robotkart, hogy azzal legyőzzön embereket asztaliteniszben – írja a Live Science. A mesterséges intelligencia (MI) által vezérelt robot egyelőre csak amatőr játékosokat tud megverni, és azokat sem mindig.

A robotok napjainkban egyre több területen vannak jelen, az emberi szintű pontosság és a sebesség elérése azonban továbbra is kihívást jelent. A gépek sokszor egyszerűen képtelenek elég gyorsan reagálni a valós környezeti információkra.

A kutatók a közelmúltban egy ipari robotkart kombináltak a DeepMind ultraerős tanulási algoritmus testre szabott változatával. A DeepMind neurális hálózatokat használ, ezek azt utánozzák, hogy miként dolgozza fel az információkat az emberi agy. A DeepMind elképesztő teljesítményre képes, a világ egyik legkomplexebb stratégiai játékában, a góban például már le tudja győzni a világ legjobbjait, de természeti katasztrófákat is képes lehet előre jelezni.

Az új rendszert a játék egyes aspektusainak elsajátítására, például a szabályok megtanulására és a speciálisabb ütések kivitelezésére képezték ki, ehhez valós és szimulált adatokat használtak. Miközben a mesterséges intelligencia tanult, a kutatók adatokat gyűjtöttek az erősségeiről, gyengeségeiről és korlátairól.

Az információkat aztán visszatáplálták az MI-be. A rendszer ezután kiválasztotta, hogy az adott pillanatban milyen képességeket vagy stratégiákat alkalmazzon, figyelembe véve ellenfele erősségeit és gyengeségeit, akárcsak egy emberi asztaliteniszező.

A mesterséges intelligencia által vezérelt robotot 29 ember ellen vetették be.

A DeepMind robotkarjával a kezdő és középhaladó játékosok 55 százalékát legyőzte, de a haladóktól mindig kikapott.

Egy nemzetközi értékelési rendszerben a robot stabil amatőr lenne.

A DeepMind robotkarjának volt néhány szisztematikus gyengesége, például nehezen boldogult a magas labdákkal, és sokunkhoz hasonlóan a fonák is kihívást jelentett számára. Ami az alanyokat illeti: az emberek arról számoltak be, hogy élvezetes volt a géppel játszani.

Az új megközelítés a kutatók szerint számos olyan alkalmazásban hasznos lehet, amelyek dinamikus fizikai környezetben gyors reakciókat igényelnek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik